Performancing Metrics

لزوم تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بورس کالا | اتاق خبر
کد خبر: 420282
تاریخ انتشار: 26 آذر 1397 - 14:14
یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روش‌های تامین مالی بنگاه‌ها گفت: بورس کالا به دلیل داشتن چندین ابزار مالی همچون اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و ابزارهای مشتقه می‌تواند یک گزینه مناسب برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ولی نادی قمی درباره مهمترین مزیت‌های تامین مالی از مسیر  بازار سرمایه اظهار کرد: با بررسی ابزارهای تامین مالی در این بازار، می‌توان راهکارهایی را برای سهولت تامین مالی از مسیر بازار سرمایه برای صنایع ارائه کرد. در حال حاضر یکی از ابزارهای تامین مالی مهم در بورس کالا، اوراق سلف موازی استاندارد است که این امکان را برای فروشندگان کالا در بورس کالا ایجاد کرده که بتوانند از طریق پیش‌فروش کالا و با سرعت و هزینه کمتر به نسبت سیستم بانکی تامین مالی کنند.

وی گفت: با استفاده از اوراق سلف موازی امکان تامین مالی شرکت‌ها از طریق پیش فروش کالاهای تولیدی و تحویل کالاها در آینده امکان پذیر می‌شود که این یکی از مزیت‌های تامین مالی در مسیر بورس کالا است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به گواهی‌های سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، گواهی سپرد کالایی نیز به عنوان ابزاری برای تبدیل موجودی انبار شرکت به قبوض انبار در فرآیند تامین مالی شرکت‌ها از طریق وثیقه کردن این قبوض نزد بانک‌ها برای اخذ تسهیلات کمک شایانی کرده است.

وی به ابزار اختیار خرید و فروش نیز اشاره و اظهار کرد: با تعریف اختیار خرید و فروش برای ابزارهایی همچون سلف موازی استاندارد، امکان متضرر شدن خریدار و فروشنده اوراق مرتفع شده و از سوی دیگر برای این بازار، معاملات ثانویه راه‌اندازی شده است.

نادی قمی امکان تامین مالی و دسترسی به منابع سرمایه‌گذاران خرد با هزینه کمتر و حجم بالاتر خارج از سیستم بانکی را هم  از دیگر مزیت‌های تامین مالی در بورس کالا دانست و افزود: تامین مالی از طریق گواهی سپرده کالایی باعث می‌شود کالاهای راکد با استفاده از این گواهی‌ها امکان تبدیل به نقدینگی را داشته باشند.

وی درباره استفاده از گواهی سپرده کالایی به عنوان وثیقه در زمان جذب منابع تامین مالی در بازار پول و سرمایه اضافه کرد: با این وجود بازار سرمایه برای توسعه نقش خود در تامین مالی بخش مولد باید راهکارهایی را طراحی و تدوین کند تا از همه ظرفیت‌های این بازار برای تامین مالی استفاده شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه امروزه، کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مالی از معضلات اصلی تولیدکنندگان کشور است، گفت: طراحی و معرفی بیشتر ابزارهای جدید برای تامین مالی در بورس کالا و ایجاد سهولت در جذب منابع از این بازار، می تواند جایگاه بورس کالا را ارتقا دهد.

نادی قمی در ادامه افزایش میزان سطح آشنایی عرضه کنندگان با این ابزارها و الزامات موردنظر بورس کالا را هم مورد توجه قرار داد و افزود: افزایش میزان آشنایی فعالان صنایع با ابزارهای بورس کالا در زمان انتشار اوراق سلف موازی نیز باعث فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای انتشار اوراق در مدت زمان کمتر خواهد شد.

وی گفت: متنوع کردن ابزارهای تامین مالی، روان‌سازی صدور مجوزهای تامین مالی و فرهنگ‌سازی جهت استفاده از ابزارهای جدید تامین مالی راهکار رونق تامین مالی از بورس کالاست.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید