Performancing Metrics

عرضه‌کنندگان بهبوددهنده نان، گران‌فروشی می‌کنند | اتاق خبر
کد خبر: 419082
تاریخ انتشار: 30 آبان 1397 - 09:28
رییس اتحادیه نانوایان فانتزی مطرح کرد:
رییس اتحادیه نانوایان فانتزی (حجیم و نیمه‌حجیم) گفت: با وجود آن‌که تولیدکنندگان و واردکنندگان بهبوددهنده نان، ارز دولتی دریافت کرده‌اند اما محصولات خود را با دلار ۱۴ هزار تومانی ارزش‌گذاری می‌کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمدجواد کرمی اظهار کرد: برای تهیه مواد اولیه که اصلی‌ترین آنها آرد است از نظر کمی کشور با مشکلی مواجه نیست اما در بحث کیفیت آرد کمبودهایی وجود دارد.

رییس اتحادیه نانواهای فانتزی افزود: در تولید نان به ویژه نان‌های حجیم، به گندم استاندارد با حداقل پروتئین و غیره نیاز است که متاسفانه آرد و گندم‌هایی که به استان تهران اختصاص می‌یابد عموما دارای استانداردهای حداقلی نیست که این موضوع عاملی شده تا از کیفیت محصول نهایی کاسته شود.

وی خاطرنشان کرد: در پیگیری‌های صورت گرفته قرار بر آن شده تا شرکت بازرگانی دولتی مقداری گندم کیفی از استان‌های گلستان و خوزستان در واحدهای صنفی استان تهران توزیع کند که این موضوع هنوز عملی نشده است.

کرمی یادآور شد: در کنار آرد در تولید نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم از بهبوددهنده استفاده می‌شود که در گذشته هر بسته بهبوددهنده ۱۰ کیلویی به قیمت ۱۸۰ هزار تومان خریداری می‌شد، اما در حال حاضر قیمت این ماده مصرفی در حدود ۴۳۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است.

وی بیان کرد: بهبوددهنده‌ها عموما وارداتی است و بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان با وجود دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، محصولات بهبوددهنده را با دلار ۱۴ هزار تومانی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

رییس اتحادیه نانواهای فانتزی با بیان این‌که طبق مصوبه هیئت دولت در سال ۱۳۹۳، نرخ‌گذاری محصولات واحدهای نان‌های حجیم و آزادپز در اختیار خود واحدها است، گفت: در شرایط فعلی با وجود رشد قیمت مواد اولیه و هزینه تولید، واحدهای صنفی قیمت نان‌های حجیم را افزایش نداده‌اند و برای آن‌که نان ارزان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد، باید هزینه‌های جانبی تولید از سوی دولت حذف شود.

وی با اشاره به این‌که باید کیفیت نان مدنظر قرار بگیرد و برای رسیدن به این مهم، فعالیت صنف نان باید برپایه رقابت باشد، خاطرنشان کرد: فرآیند تولید نان باید از روش سنتی فاصله بگیرد و با تکیه بر ماشین‌آلات به‌روز، نان تهیه شود و در کنار آن باید یکسان‌سازی قیمت آرد در دستور کار قرار گیرد.

به گفته کرمی، تا زمانی‌که فضای رقابتی در صنف نان وجود نداشته باشد رضایت دولت، تولیدکننده و مصرف‌کننده تامین نخواهد شد.

وی یکی از موارد تاثیرگذار بر کیفیت تولید نان را، ماشین‌آلات به‌روز دانست و یادآور شد: ماشین‌آلات به‌روز در کشور تولید می‌شود و تنها بخشی از ماشین‌آلات به صورت وارداتی تامین می‌شود، اما با این وجود در تولید نان سنتی از ماشین‌آلات قدیمی استفاده می‌شود.

او خاطرنشان کرد: میزان مصرف نان حجیم و نیمه حجیم در تهران ۲۰ درصد و در کشور ۱۰ درصد است و این آمار در حالی به ثبت رسیده که ضایعات نان سنتی بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید