Performancing Metrics

۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه تصویب شد | اتاق خبر
کد خبر: 447800
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1399 - 20:18
یک عضو کمیسیون تلفیق
مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۰ از افزایش میزان حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایلنا، مجتبی یوسفی، درباره روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که پس از اصلاحیه دولت مجدداً به صحن مجلس بازگشته است، گفت: ابتدا باید بگویم دلیل این که نمایندگان به لایحه‌ای که از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود رأی ندادند این بود که آنان مشاهده کردند آن لایحه عملا تحقق ناپذیر است؛ یعنی در بخش‌های منابع اتفاقی رخ نمی‌داد اما مصارف صورت می‌گرفت که این خودش ایراد بزرگی برای بودجه یک کشور است.

این عضو کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۰ ادامه داد: در بحث فروش نفت، دولت فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را در نظر داشت یا در بحث اوراق عملاً استقراض از دولت آینده بود و در بخش افزایش  اعتبارات عمرانی که در سال گذشته ۱۷ درصد بود و بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۳۰ تا ۳۵ درصد در سال آخر برسد که در این بودجه لحاظ نشده بود.

وی ادامه داد: بحث بعدی که منجر به رد بودجه توسط نمایندگان شد عدم شفافیت هزینه‌های درآمدی و هزینه‌هایی بود که برای هر کشور بسیار مهم است.

یوسفی گفت: در لایحه اصلاح شده بودجه سال ۱۴۰۰ که از سوی دولت به مجلس ارسال شد  سهم فروش نفت از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به حدود یک و نیم میلیون بشکه رسیده، همچین در بحث هزینه‌های دولت با کاهش  ۴۰ هزار میلیارد تومانی  روبه‌رو هستیم.

وی افزود: در لایحه ابتدایی که از سوی دولت به مجلس ارائه شد، ۵۳ هزار میلیارد تومان برداشت مازاد از صندوق توسعه ملی پیش بینی شده بود که در اصلاحیه انجام شده این رقم عملا کاهش پیدا کرد. در خصوص اعتبارات عمرانی هم باید بگویم ۶هزار میلیارد تومان به اعتبارات گذشته افزوده شد.

نماینده مردم اهواز و باوی با بیان این که ارز مهم‌ترین مسئله ما در بررسی بودجه سال آینده بود، اظهار داشت: یکی از موضوعات جدی که نمایندگان و کمیسیون تلفیق بر آن تاکید دارند توزیع ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی بود که در ۳ سال گذشته ۵۱ میلیارد دلار توزیع کردیم تا نهادهای دامی، اقلام اساسی و دارو گران نشود اما متاسفانه شاهد بودیم  با دادن این ارز تمامی این موارد گران شدند و تولید کننده و مصرف کننده با یک افزایش قیمت سرسام آوری رو به رو شدند.

این عضو کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به دلیل آن که دولت اصرار داشت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی باشد و گفته بود که اگر این ارز برداشته شود اقلام گران خواهد شد ما در حال یک اتمام حجت با دولت هستیم که در صورت دادن ارز ترجیحی به یا همان ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اقلام گران تر نشود و تاکید هم کرده‌ایم نظارت‌مان را بیشتر خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم دوباره این ارز محل رانت شود.

وی ادامه داد: مطلب بعدی که نمایندگان بر روی آن تاکید دارند بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان مخصوصا بازنشستگان تامین اجتماعی بود که ما در این بخش یک افزایش ۶۰ هزار میلیارد تومانی را در نظر گرفتیم و این رقم را از ۹۰ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رساندیم تا کمکی  به بازنشستگان تامین اجتماعی، لشکری و کشوری شود.

نماینده اهواز و باوی افزود: در بحث افزایش حقوق مدیران هم دولت ۲۲ برابر پیش بینی کرده بود که ما در کمیسیون تلفیق آن را کاهش دادیم و به ۱۵ درصد رساندیم . اصلاحیه دیگری که انجام دادیم برای پرداخت مالیات ها از سوی تولید کنندگان و کسبه بود که آن را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد رساندیم تا کمکی شود به آن ها که در این وضعیت کرونای که بازار را بهم ریخته است.

 
 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید