Performancing Metrics

عربستان اوراق دلاری منتشر می‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 433353
تاریخ انتشار: 11 مهر 1398 - 20:38
عربستان برای جبران کسری بودجه خود در نظر دارد اوراق قرضه مبتنی بر دلار منتشر کند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، منابع آگاه گفته‌اند که عربستان برای بهره مندی از وام‌های ارزان و جبران کسری بودجه خود در اندیشه منتشر کردن اوراق قرضه بر حسب دلار آمریکا است. این اوراق به صورت صکوک خواهند بود و مقامات عربستان تاکنون با چندین بانک برای بررسی گزینه‌های ممکن تماس گرفته‌اند.

محمد الجعدان، وزیر دارایی عربستان پیش‌تر گفته بود که این کشور به دنبال تامین مالی بیشتر برای بودجه خود است. با این حال وی گفته که این مساله ارتباطی با حمله یگان های پهپادی ارتش یمن به تاسیسات نفتی شرکت ‌آرامکو ندارد.

به دنبال تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ بهره، بسیاری از کشورهای نوظهور به فکر استفاده از وام های دلاری افتاده اند. هفته گذشته آفریقای جنوبی برای نخستین بار از سال ۲۰۱۸ اقدام به استقراض پنج میلیارد دلار و امارات ۱۰ میلیارد دلار به شکل فروش اوراق قرضه کردند.

عربستان در حال حاضر یکی از پایین‌ترین نرخ های بهره در خاورمیانه را دارد اما تاکنون موفق به جذب منابع مالی کافی بر حسب ریال نشده است. در دسامبر سال گذشته این کشور اعلام کرده بود برای کسری بودجه خود به دنبال استقراض ۳۲ میلیارد ریال سعودی و ۱۰.۹ میلیارد دلار بر حسب ارزهای خارجی نظیر دلار آمریکا است.

در شرایطی که این کشور خود را آماده انتشار اوراق قرضه دلاری می‌کند، برخی موسسات رتبه بندی از جمله "فیچ" و " اس اند پی" رتبه اعتباری این کشور را کاهش داده اند و این مساله می تواند روی برنامه عربستان برای تامین مالی بیشتر پیامدهای منفی داشته باشد.

جان اسفاکیاناکیس، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " گلف ریسرچ سنتر" گفت: انتشار اوراق صکوک دلاری می تواند محک خوبی برای بررسی دید سرمایه گذاران به چشم انداز آینده اقتصاد عربستان باشد.

جیاس گوکنت، کارشناس اوراق بهادار در بانک " جی پی مورگان" نیز گفت: سرمایه گذاران به دنبال تعیین نرخ بازده و مشخص شدن میزان بدهی های عربستان هستند. در حالی که کاهش نرخ بهره در آمریکا، وام دلاری را ارزان تر کرد هاست، عربستان یکی از نام های جذاب برای سرمایه گذاران در منطقه خواهد بود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید