Performancing Metrics

تضاد FATF با اقدامات آمریکا در تامین مالی تروریسم | اتاق خبر
کد خبر: 436905
تاریخ انتشار: 17 دی 1398 - 10:24
وزیر اقتصاد مطرح کرد
وزیر اقتصاد با اشاره به ترور شهید سپهبد سلیمانی توسط دولت آمریکا، گفت: در حالی در FATF به دنبال مقابله با تامین مالی تروریسم هستیم که دولت آمریکا، تامین مالی تروریسم انجام می‌دهد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی صبح امروز با حضور فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا رحمانی وزیر صنعت و غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی، مشکلات و مسائل اقتصادی را با وزیر امور اقتصادی و دارایی در میان گذاشتند.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسه با اشاره به ضرورت تأمین مالی بخش خصوصی از نهادهای خارجی گفت: بخش غیردولتی در حوزه تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات، نقش ویژه‌ای دارد و بر این اساس، درخواست ما آن است که بخش‌خصوصی در تأمین مالی از نهادهای خارجی هم، همچون همیشه نقش خود را ایفا کند؛ این در شرایطی است که تأمین مالی بخش‌خصوصی از نهادهای خارجی می‌تواند هم به صورت فاینانس و هم به صورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی به صورت سرمایه‌گذاری مشترک باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اگر این اتفاق با توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی و به ویژه با هدایت اتاق بازرگانی ایران رخ دهد، می‌توان شکاف بازار سرمایه را در تأمین مالی کاهش داد و به تقویت و بهبود سرمایه‌گذاری در کشور و تقویت و رونق تولید کمک کرد.

وی با بیان اینکه مقررات‌زدایی می‌تواند در رفع مشکل تولید نقش زیادی داشته باشد، تصریح کرد: وجه دیگر برای رونق تولید، تأمین مالی است که بر این اساس اگرچه می‌توان کار را با بازار سرمایه پیش برد؛ اما بخش‌خصوصی با مختصاتی که دارد، در سرمایه‌گذاری‌ها هم می‌تواند نقش آفرین باشد.

این عضو کابینه دوازدهم تاکید کرد: بخش خصوصی، خود تأمین مالی را از نهادهای مالی خارج از کشور می‌تواند انجام داده و آنچه که دولت می‌تواند در این مسیر به او کمک کند را اعلام نماید؛ این در حالی است که در تجارت خارجی، در صادرات وزنی با رشد ۲۰ درصدی مواجه بودیم که شرایط قابل قبولی را رقم زده و نشان از جدیت بخش خصوصی در ایران دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: یکی از دغدغه‌هایی که ممکن است تأثیر نامطلوبی برای آینده دارد، نوبت دهی در تأمین سرمایه در کشور است؛ بنابراین اگر همانطور که گام‌های مثبتی در رشد صادرات غیرنفتی برداشته شد در حوزه تأمین سرمایه هم بخش خصوصی بتواند کار را پیش برد، حتماً اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و این امر نشان می‌دهد که اولویت، سرمایه گذاری در کشور است.

دژپسند گفت: اگر در تأمین مالی، با مشکل مواجه شدیم نباید اجازه دهیم سایر قوانین و موانع، سدی بر سر راه این چابکی بخش خصوصی ایجاد کند؛ بر این اساس، هیأت مقررات‌زدایی در دو جلسه اخیر خود، مصوبات خوبی به ویژه در حوزه زمین داشت؛ به نحوی که این مصوبات دو دسته است که بخشی از آن اعلام شده و بخشی دیگر را به دولت فرستاده ایم که با مصوبه دولت ابلاغ می‌شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: با وجود این که مصوبات هیئت مقررات‌زدایی می‌تواند مقبول باشد؛ اما برای اینکه بتوانیم نتیجه مؤثری از آن دریافت کنیم، نیازمند کمک اتاق بازرگانی هستیم؛ ضمن اینکه در این باره باید به لغو مقررات زائد سرعت داده و کمک خواهد شد که فعالیت‌های اقتصادی به ویژه توسط بخش خصوصی سرعت گیرد.

دژپسند، با اشاره به ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکا گفت: آمریکا بر خلاف تمام قوانین و مقررات بین‌المللی از موضع قلدری و شبیه قوانین جنگل، دست به اقدامی زد که به گفته حقوقدانان بین المللی اگر این اتفاق برای یک شهروند ساده آمریکا می‌افتاد، قطعاً هیأت حاکمه آمریکا به نحوه دیگری برخورد می‌کرد؛ در حالی که ایالات متحده آمریکا به ویژه شخص ترامپ، لباس تروریست به تن کرده و می‌گوید این همه هزینه کردیم، برای چنین شرایطی و بدتر از آن اینکه یک کشور را به تخریب ۵۲ نقطه تهدید می‌کند و بر این تصور است که این اقدامات بدون پاسخ باقی می‌ماند.

وی گفت: در حالی برخی کشورها در FATF به دنبال مقابله با تأمین مالی تروریسم هستند که نباید جای دور رفت؛ چراکه همین هیأت حاکمه آمریکا از محل بودجه این کشور، تروریسم دولتی را ترویج می‌دهد؛ این در حالی است که سپهبد سلیمانی به دعوت رسمی دولت عراق به این کشور رفته بود؛ این در حالی است که آزادی خواهان جهان و مردم عراق، خوب جواب داده و نشان دادند که ادعای ترامپ، پوچ و بی معنا است؛ ضمن اینکه با مصوبه خوبی که مجلس عراق داشت خروج آمریکا از عراق کلید خورد که نکته‌ای مهم است.

وزیر اقتصاد افزود: در ایران هم حضور بی نظیر و یکپارچه مردم هم قدردانی از یکی از مفاخر کشور بود که بگویند هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم حضوری که همگانی و فارغ از طبقه بندی و دسته بندی بود حضور بی سابقه‌ای که به گفته استاندار خراسان‌رضوی فقط در مراسم تشییع در مشهد سه میلیون نفر حضور داشتند؛ این در حالی است که در مراسم تشییع بی نظیر در تهران جای سوزن انداختن نبود و این حضور پاسخی هم بود به آدم‌هایی که به این روش‌های منسوخ شده تروریستی برای اعمال دیدگاه‌هایشان متوسل می‌شوند.

وی افزود: این حضور سرمایه و پشتوانه‌ای برای حضور در اقتصاد است که باید بتوانیم از این حمیت ملی در جهت روان سازی فعالیت‌های اقتصادی و رونق آن استفاده کنیم.

دژپسند ادامه داد: در حوزه اقتصادی هم هر کاری توسط هر فرد و هر شخصی در جهت روان‌سازی اقتصاد صورت گیرد همین مردم قدردان خواهند بود مردم نشان دادند هر کس در جهت رفاه و امنیت آنها گام بردارد قدردان آن خواهند بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید