Performancing Metrics

جزئیات طولانی شدن روند ثبت سفارش واردات | اتاق خبر
کد خبر: 436072
تاریخ انتشار: 28 آذر 1398 - 11:46
رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید از حدود یک ماه پیش روند ثبت سفارش واردات کارت‌های بازرگانی دشوار و طولانی شده و این موضوع به ضرر تولیدکننده تمام خواهد شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد لاهوتی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی که از سال قبل انجام شد، فرایند ثبت سفارش واردات واحدهای تولیدی سه روز کاری و ثبت سفارش واردات کارت‌های بازرگانی پنج روز کاری تعیین شد و در ماه‌های گذشته نیز این روال ادامه پیدا کرد، اما از چند هفته قبل متاسفانه بار دیگر روند ثبت سفارش کارت‌های بازرگانی کند شده و حتی به بیش از ۲۰ روز کاری نیز رسیده است.

وی با تاکید بر این موضوع که در حال حاضر کالاهایی که مجوز واردات آنها صادر می‌شود یا اساسی و ضروری هستند یا در فرایند تولید و تامین نیاز واحدهای تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، توضیح داد: امروز اگر تاجری هم اقدام به واردات کالایی می‌کند، این کالا در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت و عملا راهی جز این وجود ندارد. طولانی شدن فرایند ثبت سفارش از یک سو عملیات واردات در ازای صادرات را دشوار می‌کند که می‌تواند در رفع تعهد ارزی نیز خلل به وجود آورد و از سوی دیگر واحدهای تولیدی را در تامین مواد اولیه مورد نیازشان با مشکل مواجه می‌کند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به تفسیری که در دستگاه‌های دولتی برای این نوع واردات وجود دارد، بیان کرد: این تحلیل که باید تاجر، برای واردات کالا با یک واحد تولیدی قرارداد ببندد، به دو دلیل درست نیست. از یک سو می‌تواند به جعل قرارداد یا بستن قراردادهای صوری منجر شود و از سوی دیگر احتمال آن وجود دارد که یک تاجر بخواهد کالایی را به ۱۰ واحد تولیدی مجزا بفروشد و نمی‌توان این موضوع را محدود کرد.

لاهوتی ادامه داد: جدای از طولانی شدن ثبت سفارش، در هفته‌های اخیر تخصیص ارز واردات از محل صادرات نیز طولانی شده و در شرایطی که این اتفاق در ۲۴ ساعت رخ می‌داد، در هفته‌های گذشته صدور مجوز بانک مرکزی به ۳۰ روز نیز افزایش پیدا کرده و بعضا حتی برگشت خورده است.

به گفته وی، در شرایطی که فعالان اقتصادی ایران با مشکلات تحریم‌ها روبه‌رو هستند، اصلاح نشدن این رویه‌ها می‌تواند به شکل‌گیری یک تحریم و محدودیت داخلی نیز منجر شود که قطعا به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

لاهوتی دو روز پیش در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که روند ثبت سفارش واردات طولانی شده و همین مسئله برای تعدادی از فعالان اقتصادی مشکل‌آفرین شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید