Performancing Metrics

بهترین عملکرد اقتصادی شمال اروپا متعلق به چه کشوری خواهد بود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 415030
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1397 - 22:00
طبق نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، نروژ سریع‌ترین رشد اقتصادی منطقه اسکاندیناوی را خواهد داشت و رشداقتصادی سوئد کند خواهد شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، این برای نخستین بار در ۵ سال اخیر است که سوئد نمی‌تواند پیشتاز رشد اقتصادی کشورهای منطقه اسکاندیناوی باشد هر چند که رشد اقتصادی آن احتمالا از دانمارک بیشتر خواهد بود که بدترین عملکرد را در بین کشورهای شمالی اروپا خواهد داشت.

اریک بروس- کارشناس اقتصادی موسسه " نوردی" گفت: نروژ و سوئد با هم اختلافات زیادی دارند و در ۲ جایگاه مختلف چرخه ایستاده‌اند. به نظر می‌رسد با افزایش منازعات تجاری جهان و کاهش صادرات سوئد، رشد اقتصادی این کشور کندتر شود.

انتظار می‌رود رشد امسال اقتصاد سوئد به ۲.۶ درصد برسد و سال آینده به ۲ درصد کاهش یابد. رقمی که از سال ۲۰۱۳ بی سابقه است. این در حالی است که سال آینده نروژ رشد ۲.۲ درصدی و دانمارک رشد ۱.۹ درصدی را تجربه خواهند کرد. اقتصاد نروژ که وابستگی زیادی به صادرات نفت و گاز دارد اکنون می‌تواند از افزایش تدریجی بهای نفت منتفع شود.

به گفته بروس، افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی که عمدتا در بخش نفت و گاز نروژ خواهد بود باعث افزایش رشد اقتصادی این کشور می‌شود. در طرف دیگر به دلیل افزایش ورود پناهجویان خارجی به سوئد که مخارج دولتی را افزایش داده است و نیز اتخاذ سیاست‌های انقباضی توسط بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی سوئد کندتر خواهد شد.

دانمارک نیز که در سال‌های اخیر با کمبود نیروی کار مواجه بوده احتمالا با رشد ۱.۶ درصدی امسال را به پایان خواهد رساند. انتظار می‌رود تا سال آینده نرخ بیکاری در هر ۳ کشور کاهش یابد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید