Performancing Metrics

گره کور توزیع قیر رایگان | اتاق خبر
کد خبر: 432862
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1398 - 19:55
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت:به دلیل آنکه در نیمه نخست امسال که زمان اجرای پروژه‌های عمرانی است، قیر به راهداری داده نشد، به لکه‌گیری جاده‌ها به جای روکش آسفالت رو آورده‌ایم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، در حالی که در قانون بودجه امسال، سقف قیر رایگان برای دستگاههای عمرانی و مصرف کننده آن، به خصوص دو وزارت کشور (سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری ها) و وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور) برای نخستین بار از سقف تناژی به سقف ریالی تغییر کرد و معادل ۶ هزار میلیارد تومان تعیین شد که بهانه آن، بروز برخی تخلفات اداری در هنگام توزیع بود، در حالیکه این تغییر نتوانست پاسخگوی نیاز دستگاه های عمرانی به قیر رایگان باشد.

در این میان پس از ابلاغ قانون بودجه، هیات دولت که بر اساس این قانون، موظف به تهیه آیین نامه نحوه توزیع قیر رایگان بود، نخستین آیین نامه را در ۲۶ خرداد ماه امسال تصویب و برای اجرا به وزارت نفت به عنوان تولید و توزیع کننده قیر رایگان برای توزیع سهمیه هر دستگاه مصرف کننده، ابلاغ کرد؛ اما بلافاصله در ۱۲ تیر ماه، دومین آیین نامه تصویب و آیین نامه قبلی نقض شد؛ در آیین نامه جدید، وزارت نفت مکلف شد تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمرانی امسال، برای تخصیص قیر به دستگاه های عمرانی از جمله وزارت راه اقدام کند.

در عین حال، عبدالهاشم حسن نیا در ابتدای تیرماه امسال،  از مذاکره با نمایندگان و اعضای کمیسیون عمران مجلس برای اصلاح این ماده قانونی (تبصره یک ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸) خبر داده بود؛ ولی در نهایت، ۱۲ شهریور امسال نمایندگان مجلس با دریافت استفساریه ای از این ماده قانونی، وزارت نفت را مکلف به تهیه قیر رایگان تا سقف ۴ میلیون تن برای پروژه های عمرانی سال جاری کردند.

متن کامل این استفساریه و پاسخ به آن، به شرح زیر است:

«آیا شرکت ملی نفت ایران می‌تواند مبادرت به افزایش قیمت مواد اولیه قیر یا وکیوم باتوم و کاهش حجم آن از چهار میلیون تن یا تغییر در نسبت‌های مقرر نماید؟»

پاسخ: «خیر، شرکت ملی نفت ایران موظف است نسبت به تأمین چهار میلیون تن مواد اولیه قیر و وکیوم باتوم، موضوع بند «هـ» تبصره یک قانون بودجه سال ۹۸ اقدام نماید».

معاون سازمان راهداری: پس از تأیید شورای نگهبان، به توزیع قیر میان پیمانکاران اقدام می کنیم

در همین ارتباط، حیدر مطاعی، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره نحوه توزیع قیر رایگان به دستگاههای مصرف کننده قیر از جمله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: در قانون بودجه امسال قرار شد تا سقف ۶ هزار میلیارد تومان قیر رایگان به دستگاه های عمرانی از جمله وزارت راه و شهرسازی داده شود که مجلس، منابع مالی قیر تعیین شده را به صورت ریالی تصویب کرده بود؛ در حالی که بر اساس تناژ، میزان مصرف قیر سازمان راهداری را تعیین می کنیم.

وی افزود: به تازگی مجلس شورای اسلامی، قانون بودجه امسال را اصلاح کرده و قرار شد سقف تعیین شده برای مصرف قیر رایگان جهت استفاده دستگاه های عمرانی به صورت تناژ باشد. این مصوبه در شورای نگهبان است که پس از تأیید شورای نگهبان، قانون مانند سال گذشته به سقف ۴ میلیون تن قیر تبدیل می شود.

معاون سازمان راهداری با بیان اینکه تا کنون این سازمان از سهمیه تعیین شده برای قیر ۹۸ استفاده ای نداشته است، ادامه داد: هر پروژه عمرانی که تا کنون داشته ایم، یا از میزان قیر موجودی خودمان در این سازمان بوده یا آن را خریداری کرده ایم که بعضا هم از محل منابع داخلی سازمان راهداری بوده و هم از برخی منابع دیگر قرض گرفته ایم.

مطاعی، مجموع قیری که در نیمه نخست امسال در پروژه های عمرانی سازمان راهداری مصرف شده را ۱۵۰ هزار تن دانست و گفت: بخشی از آن را از موجودی های گذشته سازمان تأمین کرده ایم و بخشی را هم پیمانکاران این پروژه ها خریداری کرده اند که باید معادل آن را به پیمانکار بدهیم؛ البته در این میان تلاش شده تا با این امکاناتی که داشته ایم، کارمان را به پیش ببریم.

معاون سازمان راهداری، با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر امکان انتقال بخشی از قیرهای مانده در سال ۹۷ به پروژه های عمرانی سال جاری، تصریح کرد: بر اساس این مصوبه دولت، تا تیرماه امسال می توانستیم از مجموع قیرهای بازگشتی از قانون بودجه سال گذشته استفاده کنیم که این حجم از قیر باقی مانده، به پروژه های عمرانی امسال اختصاص یافت؛ ضمن اینکه بخش دیگری از قیر مورد نیاز را پیمانکاران خریداری کردند که قرار است پس از ابلاغ اصلاحیه قانون بودجه، معادل آن به پیمانکاران از قیر رایگان واگذار کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا عدم تخصیص قیر رایگان به سازمان راهداری در نیمه نخست امسال، سبب توقف پروژه های عمرانی جاده ای نشده است؟، اظهار داشت: این اتفاق تا حدودی تأثیر منفی بر اجرای پروژه ها گذاشته بود؛ اما رویکرد کلی ما در بازسازی جاده ها در سراسر کشور، این بود که در نیمه نخست امسال، لکه گیری جاده ها صورت گیرد و تا زمانی که سهمیه قیر امسال به ما واگذار شود، کار را ادامه دهیم تا بتوانیم روکش آسفالت را برای جاده هایی که مشکل دارند، اجرایی کنیم. به خصوص که در آستانه فصل سرما هستیم و در برخی استان ها حداکثر تا یک ماه آینده، امکان اجرای پروژه ها وجود دارد که علت این عقب ماندگی، عدم تحویل به موقع سهمیه قیر رایگان سال ۹۸ بود.

مطاعی در خصوص تخلفاتی که سال های گذشته در هنگام توزیع قیر رایگان پیش می آمده و آیا تغییر قانون توزیع قیر از تناژ به ریالی در قانون بودجه امسال، توانست به کاهش تخلفات منجر شود؟ یادآور شد: من تخلفی مشاهده نکردم و این موضوع به دستگاه های نظارتی مربوط است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید