Performancing Metrics

تاکید نمایندگان مجلس بر ضرورت وحدت میان ایران و عراق | اتاق خبر
کد خبر: 416031
تاریخ انتشار: 22 شهریور 1397 - 20:36

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتفاقات اخیر منطقه، وحدت میان دو کشور ایران و عراق را بسیار ضروری دانستند. این نمایندگان مسائلی مثل همجواری و همسایگی، مذهب و اعتقادات را وحدت بخش دانسته و به نقش رسانه‌ها در ایجاد این ضرورت تأکید کردند.

خائنین دنبال ایجاد تفرقه میان مردم ایران و عراق هستند

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بیان کرد: دستگاه سیاست خارجی و مردم باید همانند گذشته هوشمندانه به موضوع عراق توجه کنند چرا که خائنین و دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه بین مردم ایران و عراق هستند.

پروانه مافی در خصوص ضرورت حفظ وحدت بین مردم ایران و عراق گفت: وحدت بین مردم ایران و عراق باید حفظ شود. عراق کشور همسایه و همفکر ماست و از نظر مذهبی و ریشه های فرهنگی به ما نزدیک است.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه گفت: مردم ایران در کشور عراق و در شهرهای کربلا، نجف و سامرا تعلقات مذهبی دارند و آن ها را خاک مقدس خود می دانند و دایما در رفت و آمد هستند. ایجاد تفرقه و خصومت بین مردم ایران و عراق قطعا کار خائنین و دشمنان است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: بعد از پایان جنگ تا به امروز ایران تلاش کرده تا رابطه مسالمت آمیز، صلح آمیز و دوستانه ای با کشور عراق داشته باشد و از سوی عراق نیز این احساس و احترام متقابل وجود داشته است. اما اخیرا و قبل از حمله به کنسولگری ایران در بصره نیز زمینه هایی برای ایجاد تفرقه بین مردم ایران و عراق در حال شکل گیری بود.

وی تصریح کرد: ما هم چنان باید بر روی وحدت و انسجام و اصل دوستی با مردم عراق اهتمام داشته باشیم و اجازه ندهیم دشمنان برای رسیدن به اهداف خود آب را میان ما و کشور عراق گل آلود کنند.

 مافی در پایان گفت: دستگاه سیاست خارجی و مردم نیز همانند گذشته باید هوشمندانه به موضوع توجه کنند و به تحرکات دشمن توجهی نداشته باشند.

روابط خوب ایران و عراق خلاف منافع آمریکا در منطقه است

همچنین نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان کرد: قطعا تحکیم روابط و حسن ارتباط و اتفاق نظر میان ایران و عراق مخالف منافع آمریکا در منطقه است.

محمد کاظمی درباره ضرورت وحدت میان مردم عراق و ایران اظهار کرد: بعد از به درک واصل شدن صدام و تغییر رژیم عراق از آنجا که هیات حاکمه آنجا مسلمان هستند و درخواست خودشان نیز داشتن یک ارتباط مسالمت‌آمیز بوده است، ارتباط ما با آنها خوب بوده است، من معتقدم که همجوار بودن با عراق ایجاب می‌کند که حسن ارتباط را داشته باشیم.

 نماینده ملایر ادامه داد: انتظار این است که دو کشور مسلمان براساس آموزه‌های دین مشترک‌شان در یک فضای اخوت و برادری با هم زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند. این ارتباط بین این دو نظام سیاسی هم‌اکنون برقرار است، منتها قطعا تحکیم این روابط و حسن ارتباط و اتفاق نظر میان آنها مخالف منافع آمریکا در منطقه است.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به حمله به کنسولگری ایران در بصره در روزهای اخیر، افزود: این مساله حکایت از این دارد که آمریکا توسط عوامل خودش در حال قدم‌برداشتن در این مسیر است. ما، هم روابط و مبادلات تجاری و هم روابط سیاسی خوبی با عراق داریم. امیدواریم حاکمیت دولت عراق و ترکیب اخیری که در بحث مجلس و نمایندگان آنها پیش آمده بتواند این روابط را تحکیم بخشد و روز به روز افزایش یابد.

کاظمی در پایان در مورد نقش رسانه‌ها در ایجاد وحدت بین دو کشور گفت: اختلاف چندانی میان ایران و عراق وجود ندارد. ما باید در جهت حفظ و تقویت وحدت در مطبوعات‌مان قلم بزنیم. فضای مجازی ما و رسانه ها سعی کنند در این زمان که نیاز به ارتباط خوب با کشورهای همسایه و مسلمان داریم، این شرایط را درک کرده و در بوق اختلافات ندمند.

ارتباط تنگاتنگ بین ایران و عراق ضریب امنیت را افزایش می‌دهد

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز گفت: در شرایطی می‌توانیم ثبات امنیتی و اقتصادی ایجاد کنیم که حاشیه امنی را در اطراف خود داشته باشیم و اصحاب رسانه و مطبوعات باید جانب اعتدال را رعایت کنند.

یحیی کمالی‌پور در مورد ضرورت وحدت بین مردم ایران و عراق، با بیان این مطلب اظهار کرد: به لحاظ همین ضرورت، ارتباط تنگاتنگ بین مردم ایران و عراق می‌تواند به ضریب امنیت در حوزه‌های مختلف کمک کند. علی‌رغم تمام مشکلات پیش آمده فکر می‌کنم ما ناگزیر هستیم که این حلقه اتحاد را بیشتر کنیم و شرایط را به سویی ببریم که مشکلاتی در این حوزه پیش نیاید.

نماینده جیرفت ادامه داد: در بحث اتحاد و همدلی، اولویت با کشورهای همسایه است. با توجه به ظرفیت‌های متعددی که کشور عراق دارد و فعالیت‌هایی که ایران در آنجا انجام داده برای پیشبرد اهداف لازم است تدبیری بیندیشیم که آن اتحاد و همدلی حفظ شود.

وی در مورد نقش رسانه‌ها در ایجاد اتحاد و همدلی افزود: وقتی که قرار است اتحاد حفظ شود همه مسئول هستند، اما مسئولیت اصحاب رسانه و مطبوعات بیشتر است، چون هرچه به اختلافات دامن بزنیم، امیدواری برای برون رفت از مشکلات کمتر خواهد شد. هرچه ما به نکات مثبت این موضوع فکر کنیم اثرگذاری بیشتری دارد. فضای رسانه و مطبوعات ما باید جانب اعتدال را رعایت کنند تا خدایی ناکرده همین دامن‌زدن‌ها به مجموعه بهانه‌ها برای دشمنی با مردم ایران تبدیل نشود.

کمالی‌پور در پایان گفت: عراق به لحاظ خیلی از مسائل مثل جنگ هشت ساله موقعیت خاص‌تری نسبت به سایر کشورهای همسایه دارد. احساس من این است که نباید اجازه بدهیم دشمنان بین ما قرار بگیرند و ما بازیگر میدان آنها شویم تا خدایی ناکرده به سرنوشت بسیاری از کشورهای منطقه که به وحدت توجه نداشتند دچار شویم.

عده‌ای نفوذی دنبال خدشه واردکردن به اتحاد بین مردم ایران و عراق

همچنین یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: با توجه به نزدیک شدن به مانور با شکوه سیاسی اربعین و نقش عراق در کمک به ایران در دوران تحریم عده‌ای به دنبال ایجاد تفرقه بین مردم ایران و عراق هستند لذا حفظ وحدت امروز یک امر ضروری است.

ابوالفصل ابوترابی در خصوص ضرورت وحدت بین مردم ایران و عراق در شرایط کنونی مطرح کرد: وحدت رمز پیروزی است و ما در این شرایط نیاز به وحدت بیشتری بین مردم ایران و عراق داریم. امروز ما شاهد هستیم که انگلستان و آمریکا با تحریم حشدالشعبی که کمک زیادی به مردم عراق در مقابله با داعش کرده است به دنبال فشار بر مردم عراق است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به مانور باشکوه سیاسی اربعین که از افتخارات شیعه است دشمن به دنبال خدشه وارد کردن به اتحاد بین ایران و عراق و تحت الشعاع قرار دادن این مانور است.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس ادامه داد: از سوی دیگر کشور عراق در بحث تحریم ها می تواند نقش موثری در کمک به ایران داشته باشد ولی عده ای نفودی در داخل ایران و عراق به دنبال خدشه وارد کردن به اتحاد بین دو کشور هستند.

وی در ادامه با تاکید بر نقش موثر رسانه ها در ایجاد وحدت بین ایران و عراق بیان کرد: عده ای از طریق فضای مجازی شروع به پخش شایعات و ایجاد تفرقه می کنند که باید با آن ها برخورد شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید