Performancing Metrics

توسعه بازار مشتقه در بورس کالا | اتاق خبر
کد خبر: 426043
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1398 - 15:45
مدیرعامل بورس کالا خبر داد
مدیرعامل بورس کالا از توسعه محصولات ابزار مشتقه و ابزارهای مبتنی بر کالا و تقویت بازار سپرده کالایی در سال جاری خبر داد و گفت: بورس کالا تلاش می‌کند "زیره" در بازاری شفاف داد و ستد شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حامد سلطانی‌نژاد در نشست خبری که امروز (چهارشنبه) در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد، اظهار کرد: در این سال شاهد رکود جدیدی در حجم و ارزش معاملات محصولات پتروشیمی بودیم؛ به طوریکه بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد پتروشیمی به ارزش حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

وی افزود: در حوزه محصولات صنعتی و معدنی ارزش معاملات به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسید که ارزش معاملات این حوزه نیز شکسته شد. در تالار محصولات کشاورزی نیز ارزش معاملات به ۱,۶۰۰ میلیارد تومان رسید که در این بخش طی نیمه دوم سال گذشته شاهد کاهش حجم معاملات به دلیل قرار گرفتن محصولات کشاورزی در نظام یارانه‌ای بودیم.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی نیز با ثبت ارقامی جدید به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید، اظهار کرد: جمع بازار فیزیکی بورس کالا نیز طی سال گذشته ۸۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که از نظر ارزش یک رکورد محسوب می‌شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: در بازار مشتقه بورس کالای ایران ارزش معاملات به ۸۲ هزار میلیارد تومان رسید این رقم در سال ۱۳۹۶ حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: یکی از بازارهای نوظهور بورس کالا، معاملات اوراق موازی استاندارد است که به تأمین مالی شرکت‌ها کمک می‌کند و رقم معاملات این بخش نیز در سال گذشته حدود ۲,۰۰۰ میلیارد تومان بود.

سلطانی نژاد تصریح کرد: در حوزه گواهی سپرده کالایی نیز ۱,۸۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات را شاهد بودیم و در بخش صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی نیز ارزش ۳,۸۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید؛ به این ترتیب جمع کل ارزش بازار مالی ۷,۷۰۰ میلیارد تومان بود که رکوردی جدید به شمار می‌رود.

مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرد که با توجه به آمار ثبت شده در کل بازارهای بورس کالا طی سال گذشته در مجموع ارزش معاملات به ۱۷۸ هزار میلیارد تومان رسید تا سهم ۳۹ درصدی ارزش کل معاملات بازار سرمایه را داشته باشد.

مدیر عامل بورس کالای ایران در ادامه نشست خبری به اهم برنامه‌های امسال بورس کالا اشاره کرد و گفت: توسعه دارایی‌های پایه روی ابزارهای فعلی از مهم‌ترین برنامه‌های بورس کالا در سال جاری است که شامل راه‌اندازی گواهی سپرده کالایی زیره و شمش طلا، راه اندازی قراردادهای آتی صندوق‌های کالایی و راه اندازی قراردادهای اختیار معامله صندوق‌های کالایی می‌شود.

وی افزود: همچنین توسعه ابزارهای مالی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا همچون راه اندازی و انتشار اوراق خرید دین، راه اندازی معاملات به روش مناقصه، راه اندازی معاملات قرارداد آتی یک روزه و پیگیری تصویب دستورالعمل معاملات حق امتیاز از دیگر برنامه‌های بورس کالا است.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: گسترش و توسعه اندازه و عمق بازار و همچنین توسعه مشارکت با سایر نهادها را از دیگر برنامه‌های بورس کالا است؛ به طوری که در این حوزه قرار است تصویب ضوابط حمل و نقل بازارگاه‌های اینترنتی پیگیری شده و ضمن بهبود زیر ساخت اتصال به بانک‌ها و کارگزاران، در شیوه حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی بازنگری می‌شود.

سلطانی‌نژاد پشتیبانی و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به ذی نفعان را از دیگر برنامه‌های بورس کالا در سال ۹۸ عنوان کرد و ادامه داد: طراحی و استقرار سامانه تحت وب پذیرش مشتریان بازار (فیزیکی و مشتقه)، راه اندازی سامانه ارتباط با مشتریان CRM، مدیریت ریسک لحظه‌ی مشتریان در بازار مشتقه، رسیدگی الکترونیک به اعتراضات مشتریان، راه اندازی سامانه ثبت سفارش مستقیم، تنقیح و نشر قوانین و مقررات حاکم بر بورس کالای ایران از جمله آنهاست.

به گفته‌ی سلطانی نژاد بهبود، ارتقا و یکپارچه سازی سیستم‌ها و سامانه‌ها که شامل یکپارچه سازی سامانه‌های عملیاتی، توسعه و بهبود سامانه نظارت بر بازار مشتقه، به روز رسانی قابلیت‌های سامانه معاملات بازار مشتقه، یکپارچه سازی نمادهای معاملاتی گواهی سپرده و ارتقا سامانه‌های عرضه، معاملات و پس از معاملات از دیگر برنامه‌های این شرکت در سال جاری است.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران توسعه سیستم‌های اطلاعات مدیریت، تقویت و مدیریت برند شرکت و توسعه تعاملات بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های بورس کالا در سال جاری است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید