Performancing Metrics

عبور از خودکفایی بنزین، برای صادرات کافی نیست | اتاق خبر
کد خبر: 423299
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1397 - 11:38
گفت‌وگو با نرسی قربان
نرسی قربان معتقد است: اینکه با خودکفایی در تولید بنزین، بحث صادرات بنزین هم مطرح‌شده، باید به این نکته توجه داشت که صادرات بنزین در گروی عوامل مختلفی است که چندان ربطی به خودکفایی ندارد.

به گزارش اتاق خبر، نرسی قربان کارشناس اقتصاد انرژی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» تأکید کرد که صرف افزایش تولید بنزین در کشور منجر به صادرات نخواهد شد.

این کارشناس اقتصاد انرژی تأکید کرد: ایران پیش‌ازاین در تولید بنزین خودکفا بود، اما با تکمیل فاز سوم پالایشگاه میعانت گازی ستاره خلیج‌فارس می‌توان گفت خودکفایی ایران در این حوزه برای مدت طولانی تأمین خواهد شد. اما اینکه با خودکفایی در تولید بنزین، بحث صادرات بنزین هم مطرح‌شده، باید به این نکته توجه داشت که صادرات بنزین در گروی عوامل مختلفی است که چندان ربطی به خودکفایی ندارد.

قربان تصریح کرد: شرایط صادرات بنزین مانند صادرات نفت است؛ هرچند که صادرات بنزین به دلیل حجم کمتر، کشتی‌های کوچک‌تری لازم دارد و راحت‌تر می‌توان آن را به کشورهای همسایه صادر کرد اما باید زیرساخت‌های این صادرات فراهم باشد.

به اعتقاد این کارشناس ارشد اقتصاد انرژی، صادرات بنزین در شرایط فعلی در گروی عوامل مختلفی ازجمله داشتن خریدار، مکانیزم‌های مالی و همچنین موضوعات مربوط به کشتیرانی و بیمه‌هاست که با توجه به تحریم‌های موجود می‌بایست این زیرساخت‌ها تقویت شود.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس دوشنبه گذشته با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت رسماً آغاز به کارکرد.

با در مدار قرار گرفتن فاز ۳، پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس قادر خواهد بود روزانه تا ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵، ۱۲ میلیون لیتر نفت گاز، ۳ میلیون لیتر گاز مایع و ۲ میلیون لیتر سوخت جت تولید کند که جهشی تاریخی در تولید بنزین محسوب می‌شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاح فاز جدید این پالایشگاه اعلام کرد: در سال ۹۱، ظرفیت تولید بنزین پایه کشور روزانه ۵۲ میلیون لیتر و با احتساب اکتان‌افزاها روزانه ۵۸ میلیون لیتر بود که در بهمن‌ماه ۹۷ با افزایش ۵۰ میلیون لیتری و رشد دو برابری به روزانه ۱۰۱ میلیون لیتر رسید و تا پایان سال این مقدار از رقم ۱۰۵ میلیون لیتر در روز عبور می‌کند.

به اعتقاد وزیر نفت، بر خلاف دهه پیش که یک مورد از تحریم‌ها محدود کردن واردات بنزین به کشور بود، اکنون دیگر نه‌تنها واردکننده بنزین نیستیم، بلکه صادرکننده شده‌ایم و آمریکایی‌ها حتی نمی‌توانند کلمه‌ای دراین‌باره به زبان بیاورند.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید