Performancing Metrics

نقش آفرینی بورس کالا در رونق تولید | اتاق خبر
کد خبر: 424644
تاریخ انتشار: 5 فروردین 1398 - 21:52
/سال رونق تولید/
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس کالا یکی از مجراهای هدایت نقدینگی به سمت تولید است، گفت: این بورس ابزارهایی برای تأمین مالی صنایع دارد که امیدواریم در سال جاری حجم تأمین مالی از بازار سرمایه و بورس کالا به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مصطفی محمدباقری به نقش بورس کالا در تحقق شعار «رونق تولید» اشاره و بیان کرد: با توجه به نقش مؤثر بورس کالا در جذب و هدایت نقدینگی به سمت تولید، بازار سرمایه و بورس کالا می‌تواند نقش آفرینی خوبی را در رونق تولید ملی داشته باشند.

وی ادامه داد: تمام بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ می‌توانند از ظرفیت‌های بورس کالا در تأمین مالی و نیز رونق تولیدات خود بهره مند شوند.

محمدباقری با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران بانک محور بوده و طی سال‌های گذشته آنچنان که باید از ظرفیت‌های بازار سرمایه در تأمین مالی و هدایت نقدینگی به سمت تولید استفاده نشده است، اظهار داشت: توجه جدی به این مهم کمک زیادی را به بخش تولید می‌کند و گره بسیاری از مشکلات واحدهای بزرگ و متوسط باز خواهد شد.

لزوم جلوگیری از خام فروشی با استفاده از مکانیزم بورس

این کارشناس بازار سرمایه، بورس کالا را مجرای تحقق جلوگیری از خام فروشی و حمایت از تولید ملی اعلام کرد و افزود: حمایت از بورس کالا و تقویت آن نقش زیادی را در حمایت از تولید خواهد داشت؛ به طوری که این بورس محل حضور توأمان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است که با تشکیل کارگروه‌های مشخص، بهترین سازوکار برای عرضه و معامله کالاها در نظر گرفته می‌شود؛ از این رو علاوه بر اینکه عرضه کنندگان با قیمتی واقعی محصولاتشان را به فروش می‌رسانند، مصرف کنندگان نیز قادر هستند در بستری عادلانه، مواد مورد نیازشان را تأمین کنند.

عرضه مستمر مواد اولیه در بورس کالا به رونق تولید کمک می‌کند

وی با بیان اینکه کشف قیمت کالاها در تقابل عرضه و تقاضا و شفافیت در فروش مواد اولیه تنها از کانال بورس کالا محقق می‌شود، گفت: تمرکز فروش مواد اولیه تولید در بورس کالا و عرضه آن به اندازه نیاز در بازار می‌تواند کمک چشمگیری را در رونق و افزایش تولید داشته باشد؛ از این طریق کلیه صنایع کوچک و بزرگ و نیز صنایع پایین دستی قادر به تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود بدون واسطه خواهند بود که با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان شاهد افزایش انگیزه‌های سرمایه گذاری و نیز افزایش تولید بود.

وی در پایان بیان کرد: عرضه‌های مستمر و به اندازه مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای در بورس کالا به طور حتم در رونق تولید و توسعه صنایع پایین دستی نقش ویژه ای خواهد داشت که امیدواریم سال ۱۳۹۸ با حضور همه جانبه فعالان صنعت در بورس کالا شاهد شفافیت حداکثری، معاملاتی پویا و اعتماد کامل همه فعالان اقتصادی به بازار سرمایه کشور باشیم.

سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال رونق اقتصادی نام گذاری شده است. ایشان در پیام نوروزی اعلام کردند "چنانچه تولید به راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی و اشتغال را برطرف کند هم حتی می‌تواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند".

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید