Performancing Metrics

پیش‌بینی اعتبار لازم برای اجرای راه آهن رشت - آستارا | اتاق خبر
کد خبر: 419177
تاریخ انتشار: 2 آذر 1397 - 14:53
نوبخت خبر داد
رئیس سازمان برنامه و بودجه از پیش بینی اعتبار لازم برای اجرای راه آهن رشت- آستارا خبر داد و گفت: علاوه بر جمهوری آذربایجان، چند شرکت چینی نیز به منظور تامین فاینانس برای این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

به گزارش اتاق خبر، محمدباقر نوبخت که به همراه استاندار گیلان شب گذشته میهمان شبکه تلویزیونی باران بود، در گفت‌وگویی اظهار کرد: در این استان ظرفیت‌های فراوانی از جمله فرودگاه، آزادراه، منطقه آزاد، جنگل و دریا در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و حال با فراهم شدن حمل و نقل ریلی، این ظرفیت‌ها توسعه پیدا کرده است.

وی با اشاره به سال‌ها انتظار مردم گیلان برای پیچیدن صدای سوت قطار در این استان، افزود: از زحمات تمامی روسای جمهور پیشین برای این پروژه بزرگ قدردانی می‌کنم.

نوبخت با بیان اینکه از مسیر ۱۶۴ کیلومتری راه آهن گیلان کمتر از ۴۰ کیلومتر در دولت های قبل اجرا شد، یادآور شد: مسیرهای صعب العبوری که برای اجرای این پروژه پشت سر گذاشتیم و تونل‌های بزرگی که ساختیم، هزینه بسیار بالایی ایجاد کردند و کار بسیار زمانبری داشتیم.

وی به ساخت بلندترین پل ریلی ایران در منجیل به طول بالغ بر ۱۴۳۰ متر اشاره کرد و گفت: راه آهن گیلان تعهدی بود که دولت خود را موظف به انجام آن می دانست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: پروژه راه آهن گیلان در حالی به سرانجام رسید که دولت مشغله‌های فراوانی دارد و باید حوزه‌های مختلفی را مدیریت کند و اعتبار بگذارد.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از ۱۸۵۰ میلیارد تومان اعتباری که صرف اجرای راه آهن قزوین- رشت شد، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تامین شد.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای خط ریلی رشت- انزلی و اتصال راه آهن به بنادر انزلی و کاسپین، گفت: فردا از این پروژه بازدید خواهم داشت و مصمم هستم که از این به بعد تمرکز و فشار بر تکمیل این بخش گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه اجرای راه آهن رشت- آستارا بسیار بالا است و نیاز به تامین اعتبار خارجی دارد، گفت: رقم قابل توجهی باید صرف خرید اراضی موجود در مسیر پروژه شود.

نوبخت به انعقاد تفاهم همکاری روسای جمهور ایران و آذربایجان برای اتصال راه آهن به آستارا اشاره کرد و افزود: نیمی از اعتبار این پروژه را ایران تامین می کند و مابقی بوسیله فاینانسی که کشور آذربایجان می دهد تامین می‌شود.

وی ادامه داد: چند شرکت از کشور چین نیز به منظور تامین فاینانس برای خط ریلی رشت-آستارا اعلام آمادگی کرده‌اند و هیچگونه مشکل مالی بر سر راه این پروژه وجود ندارد.

نوبخت با بیان اینکه برای اجرای راه آهن در مسیر قزوین- رشت از منابع مالی خارجی استفاده نشد و تمام هزینه‌ها از خزانه دولت پرداخت شد، اظهار کرد: قدردان تمام دست اندرکارانی هستم که تلاش کردند تا ما به عنوان خدمتگزاران دولتی امروز بتوانیم در مقابل ملت سرافراز ظاهر شویم و از اتمام این پروژه خبر دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت آزادراه قزوین- رشت اشاره کرد و گفت: زمانی که دولت تدبیر و امید آغاز به کار کرد، ۱۱ کیلومتر از این پروژه که سخت ترین قسمت آن محسوب می‌شد، باقی مانده بود.

وی با بیان اینکه در سال های ابتدایی فعالیت این دولت، سه کیلومتر تونل در مسیر آزادراه قزوین- رشت احداث شد، افزود: ۸ کیلومتر باقی مانده از آزادراه به پیمان گذاشته شده است.

نوبخت ادامه داد: هرچند پیمانکار با تجربه ای که مجری راه آهن قزوین- رشت و رشت- انزلی است برای به دست گرفتن ۸ کیلومتر باقی مانده آزادراه اعلام آمادگی کرده است، نیاز به پیمانکار دیگری داریم تا کار سرعت بیشتری بگیرد.

معاون رئیس جمهوری در ادامه صحبت های خود به برنامه دولت در حوزه اشتغال اشاره و خاطرنشان کرد: در سالجاری برای یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ۱۴ برنامه تعریف کردیم و ۶۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تحقق این میزان اشتغال از محل های مختلف در نظر گرفتیم .

نوبخت با بیان اینکه در سفر به استان های مختلف از استانداران خواستم که برنامه خود را برای استفاده از ظرفیت موجود اعلام کنند، افزود: استاندار گیلان نیز در تلاش برای اجرای برنامه های اشتغالزا در این استان است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از انعقاد تفاهم نامه همکاری با وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: طبق این تفاهم نامه، مقرر شد که ۱۸ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد ۸۲ هزار فرصت شغلی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

وی یادآور شد: مجوز تامین یک میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در کشورنیز با موافقت مقام معظم رهبری اخذ شده است.

نوبخت با تاکید بر اینکه منابع مالی و برنامه در بخش اشتغال مهیا است، گفت: با دستگاه‌های مختلف تفاهم نامه برای ایجاد اشتغال منعقد کردیم و بخشی باقی مانده است که دنبال می شود.

وی از استاندار گیلان نیز خواست که مدیریت لازم را انجام دهد تا با تلاش دستگاه‌ها، برنامه‌های بخش اشتغال عملیاتی شود.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه اشتغالزایی از برنامه‌های جدی دولت است، تصریح کرد: تحریم‌ها هیچ تاثیری بر برنامه‌های دولت در بخش اشتغال ندارند زیرا اعتبارات لازم فراهم شده است.

نوبخت همچنین با اشاره به اینکه دولت سالانه حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای فرهنگ کشور هزینه می کند که در واقع نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، برای حمایت مالی از ساخت مجموعه تلویزیونی ۳۰۰ قسمتی توسط کارگران گیلانی که تاریخ و فرهنگ این استان را روایت می کند، اعلام آمادگی کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید