Performancing Metrics

چهاردهمین جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان برگزار شد | اتاق خبر
کد خبر: 447767
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1399 - 19:37
چهاردهمین جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان و دوازدهمین دوره معرفی چهره‌های ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران، با حضور جمعی از مقامات لشکری و کشوری، نمایندگان مجلس و پیشکسوتان و جوانان تولیدکننده و صنعتگر برگزار شد.

 

چهاردهمین جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان و دوازدهمین دوره معرفی چهره‌های ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران، با حضور جمعی از مقامات لشکری و کشوری، نمایندگان مجلس و پیشکسوتان و جوانان تولیدکننده و صنعتگر، شامگاه ۱۵ بهمن در نمایشگاه بین‌المللی تهران، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در آیین چهاردهمین جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان و دوازدهمین دوره معرفی چهره‌های ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: برخلاف آنچه مدیران کلان کشور می‌گویند، چیزی به نام نقشه راه صنعت نداریم، همانطور که در معدن و تجارت چنین چیزی نداریم و فقط همه چیز را به گردن تحریم می‌اندازیم، درحالی که تحریم فرصتی بود که از دست رفت.

شریعتی افزود: در مدیریت ما هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و نخواهد افتاد، تا وقتی یاد بگیریم کسی که می‌خواهد مسئولیتی را بپذیرد، توان تصمیم‌گیری بدون تزریق از بالا را داشته باشد.وی با بیان اینکه امروز در اقتصاد، فرهنگ، سیاست، جامعه و… به قحط‎الرجال رسیده‌ایم و این برای کشور، مساله‌‌ساز است، ادامه داد: ما کشور را به مدیرانی واگذار کرده‌ایم که نه جوان هستند، نه خلاق و نه آمادگی مدیریت دارند. مدیران امروز، چهار عیب را در خودشان جست‌وجو نمی‌کنند و همین چهار عیب، کشور را به وضعیت امروز کشانده است؛ آنها یا نمی‎دانند یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند یا قصدشان خدای ناکرده، خیانت به کشور است. در ۴۲ سال گذشته، مدیر لایق تربیت نکرده‌ایم و هرچه مدیر داریم، از نظام قبل آمده‌اند و توانمندی خود را در ابتدای انقلاب و جنگ و دوران سازندگی نشان داده‌اند.

 

*‌نوبت ما تمام شده و نوبت جوانان است

در بخش دیگری از این آیین، عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه اگر راه نجاتی برای تولید کشور باشد، آن راه، بها دادن به جوانان است، افزود: اعتماد امام راحل به جوانان باعث شد جوان‌های بیست تا سی ساله با دنیا بجنگند و صدام را با آن همه امکاناتی که از اکثر کشورها فراهم می‌شد، عقب برانند. چرا آن زمان کسی نگفت جوانان نمی‌توانند؟

سهل‌آبادی با بیان اینکه اگر قرار است کشوری آباد شود، یک رکن آن تولید، صنعت و تجارت است اما در حال حاضر به این رکن توجهی نمی‌شود، گفت: آیا می‌دانید امروز چه تعدادی از صنعتگران، در گرفتاری و زندان به سر می‌برند و روزی نیست که دغدغه جدیدی برای این رکن اصلی به بار نیاید؟ در حال حاضر یک مدیر در بخش تولید، هر روز باید با مشکل جدیدی که در این کشور برایش ایجاد می‌کنند مبارزه کند، از جمله ایرادهایی که هر روز از سوی اداره‌های مالیات گرفته می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه نمی‌خواهیم وقتی به تریبونی می‌رسیم، از مشکلات بنالیم، بلکه واقعیت‌ها را می‌گوییم، افزود: امروز جا دارد سنگرها و پست‌ها را در اختیار جوانان بگذاریم، جوانانی که در همین مرز و بوم و در شرایطی سخت‌تر، از این آب و خاک دفاع کرده‌اند و قطعا بعد از گذشت ۴۰ سال هم می‌توانند نجات‌دهنده کشور باشند. دیگر نوبت ما تمام شده و باید کار به جوانانی سپرده شود که در بخش خصوصی خود را ابراز و اثبات کرده‌اند

سهل‌آبادی اضافه کرد: رهبر انقلاب امسال را سال جهش تولید نامگذاری کردند و جهش تولید یعنی اگر واقعا تغییر کنیم، خواسته‌های مردم و نیازهای مملکت را برآورده خواهیم کرد. جهش تولید یعنی تغییر نگرش مردم و مسئولان و تولیدکنندگان نسبت به وضعیت کشور.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا، جوانان تولیدکننده اثبات کردند که می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان خود را در زمینه تولید کالاهای درمانی و پزشکی اثبات کردند و یکی از دلایل این موفقیت این بود که رفتار مسئولان تغییر کرد و اموری که انجام آنها توسط مسئولان، معمولا چند ماه زمان می‌برد، در یکی دو روز انجام شد و ما توانستیم حتی صادرکننده این کالاها شویم. این کار را جوانانی انجام دادند که ما هیچ مصدری را در اداره کشور به آنها نداده‌ایم.

سهل‌آبادی تاکید کرد: جوانان ما توانمند هستند، باید به آنها اعتماد کنیم، آنها کشور را نجات خواهند داد.

 

*‌اقتصاد مقاومتی، نسخه شفابخش اقتصاد کشور

در بخش دیگری از این مراسم، سردار حسین دهقان، وزیر سابق دفاع با بیان اینکه نسخه شفابخش برون‌رفت اقتصاد کشور از وضعیت فعلی، حرکت به سوی اجرایی‌سازی اقتصاد مقاومتی و عملیاتی‌ کردن سیاست‌های ابلاغ شده از سوی رهبر انقلاب در این زمینه است، گفت: امروز نیاز داریم دولت در موضع حکمران شایسته، بنشیند و صرفا توجه خود را معطوف به ریل‌گذاری و هدایت فعالیت‌های اقتصادی کرده و مسیر را برای فعالیت بخش خصوصی باز کند که از توانمندی‌های قابل توجهی برخوردار است.

دهقان با بیان اینکه امروز کشور نیازمند کار و سرمایه‌گذاری و رشد تمام عیار در همه زمینه‌هاست، افزود: این رشد در سایه سرمایه، فناوری و نیروی انسانی محقق می‌شود و مهم‌ترین عاملی که محور همه این مباحث است، نیروی انسانی است. امروز جوانان توانمند، تحصیلکرده و دارای تعهد ملی و اسلامی داریم که خطر کرده و در عرصه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند و حضور مسئولانه و متعهدانه آنها منجر به ایجاد گشایش‌های جدی در حوزه‌های مختلف شده و می‌شود.

وزیر سابق دفاع ادامه داد: ما همواره از تحریم رنج برده‌ایم و می‌بریم. این سخن که تحریم نعمت یا فرصت است، در شرایطی محقق می‌شود که عزم و اراده بکارگیری ظرفیت‌های ملی برای خنثی‌سازی و بی اثر کردن آنها استفاده شود. همچین باید زمینه‌ای ایجاد شود که تولیدکنندگان که در سایه واردات بی‌رویه و همچنین نظام‌های اداری که فشارهای سنگینی به آنها وارد می‌کند، خارج شوند. در این صورت، تولید در کشور موضوعیت و محوریت پیدا خواهد کرد.دهقان با بیان اینکه در این زمینه باید هزینه بدهیم، فرصت بدهیم و زمان را بخریم تا در سایه این فشارها، گشایش‌های بزرگی برای خودمان ایجاد کنیم، اضافه کرد: باید به این سمت برویم و خواهیم رفت که از خام‌فروشی فاصله بگیریم، از واردات بی‌رویه جلوگیری کنیم، ظرفیت‌های خود را به عرصه بیاوریم و باورمان این باشد که شعار «ما می‌توانیم» برای همه حوزه‌های اقتصادی است.

 

*‌دیگر هیچ تولیدکننده‌ای به زندان نخواهد رفت

در ادامه این مراسم، عزت‌اله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس یازدهم، چند طرح را برای حمایت از تولید در حال بررسی و پیگیری است، گفت: یکی از طرح‌هایی که آماده کرده‌ایم و حتی با شورای نگهبان هم صحبت کرده‌ایم که خیلی زود اجرا شود و شورای نگهبان هم کلیات آن را پذیرفته، این است که هیچ واحد تولیدی مجازات نشود، یعنی پلمب و تعطیل نشود.

اکبری ادامه داد: مساله دیگر این است که صاحبان حرفه، کارخانه‌داران و مدیران بخش تولید، بازداشت نشوند، یعنی به جز جرائم خاص، افراد به دلیل چک و سفته و بدهی و دعوای حقوقی، به زندان نروند.

وی افزود: در همین زمینه، کمیسیون صنایع و معادن مجلس نشستی با رئیس قوه قضاییه داشت و از آقای رئیسی خواستیم که تا وقتی این مساله به صورت قانون تصویب نشده، برای اجرای آن به ما کمک کند که او هم پذیرفت و دو روز بعد، بخشنامه‌ای در این زمینه صادر کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه زندان رفتن فعالان اقتصادی، نه‌تنها سودی برای کشور ندارد، بلکه موجب می‌شود خانواده و صنعت فرد متلاشی شده و چرخ اقتصاد کشور تعطیل شود، افزود: ما حتی این پیشنهاد را دادیم که مجازات این افراد را به فعالیت‌های اقتصادی در جهت تولید و منافع ملی تبدیل کنیم، به عنوان مثال فرد محکوم شود به اینکه یک کارخانه دیگر بسازد یا به میزان مشخصی افزایش ظرفیت یا ایجاد شغل داشته باشد.

اکبری یادآور شد: طرح دیگری که مراحل آخر بررسی را در کمیسیون صنایع طی می‌کند این است که بر اساس شعار «جهش تولید» که از سوی رهبر انقلاب اعلام شده، بازار داخلی و بین‌المللی برای حمایت از تولیدات داخل ایجاد کنیم.

 

*‌تقدیر از برگزیدگان

در پایان این چهاردهمین جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان و دوازدهمین دوره معرفی چهره‌های ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران، از ۴۳ مدیر برتر و چهره ماندگار صنعت، معدن تجارت کشور، با اهدای لوح، تقدیر شد. در این مراسم همچنین از حسین فروتن‌مهر، پدر بتن ایران، تقدیر و سردیس او رونمایی شد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید