Performancing Metrics

حمایت‌های حکمرانی باید به نفع تولید تغییر کند | اتاق خبر
کد خبر: 448000
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1400 - 23:46
در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار مطرح شد
اصلاح قوانین و مقررات با هدف حمایت و پشتیبانی از فعالان اقتصادی از جمله مهم‌ترین نکاتی بود که در تازه‌ترین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار مطرح شد.

 

به گزارش اتاق خبر به نقل از اتاق ایران، تازه‌ترین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار، با هدف بررسی الزامات تحقق شعار سال 1400 برگزار شد.

حمیدرضا فولادگر، رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب و کار، ابتدا گزارشی درباره دستورجلسه‌های قبلی این نشست داد . این نشست قرار بود با حضور محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی تشکیل شود که به دلیل برخی محدودیت‌ها امکان حضور قائم مقام وزیر صنعت در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار فراهم نشد و مقرر شد تا در سریع‌ترین زمان ممکن این نشست مجدد برگزار شود.

اصلاح قوانین و مقررات با هدف حمایت و پشتیبانی از فعالان اقتصادی از جمله مهم‌ترین نکاتی بود که در این نشست مطرح و فعالان اقتصادی خواستار تحقق آن شدند.

محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف با اشاره به این موضوع که انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات وین، دو مولفه مهمی هستند که در شرایط فعلی منجر به عدم ثبات بازار شده است، اظهار کرد: با در نظر گرفتن سایر مولفه‌های اقتصادی که در سال جاری شاهد هستیم، در چند ماه آینده شاهد بی ثباتی در قیمت مواد اولیه خواهیم بود.

حمید عزت آبادی پور، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق ایران هم با تاکید بر این نکته که اشکالات بسیاری در حکمرانی حمایت وجود دارد، شرط تحقق این شعار سال را در گروی تغییر این حکمرانی عنوان کرد.

او معتقد است: باید برنامه جامعی برای حمایت از تولید وجود داشته باشد تا دقیقا مشخص کنیم که چه چیزی را تولید و چه چیزی را تولید نکنیم.

جمشیدنفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران نیز با بیان این نکته که متاسفانه به توصیه‌های بخش خصوصی توجهی نمی‌شود اظهار کرد: برای مثال، بخش خصوصی از مدت‌ها پیش سیاست واردات در مقابل صادرات را مطرح کرده بود اما تا مدت‍‌ها با مقاومت بانک مرکزی مواجه بود تا اینکه بالاخره تصمیم گرفت این سیاست را اجرایی کند.

او اظهار امیدواری کرد تا با فعال شدن کمیته اقدام ارزی، پاره‌ای از مشکلات اساسی مرتبط با صادرات در این کمیته پیگیری و حل شود.

نفر به انتقاد از سیاست‌های ارزی کشور پرداخت و او درعین‌حال به حذف ایران از بازارهای جهانی هشدار داد و گفت: متأسفانه بعضاً شاهد اقدامات و سیاست‌هایی به نام حمایت هستیم که درواقع، ضد تولید است.

او معتقد است: به‌جای حمایت از فعالان اقتصادی، آنچه ما شاهدیم، ایجاد یک فضای کسب‌وکار رانتی است و در این فضا جایی برای تولیدکنندگان واقعی وجود ندارد.

نفر بر ضرورت ایجاد یک تقسیم‌کار تأکید و خاطرنشان کرد: بخش عملیاتی و توسعه صادراتی حلقه مفقوده سیاست‌گذاری‌های فعلی است که امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید توجه به این دو بخش شکل گیرد.

مظفر علیخانی، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با تأکید بر اینکه عمده مشکلات مرتبط با فضای کسب‌وکار در طول سال‌های گذشته و حتی با روی کار آمدن دولت‌های مختلف هم یکی است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی که به نظر من‌ بعد از انقلاب تبدیل به ضد ارزش شد، ثروت و تجلی تفکرات ضد ارزشی در خصوص مالکیت کارخانه و ... بود که بعدها هم در کل تفکر حکمرانی ما دیکته شد. به همین دلیل است که باگذشت حدود 40 سال از زمان انقلاب، هنوز نمی‌دانیم که بانکداری ما چه نوع بانکداری است؛ اقتصاد ما آزاد است یا سوسیالیستی؟ نتیجه هم فربه‌تر شدن روزبه‌روز دولت است.

علیخانی ادامه داد: تا زمانی که تولید ثروت و ثروت آفرینی به یک ارزش تبدیل نشود، نمی‌توانیم امیدوار باشیم که به‌رغم تأکیداتی هرساله مقام معظم رهبری بر مسئله تولید دارند، اما حمایت از تولید رقم بخورد. در مقابل هرساله شاهد تکرار سیاست‌هایی باهدف حمایت از تولید داخل هستیم که با نظام اقتصادی ما به‌هیچ‌عنوان سازگار نبوده  و نتیجه آن‌هم جز فساد و رانت چیز دیگری نیست.

او معتقد است: با اعمال سیاست‌های غیر کارشناسی و عدم‌حمایت از تولید، این بخش خصوصی واقعی است که قربانی می‌شود. آن‌هم بخش خصوصی که همیشه به دنبال اصلاح سیاست‌ها باهدف برابری بوده است. بنابراین تا وقتی جسارت انقلاب در برخی اصول قانون اساسی را نداشته باشیم، تحولی هم در اقتصاد رقم نخواهد خورد.

 

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید