Performancing Metrics

عدم اجرای تعهدات باعث بی‌نتیجه ماندن مذاکرات تجاری است | اتاق خبر
کد خبر: 430634
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1398 - 11:48
پکن:
چین معتقد است عمل کردن به تعهدات و تفاهم به دست آمده میان رهبران آمریکا و چین پایه مذاکرات است اما آمریکا بارها در این زمینه عهدشکنی کرده و نمی تواند قابل اعتماد باشد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، رادیو بین المللی چین در گزارشی به عهدشکنی های پیاپی آمریکا در جریان مذاکرات تعرفه ای با چین پرداخت.

در این گزارش آمده است: آمریکا اخیرا بار دیگر از چوب «تعرفه گمرکی» استفاده کرده و درصدد است از یکم سپتامبر ۱۰ درصد تعرفه دیگر را بر کالاهای چین به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد. این در حالی است که آمریکا مدعی شده خواهان گفت و گوی مثبت برای حصول توافقنامه همه جانبه اقتصادی و تجاری با چین است. منطق چنین اقدامی از سوی آمریکا به خاطر مغایرت با تفاهم صورت گرفته در دیدار رهبران دو کشور در اوزاکا مبنی بر تلاش برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب برای دو طرف همه را سر درگم کرده است. عمل کردن به تعهدات و تفاهم به دست آمده میان رهبران دو کشور پایه مذاکرات است اما آمریکا که بارها عهدشکنی کرده چطور می‌تواند قابل اعتماد باشد؟

چین در یک سال گذشته همواره به اجرای تعهدات خود پایبند بوده و با صداقت به رایزنی با آمریکا پرداخته است. با این حال، آمریکا چهار بار تا کنون عهدشکنی کرده و موجب مشکلاتی در رایزنی دو طرف شده است.

در ماه فوریه سال ۲۰۱۸، چین و آمریکا درباره گسترش واردات محصولات کشاورزی و انرژی آمریکا از سوی چین به تفاهم اولیه رسیدند اما هنوز چندی نگذشته بود که آمریکا در ماه مارس گزارش «تحقیقات ۳۰۱» را علیه چین منتشر کرد و مدعی شد که بر اساس این گزارش ۲۵ درصد تعرفه گمرکی بر کالاهای چین به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را افزایش خواهد داد.

در ۱۹ ماه مه سال ۲۰۱۸، چین و آمریکا با انتشار بیانیه‎ای مشترک، عدم برپایی جنگ تجاری بین دو طرف را اعلام کردند اما تنها ۱۰ روز بعد، کاخ سفید بیانیه یاد شده را نقض کرد و به ادامه برنامه خود برای افزایش تعرفه بر کالاهای چین پرداخت.

یکم دسامبر سال ۲۰۱۸، رهبران چین و آمریکا در آرژانتین به تفاهم مهم رسیدند که با توقف افزایش تعرفه بر کالاهای یکدیگر، طی یک مدت ۹۰ روزه برای لغو تمامی تعرفه‎های افزوده شده تلاش با یکدیگر گفت‎وگو کنند اما آمریکا پس از آن بارها به چانه زنی پرداخت و در ۱۰ ماه مه سال جاری خبر افزایش تعرفه گمرکی از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد بر کالاهای چینی را اعلام کرد که یک شکست جدی در رایزنی اقتصادی و تجاری دو طرف به شمار می‎رفت.

در روز ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۹، رهبران دو کشور در دیداری در اوزاکا بار دیگر برای ازسرگیری رایزنی اقتصادی و تجاری بر اساس برابری و احترام متقابل موافقت کردند و آمریکا نیز پذیرفت که دیگر تعرفه کالاهای بیشتری از چین را افزایش ندهد. سپس دو طرف پس از پایان دوازدهمین دور رایزنی عالی اقتصادی و تجاری با انتشار بیانیه‎ای سازنده بودن این دور از مذاکرات را تأیید و با برگزاری دور بعدی مذاکرات در ماه سپتامبر در آمریکا موافقت کردند؛ با این حال، تنها با گذشت ۳۰ ساعت از این بیانیه، آمریکا باردیگر با عهدشکنی مسیر درست رایزنی‎های تجاری دو کشور را منحرف کرد.

همه این موارد نشان می‎دهد که آمریکا مسئول پیش آمدن مشکلات در مسیر رایزنی اقتصادی و تجاری دو کشور بوده است و عهدشکنی آمریکا باعث حیرت و شگفتی جامعه جهانی شده است.

تا کنون بسیاری از انجمن های صنفی آمریکا با انتشار بیانیه‎هایی با افزایش تعرفه آمریکا علیه کالاهای چین مخالفت و اعلام کرده‎اند که این اقدام آمریکا باعث شده کشاورزان، کارگران و مصرف‌کنندگان آمریکایی بیشتر زیان بینند. کمیسیون سراسری تجارت آمریکا و چین نیز نسبت به تأثیر افزایش تعرفه‎ها در از دست رفتن اعتبار شرکت‎های آمریکایی به عنوان بازرگانان قابل اعتماد ابراز نگرانی کرده است.

چین همواره بر این باور بوده است که افزایش تعرفه به حل مساله کمک نمی‎کند و تنها با رایزنی اختلافات حل و فصل می شود. چین از هیچ فشار و تهدیدی نمی‎ترسد و خود را برای مقابله با هرگونه چالش به طور همه جانبه آماده کرده است. چین قاطعانه از منافع اصلی ملی و مردم دفاع می کند. اگر برخی آمریکایی ها همچنان به عهدشکنی بپردازند، مذاکرات هیچ گاه به نتیجه خوبی نمی رسد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید