Performancing Metrics

تحرکات نفتی اسرائیل در حاشیه خلیج فارس | اتاق خبر
کد خبر: 446924
تاریخ انتشار: 27 شهریور 1399 - 19:21
رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از توافق عادی‌سازی روابط با امارات و بحرین، پیامهایی برای بهره‌برداری نفتی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به این کشورها فرستاده تا بتواند از آن به سود خود استفاده کند.

رژیم صهیونیستی برای بهره‌برداری از توافق عادی‌سازی روابط خود با بحرین و امارات، تحرکات خود را در خلیج فارس افزایش داده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از فارس، در راستای همین مسئله، شرکت «بندرگاههای جهانی دبی» چهارشنبه (روز گذشته) با شرکت اسرائیلی «داور تاور» (Dovertauer) چندین توافقنامه در زمینه همکاری برای فعالیتهای باربری و بندرگاهی امضا کرده است.

روزنامه العربی الجدید چاپ لندن (نزدیک به قطر) به بررسی این اقدامات صهیونیستها پرداخت و نوشت، رژیم صهیونیستی برای همکاری در زمینه انرژی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، اهمیت ویژه‌ای قائل است و اگر در این زمینه موفق شود، فواید بسیاری از درآمدهای کانال سوئز خواهد برد.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» روز چهارشنبه (۱۶ سپتامبر - ۲۶ شهریور) خبر داد که یک شرکت دولتی نفتی رژیم صهیونیستی در حال تماس محرمانه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است تا بتواند راههای همکاری در زمینه تجارت سوخت و فرآورده‌های نفتی را بررسی کند.

به گزارش معاریو، یک مسئول صهیونیستی پس از اعلام توافق عادی‌سازی روابط، پیامهایی در این زمینه به مسئولان نفتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فرستاده است تا درباره احتمال مشارکت این کشورها در خط لوله نفتی مذاکره کنند؛ خط لوله‌ای که نفت را از بندرگاه «ایلات» در دریای سرخ به شهر «عسقلان» در سواحل دریای مدیترانه وصل می‌کند.

به گزارش این روزنامه، هدف از خط لوله ایلات-عسقلان، این است که دیگر نفتکشهای صهیونیستی از کانال سوئز عبور نکنند؛ زیرا هزینه عبور از این کانال، بسیار بالاست.

العربی الجدید در ادامه می‌نویسد، طرحهای صهیونیستها بسیار فراتر از تلاش برای تحریک کشورهای عربی به منظور سرمایه‌گذاری و گسترش فعالیت این لوله نفتی است، بلکه گفته می‌شود که احتمال دارد تل‌آویو، لوله‌های نفتی و گازی این کشورهای عربی به ویژه خطوط نفتی سعودی را به خط ایلات-عسقلان وصل کند.

به گزارش این روزنامه، صهیونیستها در دیدار با همتایان عرب خود، امکان همکاری در زمینه تجارت نفت و فرآورده‌های نفتی را بررسی کردند. برخی از پیشنهادها این است که این کشورها، بخشی از نفت و گاز خود را از طریق این خط لوله صهیونیستی صادر کنند و بدین ترتیب از کانال سوئز بی نیاز شوند.

بنا بر این گزارش، در صورتی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این پیشنهاد صهیونیستها را بپذیرند، تخمین زده می‌شود که 12 تا 17% از حجم گاز و نفتی که در حال حاضر از کانال سوئز عبور می‌کند، از این خط لوله عبور کند.

 
 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید