Performancing Metrics

هشدارهای سازمان دامپزشکی در آستانه عید قربان | اتاق خبر
کد خبر: 414955
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1397 - 09:51
یک مقام مسئول در سازمان دامپزشکی بابیان اینکه تاکنون ۸نفر در کشور بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو فوت کرده اند،گفت:ذبح گوسفنددر منازل در عید قربان ممکن است باعث آلودگی افراد به این بیماری شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، کریم امیری، معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور امسال عادی بوده است، گفت: تب کریمه کنگو بیماری بومی کشور است و سالانه بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر به این بیماری مبتلا می شوند که این تعداد مبتلا در سال عادی است.  

وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ الی ۱۲ سال اخیر چنین شرایطی در کشور وجود داشته است، گفت: در این میان افرادی هم فوت می کنند که تعداد فوتی ها معمولا از شش نفر کمتر نیست، البته در برخی سالها مانند سال ۸۹ تعداد فوتی ها به ۲۵ نفر نیز رسید.  

این مقام اضافه کرد: در سالجاری نیز تاکنون ۶۴ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۸ نفر آنها فوت کرده اند که برخی از این افراد سالمند بوده و یا بیماری هایی مانند سرطان خون داشته اند که منجر به فوت آنها شده  در واقع می توان گفت از این ۸ نفر، دلیل فوت ۴ نفر آنها فقط ابتلا به تب کریمه کنگو بوده است.  

امیری گفت: در تیر و مردادماه میزان ابتلا به این بیماری شدت یافته که دلیل آن نیز افزایش جمعیت کنه ها بوده است.  

وی با اشاره به فرارسیدن عید سعید قربان افزود: احتمال دارد گوسفندی که مردم برای قربانی خریداری می کنند و آن را به منازل می برند در بدن خود کنه داشته باشد که ورود این کنه ها به منازل و گزش افراد می تواند منجر به انتقال تب کریمه کنگو شود.  

امیری تصریح کرد: بنابراین به مردم توصیه اکید می کنیم که از بردن گوسفند و ذبح آن در منازل خود خودداری کنند چرا که علاوه بر اتفاق مذکور، ممکن است دام آلوده باشد و هنگام ذبح کسانی که در ارتباط مستقیم با آن هستند نیز آلوده شوند.  

وی اضافه کرد: توصیه ما به مردم این است که لاشه مورد نیازشان را از کشتارگاه هایی که دام آنجا ذبح شده و مرحله پیش سرد را نیز گذرانده،  تهیه کنند یا اینکه دام خود را از مراکز بهداشتی که برای این منظور در نظر گرفته شده خریداری و ذبح کنند.  

امیری با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور تدابیری را برای کاهش احتمال خطر در این زمینه اتخاد کرده است، گفت: سازمان دامپزشکی مراکزی را برای عرضه و ذبح دام در عید قربان در نظر گرفته، در این مراکز گوسفندان نر جوان عرضه و ذبح می شوند که این امر احتمال خطر را کاهش می دهد. همچنین این گوسفندان ۱۴ روز زودتر سمپاشی می شوند تا هم اگر کنه ای در بدنشان وجود دارد از بین برود و هم آثار سمپاشی باقی نماند.  

به گفته وی این گوسفندان توسط سلاخ های آموزش دیده و تحت نظارت بهداشتی ذبح می شوند و به مردم توصیه می کنیم پس از اینکه دام مورد نیازشان را از این جایگاه خریداری و ذبح کردند بعد از تحویل آن را ۲۴ ساعت در پیش سرد نگهداری کنند.

امیری افزود: در تمام استانها سازمان دامپزشکی با همکاری شهرداری این مراکز را راه اندازی کرده است.  

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید