Performancing Metrics

احتمالاتی درباره مابه‌التفاوت ارزی واردات | اتاق خبر
کد خبر: 414879
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1397 - 12:25
یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: گویا درگمرک کمیته کارشناسی تشکیل شده که تجار بتوانند کالاهای خود را با همان شرایط قبلی ترخیص کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، پس از ابلاغ بسته جدید ارزی در ۱۶ مردادماه، برخی از کالاهایی که تا پیش از این مشمول ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات بودند، باید از بازار ثانویه تامین ارز کنند. همچنین برای جلوگیری از سودجویی‌ها از فاصله قیمتی ارز دولتی تا ثانویه، مصوب شد که همه کالاهای وارد شده‌ای که در گمرک مانده‌اند و ترخیص نشده‌اند ، مشمول پرداخت مابه‌التفاوت ارزی شوند و در این میان واردکنندگانی که می‌خواهند کالای خود را ترخیص کنند باید این مابه‌التفاوت را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پرداخت کنند.

در این راستا احمد پورفلاح - عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران- اظهار کرد: به گفته عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی،گویا صحبت‌ها براین است که کمیته کارشناسی در گمرک تشکیل شده و تجاری که قبل از این مصوبه با همان شرایط قبلی کالا وارد کرده‌اند اجازه ترخیص بدون پرداخت مابه‌التفاوت به آنها داده می شود.

وی در این باره تا همین حد بسنده کرد و در ادامه درباره سایر مسائل بازار ثانویه و نرخ ارز اظهار کرد: با اجماع کلی شرایط  و آغاز فعالیت صرافی‌ها، شرایط بهتر شده وگرنه مشخص نبود امروز نرخ دلار و یورو به کجا می‌رسید. ولی واقعیت این است که به دلیل اینکه اعتماد عمومی خدشه‌دار شده و هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی از بازار داشته باشد.

وی با اشاره به معافیت صادرات از مالیات اظهار کرد: حتی با این معافیت، صادرکننده که به سبب تعهد برای عرضه ارز خود به سامانه نیما، اعتماد ندارد؛ بنابراین درعرصه فعالیت حضور نداشته یا حضورشان کمرنگ است. همچنین برخی هم تمایل دارند کالای در اختیار را به قیمت بالا بفروشند  بنابراین کالایشان را عرضه نمی‌کنند تا ببینند فردا چه اتفاقی می‌افتد.

پورفلاح افزود: گرفتاری‌ها و عوارض منفی به وجود آمده بدین معنا نیست که آزاد کردن تبادلات ارزی در سامانه نیما و بازار ثانویه با موفقیت موردنظر فاصله زیاد دارد. اما این شیوه کافی نیست و باید فکرهای کارشناسی شده‌تری صورت گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر شفاف‌سازی در بخش مولد کشور گفت: نباید وعده‌هایی داده شود  که پایه درستی ندارد. باید با مردم بویژه بخش مولد کشور صحبت کرد تا  خودشان را برای حرکت در مسیر سخت  آماده کنند.

وی افزود: نباید بی‌دلیل امید دهیم و شرایط را مطلوب جلوه دهیم و مدعی شویم هیچ مشکلی نیست، چراکه  مردم به درجه‌ای از هوشمندی و خردمندی رسیده‌اند که متوجه شوند اتفاقی برای تغییر شرایط نیفتاده و در روی همان پاشنه ثابت می‌چرخد.بنابراین به نارضایتی‌ها دامن زده شده که باید با اطلاعات شفاف حداقل برای  بخش مولد صحبت کرد.

 پورفلاح اظهار کرد: بنده به عنوان  یک مدیر صنعتی نمی‌توانم  پیش‌بینی کنم که نرخ ارز چقدر باید باشد اما به هرحال چشم‌انداز کاهشی را اصلا نمی بینم و همینطور نمی‌توان منتظر بود دلار روی ۷۰۰۰ - ۸۰۰۰۰ تومان باشد. مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد و بتوان بر اساس سیستم برد برد مسائل مان با سایر کشورها حل شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید