Performancing Metrics

سوختن گاز همراه نفت به حداقل خواهد رسید | اتاق خبر
کد خبر: 447863
تاریخ انتشار: 17 فروردین 1400 - 20:26
وزیر نفت
برنامه وزارت نفت این است که تا پایان ۱۴۰۰ سوختن گازهای همراه نفت به حداقل برسد؛ سوختن گازهای همراه به‌مانند سوختن طلاست. ایران از سال 1351 می‌خواهد جلوی این کار را بگیرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران،دیروز بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین امضای قراردادهای ساخت ۲۴ دستگاه الکتروکمپرسور با سازندگان داخلی گفت: جمع‌آوری گازهای همراه نفت دغدغه همیشگی من بوده است و برنامه جدی برای جمع‌آوری آن داشتیم. با ابلاغیه مقام معظم رهبری نیز در اجرای این مهم مصمم‌تر شدیم.

او با تاکید بر اینکه امروز دو توربین‌ساز بزرگ در کشور (اوتی‌سی و مپنا داریم) و ما از آنها می‌خواهیم تجهیزات را بسازند نه اینکه آنها از ما بخواهند بلکه ما به آنها کار سفارش می‌دهیم، گفت: نخستین قراردادهای تضمینی خرید کالا با هدف حمایت از سازندگان داخلی به‌زودی امضا می‌شود.

مهمترین نکات سخنرانی زنگته را بخوانید.

- خط لوله نفت خام گوره- جاسک بسیار راهبردی است و در آینده نزدیک نفت در این خط لوله که با توان شرکت‌های ایرانی ساخته شد جریان می‌یابد.

- ما نمی‌خواهیم در شرایط تحریم زیاد حرف بزنیم، می‌خواهیم عمل کنیم و مردم آثار این کار را ببینند، همیشه گفته‌ام در موضوع برداشت نفت آنچه مهم است استخراج نفت نیست بلکه مقدار ضریب بازیافت آن است و این به معنای فناوری است.

- طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت و انتقال آن به پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون پیش‌تر آغاز شده، طرح‌های امروز بخشی از برکات این طرح (طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت) بیش از یک میلیارد یورویی و داخلی کردن ساخت الکتروکمپرسورهای این طرح است.

- من همیشه حسرت سوختن گازهای مشعل را داشتم، نخستین بار سال ۱۳۵۱ زمان دانشجویی و در قالب تور به اهواز سفر کردم. در آن روز سوختن گازهای مشعل با اینکه از خانواده نفت بودم برایم عجیب بود.

-اگر خاطرات اعلم را خوانده باشید می‌بینید یکی از دغدغه‌های همیشگی شاه سوزاندن گازهای همراه نفت بوده و یکی از اختلاف‌های با کنسرسیوم نیز همین موضوع بوده است، اما کاری در این زمینه انجام نشد.

-سوختن گازهای همراه همانند سوختن طلا و دلار است که آزار و اذیت مردم را هم به همراه دارد.

-یکی از اولویت‌های رهبر انقلاب در حوزه نفت و انرژی که به رئیس‌جمهوری ابلاغ شده است بر همین موضوع جمع‌آوری گازهای همراه متمرکز بوده است. نخستین کاری که در این حوزه انجام دادیم طرح آماک بود که گازهای اسیدی را جمع کردیم و با بخشی از آن پتروشیمی مارون ساخته شد که از سودآورترین پتروشیمی‌های ایران است.

-  برنامه ما این بود که تا پایان سال ۱۴۰۰ دیگر هیچ گاز همراهی در مشعل‌ها نسوزد، با توجه به اقدام‌هایی که در دستور کار است ان‌شاءالله این مهم تا سال ۱۴۰۱ به انجام می‌رسد و در پایان این سال دیگر گاز همراهی وجود ندارد که در مشعل‌ها بسوزد.

- موضوع بسیار مهمی که در این سال‌ها در وزارت نفت اتفاق افتاد تغییر پارادایم مبنی بر اینکه ان‎جی‌ال بخشی بالادستی نیست و ما می‌توانیم آنها را به بخش غیردولتی و خصوصی واگذار کنیم اتفاق افتاد که همسو با آن ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ ، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس واگذار شد.

- ما حتی به‌دنبال این هستیم که O&M برای ان‌جی‌ال‌های موجود را هم به بخش خصوصی مصرف‌کننده آن واگذار کنیم، زیرا وزارت نفت خیلی نباید وارد کارهای بهره‌برداری شود.

- یکی از دغدغه‌های ما این است که در کنار این طرح‌ها با توجه به ضرورت اشتغال‌زایی و همچنین استفاده از توانمندی داخلی هر چقدر می‌توانیم میزان ساخت داخل در این پروژه‌ها را افزایش دهیم.

- امروز از سازندگان نفت می‌خواهیم برای ما تجهیزات بسازند و دیگر به این صورت نیست که آنها از ما بخواهند، بلکه ما از آنها تقاضا داریم که بیایند ما را توانمند کنند. ما از شرکت‌های سازنده تجهیزات نفت خواستیم کمپرسورهای فرآیندی را که نیاز پتروشیمی است بسازند و این تجهیزات در داخل کشور قابل ساخت هستند و فقط باید به آنها سفارش بدهیم.

- یکی از راه‌حل‌های وزارت نفت برای حمایت از ساخت داخل را تأسیس پارک فناوری نفت و صندوق فناوری نفت است. به این صورت سفارش‌گذاری کالاها و خرید تضمینی از سازندگان انجام و با این کار یکی از اصلی‌ترین موانع تولید در صنعت نفت برطرف می‌شود. دیگر حالتی پیش نمی‌آید که شرکتی تجهیزی را بسازد و کسی آن را خریداری نکند، بلکه با ایجاد این ساختارها، وزارت نفت حاضر به خرید تضمینی تجهیزات نفتی خواهد بود.

- در هفته‌های آینده نخستین قراردادهای مربوط به خرید تضمینی تجهیزات صنعت نفت امضا می‌شود.

- خط لوله گوره - جاسک تلمبه‌های انتقال نفت ایرانی‌سازی شده‌اند، ما این کارهای بزرگ را آرام و بی‌سروصدا انجام دادیم. در گذشته ما یک تن ورق مقاوم به اسید و گاز ترش را نمی‌توانستیم تولید کنیم، اما در یک سال و نیم اخیر ۳۴۰ هزار تن ورق با پیگیری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران ساخته شده که این جزو افتخارات کشور است.

- هیچ خط لوله‌ای به اندازه خط لوله گوره - جاسک به‌صورت کامل ایرانی نیست و ان‌شاء‌الله به‌زودی نفت را وارد خط لوله گوره - جاسک می‌کنیم تا این طرح فوق‌العاده استراتژیک به ثمر بنشیند.

-اجرای یک پروژه تنها ساخت آن برایم مهم نبوده است، بلکه تمام دغدغه‌ام این بود که سهم ساخت داخل در پروژه‌ها زیاد شود و در زندگی مردم هم اثرگذار باشد.

 
 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید