Performancing Metrics

تاثیر مذاکرات وین بر روی بورس | اتاق خبر
کد خبر: 448106
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1400 - 09:52
احمد اشتیاقی

در حال حاضر بازار سرمایه به مذاکرات وین نگاه می‌کند که به چه نحوی پیش می‌رود و  نسبت به اتفاقات و اخبار وین و مذاکرات واکنش نشان می‌دهد.

اگر فرض کنیم که مذاکرات وین به سرعت موجب احیای برجام شود و این موضوع کاهش قیمت دلار را پدید آورد، بازارسهام نیز به تناسب کاهش نرخ دلار روند کاهشی پیش می‌گیرد تا زمانی که سرمایه‌گذاران بتوانند قیمت تثبیت شده دلار را به دست آورند. درحال حاضر صحبت‌های مقام‌های دولتی خبر از دلار زیر 20 هزارتومان می‌دهد و اهالی بازار سرمایه بر این نظرند که دلار باید میان رقم‌های 20 الی 22 هزارتومان باشد و زیر 20 هزارتومان برای بازار سرمایه مطلوب نیست. بنابراین بلافاصله پس از احیای برجام، قیمت دلار با ریزش مواجه شده و رشد بازارسهام متوقف می‌شود و ممکن است به صورت کوتاه‌مدت روند اصلاحی نیز به خود بگیرد. 

بازارسرمایه به مذاکرات وین نگاه می‌کند چراکه کاهش نرخ دلار در صورت مذاکرات می‌تواند بر روی بازار سرمایه تاثیر زیادی داشته باشد. حالت دوم نیز زمان‌بر بودن مذاکرات وین را نشان می‌دهد و اینکه مذاکرات بلافاصله موجبات احیای برجام را فراهم نسازد و این موضوع اگر مشمول گذشت زمان شود چون دلار نمی‌تواند روند کاهشی به خود بگیرد، بازار با اطمینان بیشتری به خرید و فروش می‌پردازد و به صورت تدریجی موجبات رشد بازار را فراهم می‌آورد. اگر مذاکرات به صورت زمان‌بر به جلو حرکت کرد باتوجه به اینکه قیمت دلار امکان کاهش ندارد و کماکان شرکت‌ها مشکلی برای تولید و فروش ندارند و چون درحال مذاکره هستیم تحریم جدیدی اضافه نمی‌شود تا بر روی تولید و فروش شرکت‌ها اثربگذارد بنابراین دلار با کاهش مواجه نمی‌شود و چه بسا روند افزایشی به خود بگیرد و این مورد می‌تواند تاثیر مثبت بر روی بورس بگذارد. بنابراین مذاکرات وین برای بازار سرمایه بسیار مهم است، زمان مذاکره، زمان احیای برجام به چه طریقی انجام می‌گیرد و نرخ دلار کاهش می‌یابد و در نهایت بازار سهام مسیر خود را می‌یابد. درنهایت باید صبرکرد و دید که در وین چه اتفاقاتی برای احیای برجام رخ می‌دهد. به‌طور خلاصه دو سناریو برای بازار را می‌توان متصور بود یک؛ مذاکرات وین منجر به احیای سریع برجام می‌شود و موجبات کاهش نرخ دلار را پدید می‌سازد و قاعدتا اثر منفی بر روی بورس می‌گذارد.  اما درحالت دوم مذاکرات وین منجر به احیای سریع برجام نشود و مشمول گذشت زمان شود، چون روند کاهشی دلار متوقف می‌شود و مقداری هم با افزایش مواجه می‌شود درحال حاضر برای بازارسرمایه مناسب‌تر است و می‌تواند تاثیر مثبت بر روی روند معاملات بگذارد. البته نکته اینجاست که ما دیگر فرضیه سومی با عنوان توقف مذاکرات را نداریم و درصد پایینی برای این اتفاق وجود دارد و ما تنها دو سناریو را برای بازار متصور می‌شویم.

تعادل

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید