Performancing Metrics

فعالیت خوشه‌ای، راهکار قدرتمند شدن بنگاه‌های کوچک است | اتاق خبر
کد خبر: 414603
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1397 - 12:32
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران پیشنهاد داد
صنایع کوچک و متوسط به لحاظ آماری بیش از 92 درصد صنایع کشور را شامل می‌شوند. علی محمد زمانی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: تجمیع به‌جای فعالیت انفرادی، مهم‌ترین راهکاری است که برای حل مشکلات بنگاه‌های کوچک و متوسط موثر است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، علی‌محمد زمانی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، معتقد است یکی از راهکارهای با اهمیت در حل معضلات بنگاه‌های کوچک، پدیده شبکه‌‌ای شدن و خوشه‌سازی یا به‌طورکلی تجمیع به‌جای فعالیت انفرادی است.

زمانی در توضیح مهم‌ترین مزیت‌های شبکه‌ای شدن و خوشه سازی فعالیت‌های بنگاه های کوچک می‌گوید: صرفه‌جویی‌های بیرونی، حضور عرضه‌کنندگان مواد اولیه، قطعات، ماشین‌آلات، دستگاه‌ها و نیز حضور کارگران با مهارت‌های ویژه، جذب تجار و بازرگانان جهت خرید محصولات و فروش آن‌ها در بازارهای دوردست، کاهش هزینه مبادله، تقویت امنیت شغلی، دسترسی آسان به اطلاعات، جایگزینی رقابت کیفیتی به‌جای رقابت قیمتی، بهبود کارایی خرید، فشار به تولیدکننده و سایر عرضه‌کنندگان در زنجیره ارزش‌افزوده به‌منظور ارتقا کارایی و از همه مهم‌تر افزایش توان رقابت‌پذیری، از مزیت‌های خوشه‌ای شدن است.

به گفته او، هرچند بنگاه‌های کوچک و متوسط توان بالایی در توسعه و ایجاد رشد اقتصادی پایدار دارند، اما متأسفانه در کشور ما به علت مشکلات عدیده و عدم‌حمایت‌های جدی و عملی نتوانسته‌اند به لحاظ کیفی نقش خود را ایفا کنند.

این عضو هیات نمکایندگان اتاق ایران معتقد است:‌ عدم دسترسی مطلوب به منابع مالی،نداشتن اطلاعات صحیح از بازار، دستیابی به تکنولوژی، فناوری، به‌روزرسانی و نوآوری و بوروکراسی شدید در دستگاه‌های اداری ازجمله موانع توسعه فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

به گفته زمانی، اغلب بنگاه‌های کوچک و متوسط شناخت کافی و هوشمندانه از بازار ندارند و نمی‌توانند نیازهای مشتریان را در زمینه‌های کیفیت، سلیقه و فرهنگ، طرح و قیمت برآورده سازند. حتی در صورت رصد و تحلیل بازار ضعف‌هایی در قدرت چانه‌زنی به‌ویژه در معامله با خریداران عمده وجود دارد که در شرایط بازار به‌شدت رقابتی منجر به از دست دادن بازار و مشکل اساسی فروش می‌شود.

او در ادامه اظهارات خود تصریح می‌کند: در شهرک‌های صنعتی که صنایع کوچک و متوسط مدیریت و ساماندهی آن‌ها را بر عهده‌دارند، یکی از مهم‌ترین مشکلات مسئله زیرساخت‌ها است. کم نیستند واحدهایی که به دلایل مختلف ازجمله به دلایل مشکلات زیر‌ساختی مانند آب ، برق یا گاز متوقف هستند. ضمن اینکه مشکل سند مالکیت تفکیکی سرمایه‌گذاران واحدهای صنعتی، همچنان پابرجاست.

ضرورت اتخاذ نگرش صادرات‌محور باهدف توسعه فعالیت SMEها

زمانی با تأکید بر ضرورت اتخاذ نگرش صادرات‌محور در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط بیان می‌کند: صنایع کوچک و متوسط به لحاظ آماری بیش از 92 درصد صنایع کشور را شامل می‌شوند. با توجه به شرایط خاص کشور و در سال حمایت از صنایع و تولیدات داخلی، رونق شهرک‌های صنعتی و توجه ویژه به این بنگاه‌ها ضروری است. تحقق این هدف مهم از یک‌سو در گروی اتخاذ نگرش صادرات محور و برنامه‌ریزی به‌منظور افزایش نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در صادرات و بهبود فرآیندهای مدیریتی از سوی دیگر است.

زمانی در ادامه صحبت‌های خود به‌منظور تسهیل در تأمین مالی بنگاه‌های کوچک‌ و متوسط پیشنهاد تأسیس یک بانک تخصصی مجزا برای ارائه خدمات بانکی و مشاوره‌ای به  این بنگاه‌ها را می‌دهد و بیان می‌کند: در کوتاه‌مدت هم می‌توان حداقل یک شعبه بانکی مخصوص به بنگاه‎های کوچک و متوسط در هر منطقه ایجاد کرد. علاوه بر این، وجود یک‌ نهاد ضامن که موجب تسهیل دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط به بازار اعتبار، افزایش کارآیی دارایی‌ها و حل معضل معوقات شود، راهکاری اساسی است.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید