Performancing Metrics

از گوگل انکار، از کنگره آمریکا اصرار! | اتاق خبر
کد خبر: 420109
تاریخ انتشار: 22 آذر 1397 - 16:08
استیضاح مدیرعامل گوگل برای عرضه موتور جستجوی چینی
ساندار پیچای، مدیرعامل شرکت گوگل در برابر نمایندگان مجلس کنگره آمریکا حاضر شد و به سوالات آنها مبنی بر عرضه یک نسخه از موتور جستجوی گوگل با قابلیت فیلترینگ خودکار پاسخ داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مدتهاست که اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر احتمال همکاری شرکت آمریکایی گوگل با دولت چین برای عرضه یک نسخه اختصاصی از موتور جستجوی گوگل در این کشور که قابلیت سانسور و فیلترینگ نتایج جستجوهای کاربران را به صورت خودکار دارد، به شدت داغ و رسانه‌ای شده است و اعتراضات بسیاری از کارمندان فعال در این شرکت، طرفداران حقوق بشر در جهان و نمایندگان کنگره امریکا را درآورده است.

بدین ترتیب از ساندار پیچای بعنوان مدیرعامل این شرکت درخواست شده بود که در مجلس کنگره آمریکا حاضر شده و برای این همکاری احتمالی به نمایندگان این مجلس توضیح دهد.

وی در این جلسه گفت که گوگل برنامه‌ای برای عرضه دوباره موتور جستجوی چینی و همکاری با دولت این کشور ندارد و تنها در حال بررسی ایده و طرح احتمالی آن بوده است.

چند سال پیش شرکت آمریکایی گوگل تحت‌تاثیر قوانین محدودکننده و سخت‌گیرانه دولت چین، اعلام کرد که دیگر با این کشور همکاری نمی‌کند و به همین دلیل نیز بسیاری از سرویس های خود را در این کشور از دسترس خارج کرد.

چین یکی از معدود کشورهایی است که قوانین و مقررات محدودکننده و سخت گیرانه‌ای برای استفاده از خدمات اینترنتی و آنلاین وضع کرده و به سانسور و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها در جهان معروف است.

گوگل در سال ۲۰۱۰ میلادی در اعتراض به تلاش چین برای محدود کردن استفاده آزادانه شهروندانش از اینترنت، بسیاری از سرویس‌های خود را در این کشور قطع کرده بود. اما به نظر می رسد با توجه به وسعت کشور چین و جمعیت بالای آن، بسیاری از غول‌های تکنولوژی از جمله گوگل همواره نظر و توجه خاص و ویژه‌ای به آن دارند و حضور در بازار این کشور برای آنها به معنای موفقیت و دستاوردهای بزرگی خواهد بود.

این در حالیست که چندی پیش کارمندان و مهندسان فعال در گوگل با انتشار نامه‌ای بلندبالا از این شرکت آمریکایی خواستند که از همکاری با دولت چین برای توسعه موتور جستجوی سانسورشده در این کشور دست بردارد ولی با توجه به منابع آگاه و شواهد موجود، به نظر می‌رسد با وجود همه مخالفت‌هایی که تاکنون برای گوگل بوجود آمده است، به نظر می‌رسد که این شرکت آمریکایی قصد دارد همچنان به این همکاری ادامه دهد.

پیچای در برابر کمیته قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در این باره خاطرنشان کرد که هیچ برنامه‌ای برای عرضه این سرویس در چین و همکاری دوباره با دولت این کشور ندارد.

وی همچنین در ادامه افزود: ما تنها نمونه‌ای از یک موتور جستجو را که قابلیت فیلترینگ و سانسور خودکار دارد، را توسعه داده و بررسی کرده‌ایم. این پروژه مدتهاست که در دست مهندسان و متخصصان گوگل است و حتی در یک بازه زمانی بیش از ۱۰۰ نفر از آنها بر روی این پروژه کار می‌کردند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید