Performancing Metrics

عرضه سهام معدنی‌ها در بورس در دستور کار قرار گرفت | اتاق خبر
کد خبر: 442161
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1399 - 15:19
وزیر صمت:
وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از استخراج ۴۷۰ میلیون تن ماده معدنی در سال گذشته و برنامه‌ریزی برای رساندن این عدد به به بالای ۵۰۰ میلیون تن در سال جاری خبر داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، رضا رحمانی در مراسم افتتاح چهار طرح مس خاتون آباد کرمان که به صورت ویدئو کنفرانس و توسط رئیس جمهور افتتاح شد، اظهار کرد: هم اکنون تولیدات آلومینیوم، مس و فولاد دو برابر نیاز کشور است و در همین راستا در سال گذشته و برای اولین بار رکورد تولید مس و فولاد در کشور زده شد.

وی افزود: در تولید روی میز ۸ برابر مصرف کشور ظرفیت داریم و ۴ برابر نیاز کشور تولید داریم که مابقی آن صادر می‌شود. همین روند در مورد سایر محصولات معدنی نیز کمابیش صدق می‌کند.

بخشی از سهام معادن که قابل واگذاری است در بورس عرضه خواهد شد

رحمانی با بیان اینکه در مهمترین محصولات صنایع معدنی، مثل آلومینیوم، مس و فولاد هم اکنون هیچ مشکلی در تامین داخل نداریم و صادرات نیز انجام می شود، با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور و هیات دولت در حوزه معدن و صنایع معدنی، گفت: دو اقدام ویژه در دستور کار قرار گرفته که در یکی از موارد با هماهنگی وزارت اقتصاد بخشی از سهام معادن که قابل واگذاری است در بورس عرضه خواهد شد و به صورت کمی هم عددی تعیین شده و تا هفته های آتی اعلام می شود. مورد دوم نیز واگذاری خود پهنه ها و معادنی است که دست سازمان زمین شناسی است و یا دست شرکت مس بوده که در برنامه واگذاری قرار دارد.

رحمانی همچنین با بیان اینکه در بخش معادن اقدامات بزرگی آغاز شده و امسال در حوزه واگذاری معادن نیز انقلابی شکل خواهد گرفت، تصریح کرد: این اقدام از چند ویژگی خوب برخوردار است که اولاً استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، اردبیل، یزد و خراسان رضوی غیر از کرمان و آذربایجان شرقی که از قبل محور تولید مس بودند، چندین استان جدیداً مورد اکتشاف قرار گرفتند.

وی افزود: طبق برآوردهای اولیه ذخایری در برخی از این استان ها کشف شده که با ذخایر قبلی مس در سطح کشور برابری می کند و در استانی مثل سیستان و بلوچستان واقعاً یک اتفاق بزرگ و نوید بخش است.

به گفته این مقام مسئول دیگر ویژگی مهم این برنامه توسعه آن است که این اقدامات توسط وزارت صمت و بدون وابستگی به منابع دولتی در قالب یک کنسرسیوم متشکل از ۱۱ شرکت عملیاتی شده و سازمان ایمیدرو و زمین شناسی در بخش اکتشافات اقدام کردند و دستور رئیس جمهور برای واگذاری امور به مردم در این بخش، به صورت کامل نمود یافته و خوشبختانه نتیجه بخش نیز بوده و اکتشافات موجود بیش از دو برابر شده است که حاصل این اقدامات است.

جزو ۱۰ کشور برتر معدنی دنیا هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کشور پهناور ایران ۶۴ ماده معدنی در خود دارد و به لحاظ معدنی جایگاه ویژه ای برای کشورمان وجود دارد و به همین خاطر است که جزو ۱۰ کشور برتر معدنی دنیا به شمار می‌آییم، تاکید کرد: این ظرفیت دولت را بر آن داشته تا با بهره گیری از امکانات نسبت به توسعه پهنه های معدنی اقدام کند به گونه‌ای که امروز کشور ما جزو کشورهای صاحب نام در عرصه تولید محصولات معدنی است.

وی افزود: بسیاری از دانش های فنی مورد نیاز را کسب کردیم و به ویژه در صنایع معدنی و فلزات و فلزات رنگی، امروز فن آوری آنها بومی شده و کشورمان از یک وارد کننده محصولات معدنی به صادر کننده محصولات تبدیل شده است.

استخراج ۴۷۰ میلیون تن ماده معدنی در سال گذشته

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: سال گذشته ۴۷۰ میلیون تن ماده معدنی در کشور استخراج شد و امسال برنامه وزارت صمت است که این حجم از تولیدات را به بالای ۵۰۰ میلیون تن استخراج برساند که حدود ۳۵ درصد این تولیدات مربوط به حوزه فلزات بوده است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید