Performancing Metrics

افت قیمت‌ خودرو جنبه روانی دارد | اتاق خبر
کد خبر: 447705
تاریخ انتشار: 4 بهمن 1399 - 13:04
گفت و گو با بهرام شهرياري، کارشناس صنعت خودرو
قيمت خودرو ظرف روزهاي اخير روند کاهشي را در پيش گرفت که خيلي از فعالان بر اين باروند اين افت قيمت صرفا جنبه رواني دارد و به علت نزولي‌شدن قيمت ارز و يا انتظار ارزاني در بازارهاي مختلف دارايي و مالي است و نمي‌توان به آنها قطعيت داد.

به گزارش اتاق خبر، چراکه خيلي از مسائل و مشکلاتي که پيش‌تر گريبان‌گير بازار خودرو بود، همچنان پابرجاست و تا زمان حل‌وفصل کامل آنها صحبت از کاهش منطقي قيمت خودرو دور از انتظار است. کارشناسان همچنين بر اين باورند، پيش‌بيني درباره آينده بازارها ارتباط مستقيمي با حل و فصل گشايش‌هاي سياسي و اقتصادي خواهد داشت. به عبارت دقيق‌تر اگر آمريکا بدون هيچ قيد و شرطي به برجام بازگردد و تحريم‌ها رفع شود، در پي آن با ورود سرمايه خارجي و افزايش مبادلات تجاري وضعيت بازارهاي مالي و دارايي بهتر خواهد شد. در همين خصوص و همچنين آخرين تحولات بازار خودرو «آرمان‌ملي» گفت‌وگويي را با بهرام شهرياري، کارشناس صنعت خودرو انجام داده که در ادامه مي‌خوانيد.

خيلي از کارشناسان بازار خودرو معتقدند، روند کاهش قيمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود و بازار تا اوايل سال آينده آرامش محسوسي خواهد داشت. نظر شما در اينباره و به طور کلي آخرين وضعيت بازار خودرو چيست؟

علت کاهش قيمت‌ها بايد مشخص باشد و روشن شود که چرا روند نرخ‌ها نزولي شده است. در حال حاضر به علت پايين آمدن قيمت ارز که از يکسو ناشي از نگراني‌ برخي افرادي است که از ترس ريزش بيشتر و تحمل زيان، اقدام به فروش کرده‌اند و از طرف ديگر وعده‌هايي که دولت مبني بر ارزاني داده و آنچنان پايه و اساس ندارد، انتظارات ارزاني افزايش يافته و همين عاملي است تا قيمت‌ها در بازار خودرو مي‌شکند. اين درحالي است که دلايل روند کاهشي بايد به شکل دقيق‌تر بررسي شود؛ اينکه آيا قيمت مواد اوليه، نرخ دستمزد و بهره بانکي پايين آمده؟! اين در حالي است که هيچ کدام از اين عوامل تغيير نکرده و در عين حال بدتر هم شده است. بنابراين، برعکس آنچه که تاکنون افزايش قيمت را حباب مي‌دانستند، اين کاهش قيمت يک فضاي غيرواقعي و کاذب است و به عبارت دقيق‌تر جنبه رواني دارد. تا زماني که عوامل موثر در مولفه‌هاي قيمت تمام شده تغييري نکند، نرخ خودرو هم به شکل واقعي تغيير نخواهد کرد. يکي از مولفه‌ها در اين مورد مساله عرضه و تقاضاست که اکنون به واسطه انتظار ارزاني در روزهاي آتي اين مهم بهم ريخته است، اما همانطور که اشاره کردم ساير مولفه‌ها همچنان مانند سابق است.

به زعم شما روي کار آمدن بايدن درآمريکا و انتظاراتي که براي کاهش قيمت شکل گرفت، اگر تاخيري در توافق و گشايش‌هاي اقتصادي شکل بگيرد، آيا دلار دوباره صعودي خواهد شد و اين مي‌تواند بار ديگر بازار خودرو را آشفته کند؟

بايد بگويم در اين مورد تنها بحث خودرو مطرح نيست. در چنين شرايطي ما بحث افزايش نرخ ارز و کالاها را داريم و اين کالا مي‌تواند خودرو و ساير موارد باشد. بنابراين موضوع تنها روي کار آمدن بايدن نيست، بلکه مذاکرات يا تعهدهايي است که او وعده داده بود. در اين ميان بايد ببينيم آيا انتظارات ايران برآورده مي‌شود و آنها بدون قيد و شرط به برجام بازمي‌گردند و تحريم‌ها لغو مي‌شود! از طرفي خيلي از مواردي که اخيرا مطرح شد جزو خط قرمزهاي ايران است و امکان دارد آنها پذيرفته نشود. به هرجهت تا زماني که درآمد ارزي مشخص نداشته باشيم نرخ ارز هم پايين نخواهد آمد. از طرفي اگر گشايش‌هايي حاصل شود و طرفين بار ديگر توافق کنند، تحريم‌ها برداشته و درآمدزايي افزايش يابد و سرمايه‌گذاران خارجي وارد کشور شوند، خيلي از مولفه‌ها تغيير خواهد کرد.

يکي از مباحثي که در روزهاي اخير سروصداي زيادي داشت، موضوع بازگشت نرخ خودرو به برخي برنامه‌هاي خريد و فروش اينترنتي بود، به نظر شما اين مهم چه تاثيري بر روند قيمت خواهد داشت؟ اين در حالي است که پيش‌تر برخي مسئولان بيان مي‌کردند اين مورد يکي از عوامل درهم ريختگي بازار خودروست.

به عقيده من اين موضوع تاثير چنداني بر بازار نخواهد داشت. درعين حال زماني که يک فرد بخواهد خريد کند تمام توجه خود را به اين برنامه‌ها معطوف نخواهد کرد و سعي مي‌کند با مراجعه حضوري و تحقيق بيشتر نسبت به خريد کالايي همچون خودرو اقدام خواهد کرد. به عبارت دقيق‌تر معيار اصلي براي تهيه کالايي همچون خودرو ارزيابي فيزيکال آن است و اکتفا کردن به سايت تاثير چنداني ندارد. گرچه اين مساله مي‌تواند فرآيند توهمي را ايجاد کند، اما اين عامل خريد و فروش نيست.

چند وقت قبل اعلام شد شرکت‌هاي خودروسازي کشور به رغم زيان‌ده بودن براي سال آينده برنامه افزايش توليد را در دستور کار قرار خواهند داد. به نظر شما آيا ظرفيت افزايش وجود دارد و اين مساله تاثيري در زيان‌دهي بيشتر آنها نخواهد داشت؟

لازم به ذکر است در حال حاضر يکي از عوامل زيان‌دهي آنها کاهش توليد است. يعني هزينه‌هاي سربار در توليد کمتري تقسيم مي‌شود و بنابراين موفقيت در افزايش توليد مي‌تواند يکي از عوامل ارزاني باشد. اين در حالي است که براي همين کار نيز بايد راهکارهاي درستي پيش گرفت. از يک طرف شرکت‌هاي خودروسازي کشور چندين هزار ميليارد تومان به قطعه‌سازان بده‌کار هستند و به همين دليل قطعه‌سازان هم اگر نمي‌توانند قطعه دهند به واسطه عدم گردش نقدينگي است. در کنار اين موضوع، تامين مواد اوليه و ارتباط با خارج هم موثر است که بتوانند از آن طريق پيشرفتي داشته باشند. حال بفرماييد از چه طريق افزايش توليد را عملي خواهند کرد!

به طور کلي پيش‌بيني شما از وضعيت بازار خودرو در ماه‌هاي پاياني سال چيست؟

درباره پيش‌بيني همانطور که اشاره کردم، تا زماني که ندانيم گره‌هاي سياسي به چه طريقي حل خواهد شد و آمريکا چه زماني به برجام باز مي‌گردد، نمي‌توان به طور دقيق صحبت کرد، چراکه نوسانات بازار ارز بر بازار خودرو تاثير محسوسي خواهد داشت. در حالت کلي اگر شرايط به همين منوال جلو برود اتفاق مثبتي نخواهد افتاد.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید