Performancing Metrics

راه افزایش درآمدهای مالیاتی لغو معافیت‌ها است | اتاق خبر
کد خبر: 418820
تاریخ انتشار: 24 آبان 1397 - 11:27
افزایش درآمدهای مالیاتی در شرایطی که فروش نفت وضعیت نامطمئن‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده است یکی از آن راه‌هایی است که می‌تواند باعث جبران هزینه‌های دولت در بودجه شود

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، چالش‌های پیش آمده در باره کاهش فروش نفت ایران در بازارهای جهانی باعث شده تا مسئولان اقتصادی در کشور برای تقویت حوزه‌های درآمدی دیگربه صرافت بیافتند. یکی از این حوزه‌ها مالیات‌ها است که در سال‌های اخیر رشدی فزاینده هم داشته‌ به طوری که در سال گذشته (۱۳۹۶) برای اولین بار در نیم قرن اخیر درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی هم پیشی گرفت و حدود هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای نفتی بیشتر شد.

مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه طبق قانون، بودجه باید از محل مالیات‌ها تامین شود گفت: در ایران نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در حال حاضر حدود ۷.۵ درصد است؛ در حالی که این نسبت در کشور ترکیه ۲۰ درصد و در کشورهای حوزه اسکاندیناوی حدود ۵۰ درصد است.

او با اشاره به معافیت‌های مالیاتی و فرار مالیاتی به عنوان معضلات حوزه مالیات در کشور اظهار کرد: باید سعی کنیم تا جلوی فرار مالیاتی را از طریق ایجاد یک سیستم مالیاتی کارا بگیریم. از طرف دیگر باید سعی کنیم تا معافیت‌های مالیاتی را صفر کنیم و در عوض نرخ مالیات را برای بنگاه های اقتصادی در مناطق محروم به صفر برسانیم.

پازوکی ایران را بهشت فرار مالیاتی برای دلالان توصیف کرد و گفت: با توصیه‌های اخلاقی نمی‌توان جلوی قرار مالیاتی را گرفت. این عمل از طریق مبارزه با پولشویی انجام می‌شود. از طرف دیگر باید به وسیله سیستم‌های مالیاتی درآمدها را رصد و از آن طریق مالیات‌ها را افزایش داد.

او با ذکر یک ضرب‌المثل مصطلح در کشورهای غربی که از مرگ می‌شود فرار کرد اما از مالیات نه! تاکید کرد که برای حل مساله فرار مالیاتی باید مساله امضاهای طلایی را باید از بین ببریم. بسیاری از طریق همین فرارهای مالیاتی تونسته‌اند ثروت‌های نجومی به دست بیاورند.

او در ادامه البته تاکید کرد که در شرایط فعلی که اوضاع بنگاه‌های اقتصادی خوب نیست نباید نرخ مالیات‌ها را افزایش دهیم چرا  که ممکن است باعث ایجاد رکود شود.

فرهاد دژپسند، وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی اخیرا با تاکید بر اینکه از ظرفیت مالیات‌ها به طور کامل استفاده نمی‌کنیم، گفته که سهم مالیات در اقتصاد کشور هفت درصد است که باید آن را به ۱۰ درصد برسانیم. در چند سال اخیر بخش مالیات عملکرد خوبی داشته است اما باید راه‌های فرار و اجتناب از مالیات بسته شود. شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی و لغو برخی معافیت‌ها موجب افزایش درآمد مالیاتی می‌شود. مالیات‌ها باید بدون فشار بر مردم و مالیات‌دهندگان افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید