Performancing Metrics

هشدار محمد طبیبیان: احتمال خرید انبوه مسکن از سوی ایرانیان | اتاق خبر
کد خبر: 414600
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1397 - 12:04
دستورهای اردوغان درباره نرخ بهره بانکی عامل سقوط ارزش لیر
دکتر محمد طبیبیان اقتصاددان مشهور ایران در یک نوشته هشداردهنده در صفحه تلگرام خود به مقامهای بانک مرکزی هشدار داه است احتمال خروج ارز از ایران برای خرید مسکن و زمین و سایردارایی ها درترکیه را درکانون توجه قرار دهند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ساعت24- او یکی از دلیل اصلی سقوط ارزش لیررا دستوراکید اردوغان برای کاهش نرخ بهره بانکی درشرایط رشد تورم می داند. او نوشته است :

"ترکیه که در بین اقتصاد های نو ظهور از بالاترین رشد اقتصادی بر خورداربوده اکنون با یک بحران اقتصادی روبرو است که از بازار ارز شروع شده است و لیر ترکیه را در معرض سقوط آزاد قرار داد. دلیل این بحران بدهکاری خارجی ترکیه و تامین رشد اقتصادی از منابع برون مرزی است و اقتصاد ترکیه  در شرایطی قراردارد  که حساب جاری و حساب مالی  اش  در رابطه با سایر کشور ها با کسری روبرو است. بانک مرکزی ترکیه فاقد ذخایر ارزی کافی برای مدیریت شرایط بحران است. دلیل دیگرشروع و تشدید سقوط لیر ترکیه  پافشاری اردوغان در پایین نگه داشتن نرخ بهره ابانکی در این کشور  در شرایطی است  که نرخ تورم امروز در ترکیه سه برابر هدف تعیین شده توسط بانک مرکزی برای نرخ بهره بانکی است اکنون این نگرانی مطرح است بحران سقوط ارزش لیر به سایر کشور ها از جمله کشور های اروپایی سرایت کند. پایین افتادن نرخ لیره ترک (حدود چهل در صد در ما ه های اخیر)ممکن است خروج ارز ازسوی ایرانیان برای برای خرید زمین و مسکن  و سایر دارایی ها  در ترکیه را تشدید کند. همچنین واردات ارزان قیمت از ترکیه، که به دلیل کاهش نرخ لیره ترک ارزان شده ممکن است برای بخش تولیدی تضعیف شده کشور هم شرایط نا مناسبی را به همراه بیاورد. به نظر می رسد مدیریت ارشد اقتصادی ایران مثل مدیر بانک مرکزی و مدیران وزارت صنعت معدن و تجارت باید به این رخداد با توجه بیشتری نگاه کنند.  " از سوی دیگر خرگزاری و رسانه هی بین الملللی نیز گزارش می دهند ، با ادامه سقوط ارزش لیر ترکیه، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد مشکلی در تامین پول نقد برای بانک‌ها وجود ندارد.پس از این اطلاعیه لیر اندکی در مقابل دلار بهبود یافت و هر دلار آمریکا به ۶.۶۵ لیر رسید. پیش از این هر دلار آمریکا به ۷ لیر رسیده بود دویچه وله نیز نوشته است : رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، آمریکا را به جنگ اقتصادی با این کشور متهم کرده است. سیر سقوط لیره ترکیه همچنان ادامه دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حدود یک هفته پیش حدود اختیارات خود را به بانک مرکزی بسط داد. او مخالف افزایش نرخ بهره است؛ موضعی که نگرانی کارشناسان اقتصادی را برانگیخته است.قیمت پیاز در ترکیه سه برابر شده است. قیمت سیب‌زمینی هم همینطور. گوجه فرنگی هم نسبت به سال قبل به مراتب گرانتر است. ترکیه در دام تورم گرفتار شده است. نرخ تورم در ماه ژوئن ۱۵ درصد بود. مردم سخت زیر فشار هستند.یک شهروند ترکیه می‌گوید: «ما قادر به تهیه نیازمندی‌های خود نیستیم. ما نمی‌توانیم سفر کنیم. ما باید متأسفانه خیلی صرفه‌جویی کنیم.»این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ابقا شده‌ی ترکیه به مردم کشورش آینده‌ای طلایی را وعده داده و پس از انتخاب دوباره، قدرتمندتر از پیش شده است.او حال بر سیاست‌های بانک مرکزی نیز می‌تواند اعمال نفوذ کند، امری که کارشناسان اقتصادی آن را نگران‌کننده می‌دانند، از جمله آتیلا یسیلادا، کارشناس اقتصادی در موسسه Global Source Partners: «بگذارید صریح بگویم: نه تنها بانک مرکزی، بلکه تمامی نهادها و شهروندان کشورمان زیر نفوذ آقای اردوغان هستند. ما دیگر آزادی نداریم. ما دیگر نمی‌توانیم ساده‌ترین تصمیم‌ها را بدون اجازه‌ی آقای اردوغان بگیریم.»

نظرات
ADS
ADS
پربازدید