Performancing Metrics

قبول قطعنامه که امام از آن به عنوان جام زهر یاد کردند، کار عاقلانه و مدبرانه‌ای بود؛ اگر اینطور نبود امام آن را نمی‌پذیرفت | اتاق خبر
کد خبر: 447008
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1399 - 20:13
رهبر معظم انقلاب:
در آستانه هفته دفاع مقدس، رهبر معظم انقلاب به صورت ویدیو کنفرانس در جمع یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس حاضر و سخنرانی کردند.

به گزارش «انتخاب»، مهمترین بیانات آیت الله خامنه ای در این مراسم به شرح زیر است:

پیشکسوتان و رزمندگان کسانی هستند که از جان گذشتند، از آسایش، زندگی خانوادگی، پدر و مادر و فرزندان و در مواردی آینده، چشم‌پوشی کردند و همه داشته‌های خود را به مقابله با دشمن برای دفاع از اسلام، انقلاب و کشور و ناموس به میدان بردند.

زمانی می‌توان عظمت کار رزمندگان را تشخیص داد که عظمت میدان مشخص شود و این با تعریف دفاع مقدس به دست می‌آید. چرا که دست تحریف در این زمینه وجود دارد و خطر آن موجود است.

طرف اصلی ما در جنگ صدام و حزب بعث نبودند بلکه این‌ها عناصری بودند که در پشت آن قدرت‌هایی اصلی مانند آمریکا که از انقلاب ضربه خوردند یا برخی دیگر که از شکل‌گیری یک حکومت اسلامی در منطقه هراس داشتند هم حضور داشتند. از کشورهای اروپای غربی و شرقی گرفته تا شوروی.

در داخل شرایط کشور در زمان جنگ طوری بود که دشمن را تشجیع به آغاز جنگ می‌کرد. وضع نیروهای مسلح خوب نبود، ارتش تازه از زیر یوغ فرماندهان طاغوتی خارج شده و سپاه هم اندکی بیش از یک سال بود که تشکیل شده بود.

چند ماه بعد از شروع جنگ که در بین یگان‌ها بازدید انجام می‌دادم دیدم که تیپ زرهی ارتش به جای مثلاً دویست تانک، چهل و چند تانک دارد و سپاه هم به طور کلی فاقد امکانات بود و در این شرایط جنگ تحمیلی آغاز شد.

امام در چنین شرایطی توانست آغاز و تداوم جنگ را زیر چشم و اراده خود پیش ببرد. برخی اظهار تعجب می‌کنند چطور یک روحانی پیر هشت‌وچندساله بتواند نیروها را فرماندهی کند. تصور اینان چنین است که حتماً باید ایشان در جبهه‌ها حضور می‌داشت در حالی که مسئله رهبری امام طور دیگری بود.

کار بزرگ امام این بود که از اول حجم واقعی این کارزار و جنگ را شناخت. خیلی از ما نمی‌دانستیم و نمی‌فهمیدیم اما امام دشمن را شناخت و فهمید که این یک جنگ عادی نیست و دشمن اصلی کیست.

شخصیت امام و نفوذ معنوی و صداقت و معصومیت بیان امام که وقتی سخن می‌گفت آثار معصومیت و صداقتش روشن بود و اعماقی را مشاهده می‌کرد که گاهی ما برای برخی مسائل نظامی که به ایشان رجوع می‌کردیم، مواردی را بیان می‌کردند که ما متعجب می‌شدیم ایشان چگونه به این موارد توجه داشتند.

امام قاطعیت بالایی داشت و گاهی چیزهایی که نشدنی به نظر می‌آمد را طوری با قاطعیت بیان می‌کردند که انجام شود. موضوعی که در شکست حصر آبادان می‌توان دید.

دست تحریف با انگیزه به دنبال شبهه‌افکنی در زمینه دفاع مقدس است.

برخی شبهه‌افکنی می‌کنند که ایران در این جنگ پیروز شد یا نشد، پیروزی جمهوری اسلامی در این جنگ اظهر من الشمس است. آنهمه کشور بر سر ایران ریختند، به دنبال تجزیه ایران بودند، می‌خواستند حکومتی ضعیف و وابسته را سر کار آورند و در پایان نتوانستند هیچ غلطی کنند. آیا این یک پیروزی نیست؟

جمهوری اسلامی در برابر دنیای قدرتمند مقابل خود از شرق و غرب و کشورهای مرتجع ایستاد و پیروز شد و این بخشی از مظهر بروز هویت ملی ماست.

دفاع مقدس از عقلانی‌ترین بخش‌های تاریخ ماست. برخی به دلیل خطاهایی که در بخشی انجام شده، کلیت دفاع مقدس را زیر سوال می‌برند در حالی که کلیت دفاع مقدس یک امر مدبرانه و عقلایی بود.

انتخاب تاکتیک‌های ابتکاری و شجاعانه در عملیات فتح‌المبین که از پشت به دشمن برسند یا در بیت‌المقدس انواع تاکتیک‌های نو به ظهور رسید. این‌ها همه کارهای مدبرانه و عاقلانه بود و کمتر نیروی مسلحی می‌تواند با چنین اعمالی کار را پیش ببرد.

حتی همان پذیرش قطعنامه که امام به جام زهر تعبیر کردند نیز از عقلانی‌ترین کارهایی بود که انجام شد و در آن زمان بهترین تصمیم بود.

امروز اگر همت کنیم و با نگاه درست به مردم نگاه کنیم می‌توانیم از همان مدل بروز استعدادهای جوان که در جنگ شاهد بودیم، استفاده کنیم.

اگر از شهدا یک چنین تکریمی که در زمان جنگ شاهد بودیم و آن حضور مردمی و استقبال ملت و بدرقه او تا آرامگاه را نداشتیم، این شوق به شهادت در کشور تقویت نمی‌شد.

در دفاع مقدس عالی‌ترین فضایل اخلاقی بروز کرد. عروج معنوی و تعالی اخلاقی را که در دفاع مقدس شاهد بودیم را من در جای دیگری تا این حد سراغ ندارم.

دفاع مقدس برای کشور سرمایه‌سازی کرد و آورده‌های زیادی داشت. امنیت کشور به برکت دفاع مقدس است. دفاع مقدس نشان داد و ثابت کرد که هزینه تعرض به این کشور خیلی بالا است و دشمن را در فکر تعرض به این کشور با تأمل مواجه کرد تا اگر عاقل باشد بداند که هزینه این کار چقدر بالا است.

دفاع مقدس ثابت کرد ملت ایران از ورطه‌هایی مثل جنگ می‌تواند سر بلند بیرون بیاید. ما در دفاع مقدس به چیزهای زیادی احتیاج داشتیم و این نیروهای مستعد ما را به فکر انداخت که کاری کنند و خوب هم عمل کردند.

افراد بسیاری از دفاع مقدس در سال‌های بعد از پایان جنگ تحمیلی در مسئولیت‌های مختلف حضور داشتند و ان شاءالله در آینده هم حضور خواهند داشت.

دفاع مقدس ما را با ذات و واقعیت بزک‌شده تمدن غرب آشنا کرد. البته ملت ما از طریق ضربه‌هایی که از انگلیس و آمریکا خورده بودند آن را در تاریخ معاصر دیده بودند اما نه به اندازه‌ای که در دفاع مقدس با آن مواجه شدند؛ به حدی که اگر نگوییم کار آنان در طول جنگ از تمامی خیانت‌های آنان علیه ما بیشتر بود، کمتر نبود.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید