Performancing Metrics

توسعه مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه با تدوین برنامه اقدام مشترک | اتاق خبر
کد خبر: 426018
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1398 - 21:27
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران به رغم تحریم‌ها در مسیر پیشرفت قرار دارد، گفت: ایران و ترکیه برنامه اقدام مشترک دارند و می‌توانند موجبات تسهیل و تسریع توسعه روابط را فراهم کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، محمد اسلامی در دیدار هیأت ترکیه‌ای به ریاست فاطما وارانک معاون وزیر محیط‌زیست و شهرسازی ترکیه با بیان اینکه دو کشور ایران و ترکیه دارای مشترکات فرهنگی فراوانی هستند، گفت: ایران صاحب تمدن است و از تمدن ایران زمین کشورهای گوناگونی بهره‌مند شده‌اند اما استعمارگران و قدرت‌های استکباری همواره از پیوند، تعامل و همکاری کشورهای ما نگران هستند و مزاحمت ایجاد کرده و می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال‌های اخیر، رهبران دو کشور تمام تمرکز خود را گذاشتند تا دو کشور، روند رو به رشدی را داشته باشند. در عین حال، زمینه‌ها و فرصت تعاملات دو کشور فراوان است. به ویژه وزارتخانه ما که هم مسئولیت حوزه‌های حمل و نقل و هم حوزه‌های شهرسازی و مسکن و ساختمان را عهده‌دار است، می‌تواند سهم گسترده‌ای در توسعه روابط دو کشور داشته باشد.

اسلامی با اعلام اینکه به دلیل مشترکات فراوان دو کشور ایران و ترکیه از وزیر حمل و نقل ترکیه دعوت کرده است تا به ایران بیاید، گفت: ملت ایران بین آنکه سلطه استکباری داشته باشد یا استقلال، استقلال را انتخاب کرده است. استکبار و آمریکا نیز تحت نفوذ اسرائیل و صهیونیست است همواره اقدام گسترده‌ای کرد تا تمدن مردم و کشور ما را به خاطر انتخاب، تحقیر کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: استکبار جهانی سال‌ها منابع ایران را به تاراج برد و دوران شاه شاهد بودیم که از شرق تهران به بعد، روستاهایی وجود داشت که فاقد آب آشامیدنی، برق و راه بودند اما همه اینها در دوران پس از انقلاب واجد امکانات شدند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ایران به دلیل انتخاب استقلال کشور خود از بدو انقلاب دچار تحریم شد. شما هم‌اکنون شاهد هستید که ایران در مسیر پیشرفت، قرار دارد و مردم، زندگی عادی خود را دارند و کشور در مسیر پیشرفت است.

اسلامی خطاب به هیأت ترکیه‌ای اعلام کرد: پشت سر آنچه می‌بینید محصول سال‌های اخیر است.

وی ضمن تشکر از ابراز همدردی کشور ترکیه در وقوع سیل اخیر در ایران، گفت: تمهیدات مناسبی در شورای عالی هماهنگی دو کشور ایران و ترکیه اتخاد شده است که رئیس جمهوری کشورمان نیز بر آن تاکید داشتند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اراده رهبران دو کشور، گسترش همه جانبه تعاملات است، افزود: وزارتخانه‌های دو کشور ایران و ترکیه هم نقشه راه و هم برنامه اقدام مشترک دارند و می‌توانند با عمل به موقع، موجبات تسهیل و تسریع گسترش روابط دو کشور را فراهم کنند.

اسلامی با اعلام اینکه دیدار هیأت ترکیه‌ای و ایران به سرفصل‌های مشترک خوبی برای همکاری دو کشور منجر شده است، اعلام کرد: از جمله سرفصل‌های مشترکی که دو کشور در مورد آن به تفاهم رسیدند، شاملِ تبادل تجربه در خصوص ضوابط و مقررات ساخت و ساز است که کار ارزشمندی است و تأیید می‌کنم تا همکاری‌ها و تبادل تجربیات حتماً صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یکی از مراکز علمی- تحقیقاتی، زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است که مسئولیت تهیه و تدوین مقررات را برعهده دارد، به هیأت اعزامی از کشور ترکیه پیشنهاد کرد تا دیداری از این مرکز داشته باشند.

عضو کابینه دولت دوازدهم موضوع دیگری که دو کشور می‌توانند با هم در آن تبادل‌تجربه داشته باشند را شهرسازی و معماری برشمرد و گفت: شهرسازی و معماری موضوعی است که نیاز به تبادل‌تجربه دو کشور دارد که هم به عمران و توسعه شهری مربوط می‌شود و هم مباحث بازآفرینی شهری و بافت‌های فرسوده و مباحث محیط‌زیستی را شامل می‌شود که معاون معماری و شهرسازی ما نیز در این زمینه اعلام آمادگی برای همکاری کردند.

اسلامی در بخشی از سخنان خود با اعلام اینکه ریاست‌جمهوری ترکیه نسبت به مباحث بازآفرینی شهری اشراف دارند و این موضوعی است که رئیس‌جمهوری کشورمان نیز بر آن تاکید دارند، افزود: دو کشور ایران و ترکیه در زمینه بازآفرینی شهری مشترکات فراوانی دارند که می‌تواند در ادامه همکاری‌های آتی راهگشا باشد.

وی تاکید کرد: ترتیبات کاری در جمهوری اسلامی ایران همانند کشور ترکیه است بدین معنا که بخش خصوصی و مردم، محور هستند و شهرداری‌ها نیز حضور جدی دارند و ما در وزارتخانه راه و شهرسازی به عنوان دولت حمایت و پشتیبانی لازم را برای بازسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری انجام می‌دهیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: میراث تاریخی یادگار تاریخی است که ما به دنبال حفاظت از میراث تاریخی خود هستیم و در عین حال به تغییر ذائقه نسل جوان نیز توجه داریم. بازآفرینی شهری نمونه‌ای از این حفاظت از میراث تاریخی و توجه به ذائقه نسل جوان کشور است.

وی تمرکز اصلی را در بازآفرینی مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: در بازآفرینی شهری با یک الگوی واحد نمی‌توان حرکت کرد و در این موضوع، نیاز به مطالعه دقیق و تصمیمات خردمندانه داریم تا زندگی به مردم بازگردد.

اسلامی در عین حال یادآور شد: در خصوص شهرهای جدید نیز تاکید داریم که شهرهای جدید تنها سکونتگاه نیستند بلکه باید سکونت و فعالیت توأمان در شهرهای جدید مدنظر قرار گیرد که در این مورد تجربه‌های موفق هم داشته‌ایم.

وی همچنین در بخش پایانی گفتگوی خود با هیأت ترکیه‌ای به محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: سر اجرای دیواری در مرز ترکیه با ایران مشکلاتی از نظر محیط‌زیستی و چشمه‌سارها برای مقامات محلی و مسئولان محیط زیستی کشورمان ایجاد شده است که انتظار داریم تا با استعلام از مسئولان کشور خود در دیداری که با رئیس سازمان محیط زیست کشورمان دارید این مورد را نیز حل و فصل نمائید.

اسلامی گفت: ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند هستند و کسی نمی‌تواند این رابطه را برهم برند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید