Performancing Metrics

کسب‌و‌کارها چه گام‌هایی را برای رشد و توسعه کار خود طی می‌کنند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 447224
تاریخ انتشار: 21 آبان 1399 - 09:42
در دنیای امروزه هر کسب‌و‌کاری که در پی ارائه‌ی یک محصول یا خدمتی باشد در ابتدا یکسری مراحل را اعم از برنامه‌ریزی سازماندهی، به کار‌گیری نیروی انسانی و برنامه‌ریزی بودجه را می‌گذراند، درگام بعدی سازمان در صدد جا انداختن برند خود و معرفی محصول یا خدمات خود

در دنیای امروزه هر کسب‌و‌کاری که در پی ارائه‌ی یک محصول یا خدمتی باشد در ابتدا یکسری مراحل را اعم از برنامه‌ریزی سازماندهی، به کار‌گیری نیروی انسانی و برنامه‌ریزی بودجه را می‌گذراند، درگام بعدی سازمان در صدد جا انداختن برند خود و معرفی محصول یا خدمات خود خواهد بود.

این مرحله در طی زمان از یک روند مشخص تبعیت می‌کند که خود این روند از چند فاز تشکیل شده‌است: معرفی، رشد، بلوغ که تا به این مرحله اگر سازمان موفق عمل کند در جا انداختن محصول و خدمات خود موفق بوده و توان رقابت با رقبای بازار را دارد. اما یک فاز باقی مانده، مرحله‌ی زوال محصول ! بله زوال حتی برای برندی که جا افتاده هم باشد امکان‌پذیر است. به همین دلیل است که احتمالا شما هم مثل من تبلیغی را به یاد می‌آورید که یک شخصی با کله‌ی کفی و حوله توی فروشگاه داد می‌زند "پس شامپوی همیشگی ما کو؟" و کسی از آن‌سوی قفسه‌ها جواب می‌دهد "خودشه همونه، فقط بسته‌بندیش عوض شده!" در واقع آن-چه که بیان شد مثالی نوعی از کارهایی بود که جهت توسعه محصول در طی روند عمرش برای جلوگیری از زوال آن صورت می‌گیرد یعنی ایجاد تغییرات و افزودن مزایایی بیشتر به محصول یا خدمت برای حفظ بقای آن. و پس از آن دوباره روند ادامه خواهد داشت اما این‌بار به نحوی دیگر. در این مطلب آن‌چه که به تفصیل به بررسی آن می‌پردازیم آن دسته از عوامل تاثیرگذار بر معرفی و رشد محصول می‌باشد.
آن‌چه که مشخص است نقش بازاریابی در معرفی محصول و خدمات و کسب کردن سهمی از بازار رقابتی است. بازاریابی فرایندی است که در طی آن سازمان‌ها به دنبال ایجاد یک رابطه با مشتری هستند. هرچه استراتژی‌هایی که برای جلب مشتری و انتقال محتوای تبلیغاتی به مشتری در پلتفرم‌های مناسب‌تری ارائه شود، ارتباط با مشتری گسترده‌تر و بیشتر خواهد بود. این استراتژی‌ها شامل بازریابی اینترنتی، بازاریابی از طریق تبلیغات در رادیو تلویزیون ،بازاریابی خیریه‌ای، بازاریابی از طریق تولید محتوا و .... می‌باشد.


بازاریابی از تولید محتوا چیست؟
بازاریابی و تولید محتوا دو مفهومی هستند که عموما در کنار هم به کار برده می‌شوند. این بازاریابی به فرایندی اطلاق می‌شود که در طی آن بتوانیم یک محتوای رایگان جهت آگاهی بخشی، سرگرمی و الهام بخشیدن مشتری را با هدف ترغیب مشتری ارائه کنیم و زمانی اهمیت می‌یابد که می توان از آن به عنوان یک روش کارا برای ایجاد ارتباط با مشتریان جدید و حتی ارتباط مجدد با مشتریان فعلی یادکرد.

اهمیت بیشتر بازاریابی از طریق تولید محتوا زمانی برای ما مشخص می‌شود که به نمودار سفر مشتری آگاهی داشته باشیم. اگر نمی‌دانید این نمودار چیست باید این توضیح را بدهم که سفر مشتری شامل سه مرحله است:
1- آگاهی، لحظه‌‌ای که با محصول یا خدمت آشنا می‌شود (چه محصول یا خدمت برند ما باشد یا برندهای دیگر)که از طریق دریافت آن می‌تواند مشکلی در زندگی خود را مرتفع کند.
2- بررسی، مرحله‌ای‌است که مشتری به بررسی محصول و خدمات برندهای مختلف می‌پردازد.
3- خرید: مرحله جمع‌آوری اطلاعات، برای عقد قرارد داد جهت دریافت خدمت یا محصول است که در واقع پیچیده‌تر و جدی‌تر از مراحل قبلی‌ است.
تولید محتوا در تمام مراحل فوق می‌تواند مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کند. یا مشتریان سابقه‌دار را بار دیگه پای معامله و عقد قرار داد بکشاند.
تا به اینجای کار با مفاهیم ارائه‌ی خدمات و محصولات و روند جذب مشتری و نقش تولید محتوا آشنا شدیم.ازین پس با جزئیات بیشتری از تولید محتوا، تولیدکنندگان محتوا و پلتفرم‌های ارائه آن آشنا خواهیم شد.


تولید کننده محتوا کیست و در چه پلتفرمی محتوا تولید شده را ارائه می‌دهد؟
تولید کننده‌ی محتوا به کسی گفته می‌شود که به فراخور محصول یا خدمتی که می‌خواهد معرفی کند تصمیم می‌گیرد که از چه قالبی استفاده کند. چراکه بسته به نوع محصول یا خدمت روش‌های مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد که گاهی می‌توان از چند روش همزمان هم استفاده نمود. این‌کار که با هدف جذب مشتری انجام می‌شود میتواند شامل یک محتوا ویدیویی، متنی، عکس، تیزر تبلیغاتی و ایمیل و.... باشد. بیشتر اوقات ما در معرفی محصولات به تولید محتوا در قالب فیلم و عکس نیازمندیم.


روش‌های بازاریابی از طریق تولید محتوا:
همان‌طور که گفته شد تولید محتوا یک استراتژی بازاریابی‌ است که در قالب‌های مختلف جهت جذب مشتری و ایجاد تعامل مثبت در جهت ارائه‌ی خدمات یا محصولات صورت می‌گیرد، این استراتژی می‌تواند شامل روش‌های مختلفی باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:
* ارائه‌ی منظم محتوا در وبلاگ: برای ایجاد ارتباط با مشتری در هر مرحله از سفر مشتری کاربردی بوده و ارتباط منظمی را ایجاد می‌کند. این محتوا می‌تواند شامل متن و تصویر باشد که عمده آن‌را متن تشکیل می-دهد
* به اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده در رسانه‌های دیداری و شنیداری: جدا از تلویزیون و تبلیغات سرسام آور آن، می‌توان تبلیغات حاصل از این روش تولید محتوا را به وفور در اپلیکیشن‌های فضای اجتماعی مجازی مانند یوتیوب، اینستاگرام،کانال‌های تلگرامی و پادکست‌هایی با زمان انتشار منظم یافت. چراکه امروزه کمتر کسی را می‌شناسیم که گرفتار استفاده‌ی هر رورزه از این اپلیکیشن‌ها نباشد و عمده افراد خواه‌نا‌خواه با تبلیغاتی که نتیجه‌ی تولید محتوای دیداری و شنیداری هستند، مواجه می‌شوند.‌ و البته نمی‌توان منکر محبویت و کاربرد آن در استراتژی‌های بازاریابی از جمله سئو و استراتژی‌های اجتماعی و استراتژی PPC، شد
* محتوای قابل بارگیری یا محتوای تکمیلی: ممکن است این تجربه را داشته باشید که حین گوش دادن به یک پادکست گوینده از یک کتاب یا مجله یا آلبوم آهنگ یاد کند و در نهایت اعلام کند که لینک خرید قانونی کتاب یا کتاب‌های الکترونیکی و ... را در محتوا تکمیلی پادکست گذاشته و به نوعی مخاطب را به سوی استفاده از آن سوق دهد. این کار شکل دیگری از تولید محتوا است که می‌تواند در جذب و جلب اعتماد مشتریانی که در ابتدای یا میانه سفر خود هستند، کاربردی ظاهر شوند.
* وبینارها: وبینارها بستری برای برگزاری سمینارهای مجازی هستند که در شرایط پاندمی اخیر که جهان را در برگرفته توانسته محبوبیت و کاربرد قابل توجهی در سرتاسر دنیا پیدا کرده و و در تولید محتوا آموزشی و ارتباط عمیق‌تر و به نوعی نزدیک‌تر با مشتریان کاربرد دارد.
* ایمیل‌ها: اگر اهل خرید آنلاین باشید حتما این تجربه را داشته‌اید که به محض وارد کردن ایمیل‌تان در سایت فروش، هر روز صبح با سیلی از ایمیل‌های تبلیغاتی مواجه می‌شوید. آن‌چه که تجربه می‌کنید نوعی از تولید محتوا رایگان است که بدون اینکه حق عضویت یا وجهی را در ازای آن پرداخت کرده باشید، دریافت می‌کنید. این فرم از تولید محتوا موجب جلب مشتریان بالقوه که صرفا عضو سایت هستند و هنوز خرید نکرده‌اند و گاهی جلب دوباره‌ی مشتریانی می‌شود که پیش از این خرید کرده‌اند.
* چیدمان صفحات اجتماعی یا سایت‌ها: چشم‌نوازی و هدف‌مند بودن چیدمان صفحات فعال در فضای مجازی یا سایت‌هایی که اختصاصا برای معرفی محصولات یا خدمات نقش بسزایی در انتقالمحتوا تولید شده و ترغیب مشتری دارد.
* ابزارهای تعاملی: ابزارهای تعاملی می توانند آن‌چه را که محصول شما ارائه می‌دهد به نمایش بگذارند یا به سادگی راهی برای درگیر کردن بازار هدف شما هستند. به این منظور است که گاهی یک کسب‌وکار که محصولات کیک‌پزی ارائه می‌دهد به تعامل و ایجاد ارتباط با صفحات شیرینی‌پزی و کیک‌پزی می‌پردازد.
برای اطلاعات تکمیلی می توانید نگاهی به بلاگ سایت بیزون داشته باشید.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید