Performancing Metrics

۶ هزار و ۴۰۰ معدن فعال داریم | اتاق خبر
کد خبر: 429821
تاریخ انتشار: 26 تیر 1398 - 22:41
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور گفت: ۶ هزار و ۴۰۰ معدن در سطح کشور فعال است که سرمایه عظیم و ارزشمند اقتصادی به شمار می‌رود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علیرضا شهیدی اظهار کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامیدند و به نقش معدن در اقتصاد کشور و جایگزینی معدن به جای نفت اشاراتی داشتند؛ ما می توانیم با توجه به ظرفیت های کشور، انقلاب معدنی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: سازمان زمین شناسی اولین حلقه اکتشاف معدن است و برآنیم با توانمندی ها در اکتشاف کشور، اقتصاد را رونق دهیم. سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد و عمری ۶۰ ساله دارد و در آن ۱۰۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص فعال است، در این میان ۹۰ درصد تحصیلات دانشگاهی و ۱۴۷ نفر مدارک فوق دکترا دارند که باعث شده سازمانی فوق تخصصی به شمار رویم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور گفت: این سازمان دو وظیفه مهم دارد که یکی از وظایف،تولید ثروت از طریق تولید اطلاعات پایه و نقشه ها تا رسیدن به اکتشاف معدن است. دومین وظیفه شناخت مخاطرات زمین شناسی است تا از ثروت ملی صیانت کنیم.

سیل اخیر ۳۵ هزار میلیارد تومان به کشور آسیب زد

وی بیان کرد: سیل اخیر ۳۵ هزار میلیارد تومان به کشور آسیب زد، که اگر مخاطرات به خوبی شناسایی می شد قسمت زیادی از خسارات کاهش می یافت.

شهیدی خاطرنشان کرد: از نظر زمین شناسی موقعیت خوبی داریم و در کشور ۱۰ هزار معدن وجود دارد اما در حال حاضر ۶ هزار و ۴۰۰ معدن در سطح کشور فعال است که سرمایه عظیم و ارزشمند اقتصادی به شمار می رود.

وی عنوان کرد: در ۱۳ ماده معدنی جزو ۱۰ کشور اول و در ۲۷ ماده معدنی جزو ۲۰ کشور برتر هستیم؛ پتانسیل مواد معدنی در ایران بالاست و تولید اطلاعات پایه ما را به اکتشاف می رساند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در پهنه قم، نقشه ۲۵ هزار را برداشت کردیم که امسال ۱۵ نقشه به چاپ می رسد و پتانسیل های معدنی را مشخص می کند.

شهیدی عنوان کرد: برای پیدا کردن طلا نیز اقداماتی انجام شد و یک سری الویت هایی را در ۱۰۵ محدوده اکتشافی شهری انتخاب کردیم که قم نیز جزو این هاست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میانگین عمق اکتشاف در دنیا در کشوری همچون آمریکا ۲۲۴ متر است اما در ایران عمق اکتشاف نیم متر است، این نشان دهنده بی خبری از عمق است. از سال ۸۰ ژئوفیزیک هوایی را آغاز کردیم که روشی ارزان است و در بازده زمانی کوتاه می توان به اکتشاف ذخایر پنهان دست یافت.

شهیدی گفت: ژئوفیزیک هوایی در پهنه قم انجام شد و ۱۹ مورد آنومالی معدنی پیدا کردیم و امید است با نتایج موجود، استان را از وضعیت غیر فلزی به استان فلزی در بیاوریم، چراکه محدوده ها به لحاظ ذخایر آهن و طلا و مس بسیار امید بخش است.

وی افزود: در ژئوفیزیک هوایی اطلاعات به روز می شود و ریسک اکتشاف را برای بخش خصوصی کاهش می دهیم زیرا بخش خصوصی نمی تواند وارد بخش اکتشاف شود، اکتشاف در همه دنیا وظیفه حاکمیتی است و سازمان های زمین شناسی این وظیفه حاکمیتی را بر عهده دارند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی محدوده داریم که کارهای اکتشافی در حال انجام است و کارهای ژئوفیزیک هوایی صورت گرفته و به زودی ذخایر خوبی را برای کشور به ارمغان می آوریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در جنگ اقتصادی به سر می بریم و باید شیوه مدیریتی را تغییر دهیم، مدیران نباید به دنبال ایجاد بروکراسی های اداری باشند. متاسفانه در تضادهای مالی به سر می بریم، از طرفی در بانک مرکزی اعلام می شود نقدینگی بالاست در حالیکه در صنعت می گویند نقدینگی وجود ندارد، این تضادها صنعت را نابود می کند.

وی اظهار کرد: امروز در قم در قالب پروژه ای معدن سولفات سدیم به چرخه تولید بازگشت و ۵۰ نفر اشتغال زایی ایجاد شد این امر نویدبخش رونق تولید است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به سیاست وزارتخانه در توسعه صنایع معدنی یکی از محورهای مهم، احیای معادن کوچک مقیاس است که امید است تا پایان سال ۱۵۰ معدن از دور خارج شده را به چرخه تولید را بازگردانیم.

وی با بیان اینکه در طول سال تعداد زیادی از واحدهای تولیدی و معدنی افتتاح شده است، عنوان کرد: تا سال گذشته تنها به دنبال حفظ شرایط بودیم و امسال کشور به وضعیت بهتری رسیده و به دنبال رونق تولید و افزایش بهره وری از نیروی انسانی هستیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید