Performancing Metrics

رشد بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری، محور توسعه کشور‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 446453
تاریخ انتشار: 3 شهریور 1399 - 19:51
اختتامیه سومین دوره جشنواره فرهنگی امین‌الضرب اتاق بازرگانی تهران برگزار شد
برگزیدگان سومین دوره جشنواره فرهنگی امین‌الضرب در مراسم اختتامیه این جشنواره معرفی و ازآنان با اهدای لوح و تندیس تقدیر شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق تهران، جشنواره فرهنگی امین‌الضرب که توسط اتاق بازرگانی تهران برگزار می‌شود، امسال نیز سومین دوره خود را پشت سر گذاشت. در این جشنواره آثار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اقتصادی با محوریت موضوعات مربوط به بخش خصوصی، کارآفرینی، بازار و... در چند رشته توسط اساتید روزنا‌مه‌‌نگاری و پیشکسوتان این حوزه مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد. مراسم اختتامیه این جشنواره هر ساله در روزهای نزدیک به 17 مرداد، روز خبرنگار، برگزار می‌شود که امسال به خاطر شرایط ویژه شیوع بیماری کرونا و رعایت اصول بهداشتی و حفاظتی با کمی تاخیر برگزار شد.

جشنواره فرهنگی امین‌الضرب که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از جشنواره‌های معتبر فرهنگی و مطبوعاتی شناخته و معرفی شده است، در بخش‌های گزارش خبری، گزارش تحلیلی- توصیفی، یادداشت و سرمقاله، مصاحبه، تیتر و چند رسانه‌ای،  آثار رسیده را بررسی و در سومین دوره خود 19 اثر را به عنوان آثار برگزیده معرفی کرد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران سخنانی در باب نقش بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در رشد و توسعه کشور ایراد کرد و گفت: هیچ کشوری توسعه نیافته است، مگر آنکه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این کشور‌ها در مسیر رشد قرار گرفته باشد.

مسعود خوانساری با بیان اینکه فلسفه برگزاری مراسم کارآفرینی امین‌الضرب، معرفی کارآفرینان و فعالان اقتصادی به جامعه بوده است، گفت: هدف از برگزاری جشنواره فرهنگی امین‌الضرب نیز تقدیر از خبرنگاران پرتلاش در حوزه اقتصادی و معرفی آنان به جامعه فرهنگی و رسانه ای کشور است.

خوانساری با اشاره به نگرش‌های حاکم بر جامعه در اوایل انقلاب که عمدتا سرمایه‌ستیز بوده است ادامه داد: در جامعه پس از انقلاب، سرمایه‌داری قبیح و سرمایه‌دار مورد سؤظن بود و البته رسانه‌ها نیز به این مساله دامن ‌می‌زدند. برگزاری جشنواره امین‌الضرب، تلاشی در جهت کمک هر چه بیشتر به اصلاح این نگرش‌ها بوده است. مراسم کارآفرینی امین‌الضرب موفق بوده و ما تحت لوای آن توانسته‌ایم فعالان اقتصادی و کارآفرینان موفق را به جامعه معرفی کنیم و امیدواریم جشنواره فرهنگی امین‌الضرب نیز به همین ترتیب موثر باشد.

او با اشاره به اینکه در اصلاح نگرش‌های ضدسرمایه‌داری در جامعه، نقش رسانه‌ها نیز حائز اهمیت است، ابراز امیدواری کرد که رسانه‌ها بتوانند جامعه را پذیرای سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و خارجی کنند.

 در ادامه این جلسه، سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران از تلاش همیشگی فعالان رسانه‌ای در انعکاس اخبار اتاق و فعالیت‌های بخش خصوصی تجلیل و از تلاشهای اصحاب رسانه در انعکاس رویدادها و فعالیتهای اتاق بازرگانی تهران قدردانی کرد.

او با بیان ویژگی های سومین دوره جشنواره فرهنگی امین الضرب ادامه داد: جامعه‌ای توسعه ‌می‌یابد که بدون نگرش‌هایی از جنس تفکیک جنسیتی، زنان در کنار مردان به فعالیت مشغول باشند.

بیانیه هیات داوران سومین جشنواره فرهنگی امین‌الضرب

 پس از ایراد این سخنان ، بیانیه هیات داوران از سوی پیمان دارابیان، مدیر امور مالیاتی اتاق تهران که اجرای مراسم را برعهده داشت، به این شرح قرائت شد:

" روزنامه‌نگاری در حوزه اقتصاد، در این روزها که اقتصاد کشور حال خوشی ندارد و تولید و کسب‌وکار با انواع مشکلات و موانع روبه‌روست، بیش از هر زمان دیگری دشوار و حساسیت‌برانگیز شده است. روزنامه‌نگاران اقتصادی از سویی می‌خواهند با نشان ‌دادن واقعیت‌های اقتصادی کشور مردم را به آرامش و همراهی دعوت کنند و از سوی دیگر، با نقد سیاست‌ها و انعکاس کاستی‌ها، نماینده و چشم‌ و گوش مردم در برابر مسئولان و مقامات باشند. این کار در شرایط پیچیده امروز، نیازمند دقت و تلاش بسیار است و از روزنامه‌نگاران اقتصادی انتظار می‌رود هم‌چنان که در گذشته در مواجهه با آمار و ارقام و دشواری‌های فهم روندهای اقتصادی، دقیق و عاری از هیجان کار خود را پیش می‌بردند، تلاش مضاعفی به خرج دهند و حوزه‌های تخصصی تجارت و تولید را در جهت منافع جامعه و فعالان اقتصادی روایت کنند. اما متاسفانه آثار بررسی‌شده در دوره سوم جشنواره فرهنگی امین‌‌الضرب نشان داد که کیفیت تولیدات رسانه‌های اقتصادی نسبت به سال گذشته افت کرده است. شاید علت افت کیفیت آثار، رکود اقتصادی و شیوع ویروس کرونا باشد که تمام ابعاد جامعه ایرانی و جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده است. اما نکته اینجاست که اتفاقا روزنامه‌نگاری و رسانه‌ها در این شرایط ویژه و دشوار باید بیش‌از‌پیش تلاش به خرج دهند و وظیفه خود را به انجام برسانند.

به هر تقدیر، در جشنواره فرهنگی امین‌الضرب سوم، در دو رسته «تیتر» و «یادداشت و سرمقاله» رتبه نفر اول معرفی نشده است. امیدواریم روزنامه‌نگاران اقتصادی این دو قالب را جدی‌تر بگیرند و بکوشند در این دو رسته، کیفیت آثار خود را ارتقا بخشند. همچنین امیدواریم با رفع مشکلات اقتصادی و گذشتن از دوران سخت همه‌گیری بیماری کوویدـ19، شاهد رونق ‌گرفتن دوباره روزنامه‌نگاری اقتصادی در کشور باشیم تا فواید این شاخه از روزنامه‌نگاری بتواند مردم و جامعه ایران را از فواید و ثمرات خود بهره‌مند سازد ".

برگزیدگان سومین دوره جشنواره فرهنگی امین‌الضرب

پس از قرائت این بیانیه، نوبت به معرفی برگزیدگان رسید که جوایز نفرات برتر توسط مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران ، سیده فاطمه مقیمی عضو هیئت رئیسه اتاق تهران و مصطفی درویشی مدیرحوزه ریاست و روابط عمومی اتاق تهران به آنان اهدا شد.

 اسامی برگزیدگان به این شرح است:

  گزارش خبری

رتبه اول: پریسا اسلام‌زاده، روزنامه شهروند

رتبه دوم: مریم شکرانی، روزنامه شهروند

رتبه سوم: مجید انتظاری، خبرگزاری ایسنا

 

گزارش توصیفی ـ تحلیلی

رتبه اول: شکوفه حبیب‌زاده، روزنامه شرق

رتبه دوم: فهیمه طباطبایی، روزنامه همشهری

رتبه سوم: زهرا بارانی، تجارت نیوز

 

مصاحبه

رتبه اول: فرشته فریادرس، روزنامه اعتماد

رتبه دوم: مهفام سلیمان‌بیگی، روزنامه شرق

رتبه سوم مشترک: سیدعلی دوستی موسوی، روزنامه اطلاعات و آیسان تنها، روزنامه ایران

 

یادداشت و سرمقاله

رتبه اول: اثری حائز رتبه اول شناخته نشد.

رتبه دوم: مرضیه محمودی، تجارت نیوز

رتبه سوم: مرتضی عبدالحسینی، روزنامه فرهیختگان

 

تیتر

رتبه اول: اثری حائز رتبه اول شناخته نشد.

رتبه دوم: مرجان اسلامی‌فر، روزنامه ایران

رتبه سوم مشترک: راضیه علیپور، خبرگزاری ایرنا

رتبه سوم مشترک: لیلا مرگن، روزنامه شرق

 

چندرسانه‌ای

رتبه اول: غلامرضا بهرامی، خبرگزاری صداوسیما

رتبه دوم مشترک: علی مسعودی، رادیو گفت‌وگو، نسیم بنایی، خبرگزاری ایرنا

رتبه سوم: حمیدرضا کجوری، رادیو اقتصاد

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید