Performancing Metrics

حضور اتاق در محافل دولتی نمایشی شده | اتاق خبر
کد خبر: 430053
تاریخ انتشار: 31 تیر 1398 - 16:34
عبدالرضا صالحي سلمي دبیر کل انجمن توليدكنندگان و واردكنندگان ماشين آلات سنگين معدني، ساختماني و راهسازي در گفت
عبدالرضا صالحي سلمي دبیر کل انجمن توليدكنندگان و واردكنندگان ماشين آلات سنگين معدني، ساختماني و راهسازي گفت: جایگاه اتاق با مجلس و نهادهای قانون گذار متفاوت است و طبق آنچه در قانون نیز آمده، اتاق بازرگانی نقش مشورتی دارد.

عبدالرضا صالحي سلمي دبیر کل انجمن توليدكنندگان و واردكنندگان ماشين آلات سنگين معدني، ساختماني و راهسازي در گفتگو با «اتاق نیوز» گفت: جایگاه اتاق با مجلس و نهادهای قانون گذار متفاوت است و طبق آنچه در قانون نیز آمده، اتاق بازرگانی نقش مشورتی دارد. یعنی باید راهکارهای لازم را به دولت بابت جهت بخشی به قوانین مصوب، ارائه بدهد. اما در کشور ما با توجه به محدودیت‌هایی که حتی دولت نیز با آن روبرو است، انجام این کار دشوار به نظر می‌رسد. به همین دلیل علی رغم حضور دولت در محافل بخش خصوصی و جلساتی که اتاق برگزار می‌کند و با وجود موافقت دولت با نظرات بخش خصوصی در این جلسات؛ آنچه تصویب می‌شود، مورد رضایت بخش خصوصی نیست. یعنی دولت برای تایید و تصویب نظرات بخش خصوصی خود با محدودیت‌هایی روبرو است.
وی با ذکر اینکه البته تصمیمات سیاسی نیز بر مدل تصمیم‌گیری دولت تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: البته از سویی اتاق بازرگانی به دلیل موانع و محدودیت‌های موجود نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و یا نمی‌شود از آن به عنوان نهاد مردمی یاد کرد. در حالی که در کشورهای توسعه یافته با توجه به به نقش مشورتی اتاق، از پیشنهادات این نهاد در امور اجرایی استفاده می‌شود. در حالی که در کشور ما پارلمان بخش خصوصی نقش چندانی در معاملات دولت و اقتصاد ندارد. اقتصاد تحت تاثیر سیاست‌های خارجی است. برخلاف کشورهای توسعه یافته که عمدتا اقتصاد در اختیار بخش خصوصی است، در کشور ما اقتصاد عمدتا رنگ دولتی دارد. بخش خصوصی به عنوان سیاهی لشکر در محافل و سفرهای تاثیرپذیر دیده می‌شود و حضور اتاق در محافل دولتی نمایشی شده است. از سویی در حالی که همه مایلند با بخش خصوصی واقعی در ارتباط باشند، عواملی مانع از حضور فعال بخش خصوصی واقعی می‌شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید