Performancing Metrics

استقراض ایرلاین‌ها از دستگاه‌های دولتی برای پرداخت حقوق کارکنان | اتاق خبر
کد خبر: 442000
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1399 - 19:29
دبیر انجمن ایرلاین ها خبر داد
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: ایرلاین‌های کشور برای پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل خود به استقراض از نهادهای دولتی و حاکمیتی روی آورده اند و منتظر هستند که مشمول دریافت تسهیلات حمایتی شوند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، با آغاز شیوع ویروس کرونا و صدور دستور وزیر راه و شهرسازی به شرکت‌های حمل و نقلی هوایی و ریلی برای بازگرداندن هزینه بلیت مسافران بدون کسر خسارت کنسلی بلیت و نیز توقف بسیاری از پروازها و مسافرت‌ها، شرکت‌های هواپیمایی با کاهش شدید نقدینگی و همچنین سرمایه در گردش برای انجام امور جاری خود مواجه شدند؛ با این حال تصویب اعطای تسهیلات به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا تا سقف ۷۵ هزار میلیارد تومان در هیئت دولت، شورای پول و اعتبار و ستاد ملی مبارزه با کرونا، سبب شد تا شرکت‌های حمل ونقلی خصوصاً شرکت‌های هواپیمایی که به شدت از این محل آسیب دیده اند، نسبت به جبران بخشی از خسارات وارده به آنها امیدوار باشند.

به خصوص که ایرلاین‌ها برای پرداخت حقوق خود دست به دامن نهادهای دولتی و حاکمیتی شده اند؛ اتفاقی که پیش از این در زمان تحریم هما در نیمه دوم سال ۹۶ رخ داد و ایران ایر مجبور به استقراض از سازمان بنادر و دریانوردی برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود شد.

وزیر راه: برای شرکت‌های حمل و نقلی به زودی پیامک تشکیل پرونده از بانک عامل ارسال می‌شود

با این حال محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه مراسم رونمایی از ۵۶ دستگاه ناوگان ریلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره عدم اعطای تسهیلات حمایتی از کرونا به شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل گفت: به زودی از بانک‌های عامل برای شرکت‌های ریلی و هواپیمایی از بانک‌های عامل پیامک تشکیل پرونده ارسال می‌شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی از محل اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی در اولویت بود که وام‌های یک و دو میلیون تومانی سرپرستان خانوار برای آنها واریز شده است؛ بنابراین تا پایان اردیبهشت ماه، تسهیلات حمایتی در برابر آسیب‌های کرونا به حمل و نقل، به شرکت‌های ریلی و هواپیمایی واریز خواهد شد.

دبیر انجمن ایرلاین‌ها: تا کنون پیامک تسهیلات دریافت نکرده ایم

در همین خصوص مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره ارسال پیامک به شرکت‌های هواپیمایی برای مراجعه به بانک‌های عامل و دریافت تسهیلات حمایتی در برابر کرونا اظهار داشت: تا کنون پیامکی برای شرکت‌های هواپیمایی ارسال نشده است.

وی افزود: ما هم اظهار نظر وزیر راه مبنی بر دریافت پیامک تشکیل پرونده از سوی بانک‌های عامل را شنیده ایم اما گزارشی به انجمن مبنی بر اینکه چنین پیامکی به ایرلاین‌ها ارسال شده، به انجمن واصل نشده است.

اسعدی سامانی درباره بازگشت ایرانیان با پروازهای فوق العاده گفت: تا کنون بیش از ۱۴ هزار نفر با این پروازها به کشور بازگشته اند اما آمار دقیق را معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در اختیار دارد.

وی ادامه داد: در این پروازها، شرکت‌های هواپیمایی متضرر می‌شوند چون باید یک سر خالی به کشور مقصد پرواز کنند اما با توجه به اینکه انجام آن به شرکت‌های هواپیمایی الزام می‌شود، مجبورند این ضررها را متحمل شوند.، مجبورند این ضررها را متحمل شوند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: تا جایی که در جریان هستم، هزینه پرواز یک سر خالی هواپیما به کشورهای مقصد برای بازگرداندن ایرانیان، از مسافران دریافت نمی‌شود.

تکرار یک اتفاق قدیمی این بار برای چند ایرلاین

وی درباره تأخیر در پرداخت حقوق پرسنل ایرلاین‌ها خاطرنشان کرد: تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی هنوز حقوق کارکنان خود را پرداخت نکرده اند؛ برخی دیگر هم که به نهادهای دولتی یا حاکمیتی مانند مناطق آزاد، نیروهای مسلح و دولت وابسته هستند، از نهادهای بالادستی استقراض کرده اند.

به گفته اسعدی سامانی، این شرکت‌ها مجبورند برای آنکه مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا شوند، نیروهای خود را تعدیل نکنند به همین دلیل پرداخت حقوق و مزایای آنها با تأخیر مواجه شده است. منتظرند تا تسهیلات حمایتی کرونا را دریافت کنند و بتوانند این استقراض خود را بازپس بدهند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید