Performancing Metrics

افزایش قیمت لبنیات تخلف است | اتاق خبر
کد خبر: 436279
تاریخ انتشار: 2 دی 1398 - 21:59
رئیس انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی اعلام کرد:
رئیس انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: بعد از آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره قیمت محصولات لبنی، هیچ کدام از ۱۴ قلم اصلی که مشمول قیمت‌گذاری هستند افزایش قیمت نداشتند و اگر شرکتی قیمت خود را بالا برده، تخلف کرده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، میر اسلام تیموری امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال درباره افزایش قیمت یکی از محصولات لبنی معروف، تصریح کرد: بهتر است اسمی از شرکت‌ها نبریم چون اخلاقا و عرفا اجازه قضاوت نداریم. اما یک قاعده کلی وجود دارد که ۱۴ قلم اصلی محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری هستند که ۷۵ درصد سبد محصولات لبنی را تشکیل می‌دهند. این محصولات مجوزی برای افزایش قیمت ندارند و معتقد هستیم همه واحدها این قیمت‌ها را رعایت می‌کنند. بنابراین اگر برخی از واحدها قیمت‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند، حاکمیت باید به این مسئله رسیدگی کند.

وی افزود: درباره سایر اقلام لبنی نیز آیین‌نامه قیمت‌گذاری وجود دارد که اگر واحدی خلاف آن قیمت‌های خود را افزایش دهد، تخلف صورت گرفته است.

تیموری با بیان اینکه دولت قیمت شیر خام را ۲۳۹۰ تومان تعیین کرده اما قیمت در بازار ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان است، حاشیه سود واحدهای صنعتی را زیر دو درصد عنوان کرد.

پای پتروشیمی‌ها این بار در صنایع لبنی!

به گفته وی، ۷۰ درصد قیمت محصولات لبنی متاثر از قیمت شیر خام و ۱۲ تا ۱۵ درصد متاثر از قیمت بسته‌بندی است که در این مورد پتروشیمی‌ها محصولات خود را به قیمت جهانی به کارخانه‌ها عرضه می‌کنند.

قیمت محصولات لبنی تا پایان سال افزایش نمی‌یابد

محمد فربد - عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران - هم در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه آیا قیمت محصولات لبنی تا آخر سال افزایش خواهد داشت یا خیر، گفت: اگر دولت تصمیم جدیدی اتخاذ نکند، قیمت‌ ۱۴ قلم اصلی محصولات لبنی افرایش نخواهد داشت، اما اگر برای مثال صادرات شیر خشک آزاد شود، قیمت شیر خام مجددا افزایش خواهد یافت و صنایع لبنی تحمل این افزایش قیمت را نخواهند داشت.

چقدر صادرات داریم؟

در ادامه رییس انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران؛ عراق، افغانستان و روسیه را مقاصد اصلی صادرات محصولات لبنی عنوان کرد و گفت که سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن معادل ۷۵۰ میلیون دلار محصولات لبنی صادر می‌شود.

وی همچنین یکی از دلایل ممنوعیت صادرات شیرخشک را احتمال افزایش قیمت شیر خام عنوان کرد و گفت: دلیل دیگر ممنوعیت صادرات شیرخشک این است که دولت برای شیرخام یارانه پرداخت می‌کند و اگر این شیر خشک صادر شود به این معنی است که غیر از مردم ایران کشورهای مقصد نیز از این یارانه برخوردار می‌شوند.

تیموری گفت: اخیراً کشور عراق برای واردات برخی از محصولات تعرفه ایجاد کرده و واردات برخی اقلام را نیز ممنوع کرده، اما سایر محصولات لبنی همچنان به کشور عراق صادر می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید