Performancing Metrics

جزئیات پرونده تخلفات گمرکی در گمرک تهران | اتاق خبر
کد خبر: 414883
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1397 - 13:28
گمرک ایران در واکنش به برخی اخبار در رابطه با پرونده تخلفات گمرکی در گمرک تهران اعلام کرد: شاکی این پرونده گمرک ایران است که اواسط سال ۹۶ از سوی گمرک در مراجع قضایی تشکیل شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، گمرک ایران در واکنش به برخی اخبار و ادعای امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در رابطه با پرونده تخلفات گمرکی در گمرک تهران اعلام کرد: شاکی این پرونده گمرک ایران است که اواسط سال ۹۶ از سوی گمرک در مراجع قضایی تشکیل شده و موضوع پرونده ارتباطی به قاچاق کالا ندارد.

گمرک ایران در این توضیحات تاکید کرده است: موضوع این پرونده به سوء استفاده و دستکاری آرای کمیسیون حل اختلافات گمرکی مربوط می شود که اواسط سال گذشته از سوی گمرک کشف و متهمان به مراجع قضایی معرفی شده اند.

این پرونده در سال ۹۶ پس از رصد اطلاعات واصله در دستور کار دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد و حراست گمرک قرار گرفت و پس از تکمیل اطلاعات با موضوع وقوع جرم اولیه جعل و استفاده از اسناد مجعول و تحصیل مال نامشروع در دادسرای امور اقتصادی تهران تشکیل شد .

گمرک ایران با تاکید بر اینکه تخلف کشف شده در گمرک تهران ، حاصل تلاش بخش های نظارتی آن سازمان بوده واین پرونده جهت تحقیقات تکمیلی دراختیار نهادهای نظارتی قرار گرفته است، درتشریح جزئیات این پرونده اعلام کرد: در این خصوص یکی از ترخیص کاران با نیت سوءاستفاده و دستکاری آرای کمیسیون حل اختلافات گمرکی و با جعل نامه های گمرک ایران نسبت به استرداد غیر قانونی سپرده های مربوط به واردکنندگان کالا و تضییع حقوق دولت اقدام کرده بود که البته با ورود به موقع واحدهای نظارتی گمرک از پرداخت و وصول من غیر حق، بخش عمده ای از وجوه استردادی در مرحله صدور چک و برخی در مرحله دریافت، جلوگیری و عمده وجوه استرداد شد.

خوشبختانه با هماهنگی مراجع قضایی و پیگیری های مستمر گمرک، استرداد مابقی وجوه ناشی از این تخلف نیز در دادسرای مبارزه با جرایم اقتصادی در حال طی مراحل نهایی رسیدگی است.

 بررسی ابعاد فنی این پرونده نشان می دهد که با توجه اینکه فرآیند استرداد سپرده های موضوع تخلفات فوق الذکر خارج از ساز و کار سامانه جامع گمرکی انجام می‌شود اما کشف سوابق این تخلف با کمک امکانات و قابلیت های این سامانه بدست آمده است که در این خصوص اهمیت و کارکردهای گمرک الکترونیک و سامانه های الکترونیکی در گمرک بیش از پیش نمایان می شود.

بر این اساس و از آنجایی که اسناد و مدارک ارائه شده از سوی ذینفعان با توسل به ترفندهای متقلبانه ، تزویر و جعل اسناد دولتی صورت گرفته ،اعلام جرم گمرک برای برخورد قاطع با چنین اقداماتی، تحت عنوان جعل، ارایه و استفاده از اسناد مجعول در جهت استرداد غیر قانونی اضافه پرداختی حقوق ورودی در مرجع قضایی در حال رسیدگی است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران با آسیب‌شناسی این موضوع و در راستای توسعه خدمات الکترونیکی امکان ثبت و پیگیری مکاتبات از طریق پورتال این سازمان را با هدف حذف مکاتبات کاغذی و پیشگیری از جعل و سوءاستفاده از مکاتبات در ماه‌های گذشته فراهم کرد که بر همین اساس کلیه افراد حقیقی و حقوقی برای انجام تمامی مکاتبات با کلیه دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی در هر نقطه از کشور می‌توانند با اتصال به پورتال گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس www.irica.ir مکاتبات خود را ثبت و پیگیری کنند.

گمرک ایران در ادامه با انتقاد از عدم دعوت نماینده گمرک در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شب گذشته تاکید کرد: سامانه جامع گمرکی بزرگترین طرح تحول گمرکی به شمار می رود و عملکرد این سامانه در پیشگیری از قاچاق کالا و ایجاد شفافیت در فرآیند تجارت خارجی روشن و شفاف است و تمامی نهادهای نظارتی به این موضوع اذعان دارند و اطلاعات و فرآیند انجام تشریفات گمرکی در سامانه جامع گمرکی با هدف شفافیت و مبارزه با فساد در اختیار نهادهای نظارتی قرار می گیرد و روزانه رصد می شود. 

گمرک ایران در این توضیحات تاکید کرد : عملکرد سامانه جامع گمرکی کاملا شفاف است و در حال حاضر جزئی ترین اطلاعات ترخیص در تمامی گمرکات به لحظه قابل رهگیری است و روشن و مشخص است که چه کالایی  به نام چه افرادی به تفکیک نوع کالا ، مجوزها ، وزن و ارزش از کدام گمرکات ترخیص و از طریق چه کامیونی به کدام انبار بارگیری و در آنجا تخلیه شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید