Performancing Metrics

ارسال گزارش فروش اینترنتی مزدا۳ به نهادهای نظارتی | اتاق خبر
کد خبر: 413963
تاریخ انتشار: 8 مرداد 1397 - 15:05
یک مقام مسئول اعلام کرد:
یک مقام مسئول از ارسال گزارش فروش اینترنتی مزدا۳ به نهادهای نظارتی از جمله بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات خبر داد و گفت: در این پیش‌فروش ۲۱۲ هزار متقاضی در برابر ۲۷۰ دستگاه خودرو وجود داشت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، جعفر توحیدی در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به تهیه گزارش پیش‌فروش اینترنتی مزدا۳ که منجر به اعتراضات بسیاری از سوی خریداران و دستگاههای نظارتی از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت شده است، گفت: گزارش مفصلی برای نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تهیه و ارسال شده است. البته در تمامی پیش‌فروش‌های حساسی که از سوی پرتال جامع خودروی کشور انجام می‌شود، سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات، به دقت پرونده‌ها را بررسی کرده و در مورد آن اعمال نظر می‌کنند.

وی افزود: مشخصا برای فروش مزدا۳ که از سوی گروه خودروسازی بهمن در مورخ سوم مردادماه امسال برگزار شده است، برخی مواردی مطرح شده است که لازم بود گزارش آن به نهادهای نظارتی ارسال شود. این در حالی است که برای خرید این خودرو که حاشیه قیمتی ۱۰۰ میلیون تومانی در بازار آزاد و غیرنمایندگی برای آن وجود داشت، در طول برنامه فروش بیش از ۲۱۲ هزار کاربر غیرتکراری به سایت فروش مراجعه کردند که ۷۸۸ برابر ظرفیت خودرو اعلام شده که ۲۷۰ دستگاه بود، می‌باشد.

به گفته توحیدی، گزارش کاملی از این فروش تهیه شده است؛ این در حالی است که بارها فروش‌های پرتال جامع خودرو که به صورت قانونی برای نظارت دولت بر پیش‌فروش‌ها و فروش‌های خودرو راه‌اندازی شده است، بازرسی صورت گرفته و دستگاههای نظارتی حتی در مورد فروش خودروهایی مثل سراتو یا پژو ۲۰۰۸ نیز که متقاضی بالایی برای ثبت نام آنها وجود داشت، وارد شده و پرونده‌ها را مورد به مورد بررسی کردند.

وی اظهار داشت: تمام آی‌پی های مرتبط با ثبت نام برای خرید خودروی مزدا۳ چک شده تا مورد تکراری وجود نداشته باشد، این در حالی است که هیچگونه تبانی یا توافقی بین این سامانه و خودروساز امکان‌پذیر نیست و روند کاملا شفاف است، ضمن اینکه مگا می‌تواند کاملا در مورد تک تک موارد و ابهامات، شفاف‌سازی کرده و توضیحات لازم را ارایه دهد؛ همانطور که تاکنون با دستگاههای نظارتی، کاملا این موضوع پیش رفته است.

مدیرعامل پرتال جامع خودرو خاطرنشان کرد: البته گروه بهمن برای این دوره از فروش خودروی مزدا۳ قصد داشت که تعداد بیشتری از خودروها را به فروش برساند، اما با توجه به بخشنامه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اینکه اجازه پیش فروش برای مدت طولانی تر از یکماه داده نمی شود، تنها سهمیه تولید یک ماه این خودروساز به فروش رسید و قرار است که فروش های دیگری هم تکرار شود.

با اشاره به اینکه در نخستین نوبت پذیرش در ساعت ۹ صبح که سایت به مدت ۵ ثانیه بازگشایی گردید، صدها کاربر وارد سایت شدند و ۷۵ درصد ظرفیت خودروها در همان ۱۵ دقیقه اول به فروش رسید، افزود:در روز فروش ۲۱۲ هزار نفر برای خرید ۲۷۰ خودرو تلاش کردند. بدیهی است که بجز تعداد قلیلی که موفق به خرید شده اند، باقی متقاضیان دچار نارضایتی شدید بوده و گمان بر صوری بودن فرآیند فروش داشته باشند.

توحیدی همچنین در ادامه با اشاره به تقاضای بالا برای ثبت نام خرید خودروی ۲۰۰۸ نیز گفت: در مورد خودروی ۲۰۰۸ نیز تعداد خودروهای در نظر گرفته شده برای فروش ۱۸ هزار دستگاه بود که در روز اول ۹ هزار دستگاه آن به فروش رسید.. البته وزارت اطلاعات نیز بر روی فروش خودروی ۲۰۰۸ از مگا گزارش گرفت و برخی از ارتباط کدهای ملی ثبت نام کننده را اعلام کرد. این در حالی است که آی پی ها دسته بندی شده و ارتباط آنها را تهیه کرده بودند.

گزارش کامل فروش مزدا۳ که به نهادهای نظارتی ارسال شده است:

در مورخه ۱۳۹۷.۵.۳ یکی از خودروسازان بزرگ کشور، تنها تعداد اندکی خودرو را طی دو بخشنامه به صورت اینترنتی در معرض فروش قرار داد. به دلیل اختلاف قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی این خودرو با بازار آزاد پیش بینی می شد که این فروش با استقبال و هجوم فراوان کاربران مواجه گردد. از این رو سایت فروش اینترنتی برای مقابله با این هجوم کاملا تجهیز گردید. اختصاص منابع سخت افزاری و نرم افزاری کافی نظیر پهنای باند، CPU و دیسک سخت از طریق تکنولوژی مزرعه سرور (farm server) از جمله این تجهیزات به شمار می رفت. برای این فروش از دو سرور که هر کدام به ۳۲ هسته CPU، ۱۲۸ گیگ رم و دیسک SSD مجهز بودند، استفاده گردید. برای Backing service ها از جمله دیتابیس و صف های پرسرعت، از ۱۰ ماشین مجازی به عنوان وب سرور و همچنین CDN استفاده شد.

*در طول برنامه فروش بیش از ۲۱۲ هزار کاربر غیرتکراری به سایت فروش مراجعه کرده اند که ۷۸۸ برابر ظرفیت خودرو اعلام شده بوده است. به عبارت دیگر شانس خرید برای هر یک از این کاربران ۰.۱۲ درصد بوده است.

*از ۲۱۲ هزار کاربر مراجعه کننده، نزدیک به ۶۵ هزار نفر موفق به ورود اطلاعات شخصی خویش و ثبت نام اولیه شده اند (برخی از کاربران دو یا سه مرتبه اقدام به ثبت نام نموده اند) شانس خرید برای هر یک از این کاربران  ۰.۴۱ درصد بوده است. اطلاعات کامل این کاربران ثبت شده و قابل ارائه می باشد.

*در اکثر دقایقی که بخشنامه های فروش فعال بوده اند به طور متوسط ۴۵ هزار کاربر همزمان در سایت حضور داشتند، این در حالی است که به طور معمول در فروش های پرفشار حدودا انتظار مدیریت ۳۰ هزار کاربر همزمان پیش بینی می شود. در ساعت ۹.۳۸ دقیقه این رقم به ۵۲۱۹۳ کاربر  همزمان افزایش یافته است که حد نصاب چشمگیری در فروش های اینترنتی به شمار می رود. سایت فروش با وجود این حجم از هجوم، کاملا برقرار بوده و به جز لحظاتی کوتاه در اوج هجوم کاربران  از دسترس خارج نشده است. تصاویر مربوط به شمارشگر تعداد کاربران  فعال در سایت قابل ارائه می باشد. به دلیل هجوم زیاد در طول برنامه فروش از ۵ میلیون درخواست واصله به سایت تنها حدود ۲۶ هزار خطا مشاهده گردید که مربوط به service unavailable بوده است.

*در نخستین نوبت پذیرش در ساعت ۹ صبح که سایت به مدت ۵ ثانیه بازگشایی گردید صدها کاربر وارد سایت گردیده و ۷۵ درصد ظرفیت خودروها در همان ۱۵ دقیقه اول به فروش رسید.

*مشخصات کامل تمامی خریداران اندک خودروی مورد نظر به همراه IP کامپیوترهایی که از طریق آنها خرید صورت گرفته است، ثبت شده و قابل ارائه می باشد.

همانطور که گفته شد در روز فروش ۲۱۲ هزار نفر برای خرید تنها اندکی خودرو تلاش نموده اند، بدیهی است که به جز تعداد قلیلی که موفق به خرید شده اند، باقی متقاضیان دچار نارضایتی شدید بوده و گمان بر صوری بودن فرآیند فروش داشته باشند. این گمان از موارد زیر ناشی می شود:

*ایشان از نسبت ۷۸۸ برابری تقاضا نسبت به عرضه و یا ۰.۱۲ درصدی موفقیت خرید بی خبرند.

*ایشان واقف نیستند که در همان زمان های کوتاه ۵ تا ۱۵ ثانیه ای که سایت پذیرش می کند. تعداد زیادی کاربر وارد سایت می شوند و در صف بخشنامه ها قرار می گیرند.

*ایشان واقف نیستند که چنانچه مدت پذیرش سایت طولانی گردد، صف های چند ده هزار نفری پشت بخشنامه ها تشکیل شده و کسانی که پشت این صف های طولانی قرار می گیرند، به دلیل منقضی شدن اعتبار زمانی به طور اتوماتیک از سایت خارج می شوند و عملا هیچگونه شانسی برای خرید ندارند.

ایشان واقف نیستند که در زمان هایی که سایت پذیرش نمی کند تعداد زیادی کاربر در سایت مشغول فعالیت هستند و تا زمانی که وضعیت ایشان تعیین تکلیف نشده و اعتبار زمانی کاربر مقتضی نشده باشد پذیرش جدید عملا بی فایده خواهد بود.

در پایان لازم به ذکر است که قسمت اعظمی از هجوم صورت گرفته از سوی کاربرانی بوده که خواهان بهره مندی از تفاوت قیمت ۱۰۰ میلیونی محصول بوده اند، چرا که در فروش های قبلی همین خودرو که تفاوت قیمتی محسوسی وجود نداشت میزان هجوم هرگز به این اندازه نبود. از این رو مصرف کنندگان واقعی خودروی مورد نظر را باید در فروش های پیشین این محصول جستجو نمود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید