Performancing Metrics

رونق به اقتصاد جهان بازمی‌گردد | اتاق خبر
کد خبر: 448871
تاریخ انتشار: 5 تیر 1400 - 18:17
رشد 45درصدی صادرات کره‌جنوبی، نشانه آغاز روند احیای اقتصاد کرونازده جهان است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از همشهری، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی کره‌جنوبی از رشد چشمگیر صادرات این کشور در‌ ماه می‌(11 اردیبهشت تا 11خرداد) نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته میلادی حکایت دارد؛ رشدی که نشان می‌دهد میزان تقاضا برای خرید کالا در سطح جهان رو به افزایش گذاشته و نه‌تنها اقتصاد این کشور بلکه خیلی از کشورهای دنیا در حال بازگشت به شرایط عادی است.

افزایش فروش محصولاتی مانند خودرو و تراشه‌های کامپیوتری به کشورهای دیگر موجب رشد 45.5درصدی صادرات این کشور در بازه زمانی مورد بررسی شده است. هرچند این میزان از رقم 48.5درصدی که پیش‌بینی می‌شد، کمی پایین‌تر است. این سریع‌ترین رشد کره‌جنوبی طی 32سال اخیر است. به این ترتیب، صادرات کره‌جنوبی 4‌ماه متوالی است که روند صعودی دارد. این بخش یک‌ماه قبل از آن یعنی در‌ آوریل نیز شاهد یک رشد بی‌سابقه در 10سال گذشته بود و افزایش 41.1درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرد.

نقش کره در اقتصاد جهان

آمار تجارت کره‌جنوبی یک شاخص کلیدی برای ارزیابی اقتصاد جهان است زیرا صادرکنندگان این کشور نقش مهمی در زنجیره تولید بین‌المللی دارند. چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا، نخستین کشور صادرات‌محور جهان است که اطلاعات تجاری خود ازجمله محصولات آی‌تی را به‌صورت ماهانه منتشر می‌کند.

به گزارش رویترز، صادرات کره‌جنوبی در آوریل سال گذشته 25.6درصد کاهش داشت که پایین‌ترین میزان در طول همه‌گیری کرونا بود. درحالی‌که صادرات در سال گذشته میلادی به‌طور کلی شاهد سقوط 24درصدی بود، اما آمار صعودی امسال نشانه دلگرم‌کننده‌ای است. به‌عبارت دیگر، این آمار نشان می‌دهد بازار تجارت بین‌المللی به‌تدریج در حال خارج‌شدن از زیر سایه بحران کروناست. سرعت‌گرفتن واکسیناسیون در اقتصادهای بزرگ دنیا مانند آمریکا این امکان را ایجاد کرده تا مقررات تجاری تسهیل شوند و میزان خرید کالاهایی مانند کامپیوتر، تلویزیون و گوشی‌های هوشمند افزایش پیدا کند.

با این حال، از آنجا که تأثیرات اولیه کرونا روی اقتصاد به‌تدریج کمرنگ می‌شود، احتمالا در ماه‌های آینده سرعت رشد صادرات کالاها آهسته می‌شود. کارشناسان معتقدند روند افزایش صادرات کره‌جنوبی در 3ماه سوم سال2021 آهسته‌تر خواهد شد. برخی کارشناسان برآورد می‌کنند صادرات کره‌جنوبی در سال‌ جاری میلادی 18.1درصد رشد پیدا کند و به رکورد 605میلیارد دلار برسد. با این حال گفته می‌شود؛ تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین و ادامه پس‌لرزه‌های همه‌گیری کرونا در اقتصاد جهان ازجمله خطراتی هستند که رشد اقتصادی سئول را تهدید می‌کنند.

ترافیک صادرات

متوسط صادرات روزانه در کره‌جنوبی در ‌ماه می‌ با افزایش 49درصدی روبه‌رو شد. این میزان در‌ آوریل 41.2درصد بود. ترافیک کشتی‌ها در بوسان، بزرگ‌ترین بندر کره‌جنوبی، آن‌قدر بالا رفته که پایانه بین‌المللی پوسان نیوپورت،بزرگ‌ترین پایانه این کشور، فقط کانتینرهایی را می‌پذیرد که باید ظرف 5روز ترخیص شوند. این زمان قبلا 7روز بود. آمارها نشان می‌دهد ارسال محموله‌های تراشه 24.5درصد، خودرو 93.7درصد و محصولات پتروشیمی 94.9درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. صادرات کل محموله‌های نیمه‌هادی نیز 24.5درصد بیشتر شده است.

در این میان، صادرات کره‌جنوبی به چین نیز شاهد رشد 22.7درصدی بوده است. با اینکه پیش‌بینی می‌شد واردات به کره‌جنوبی نسبت به سال گذشته 40.5درصد افزایش پیدا کند اما این بخش رشد 37.9درصدی را تجربه کرد.

 رونق تولید و بورس

آمار جداگانه‌ای درباره فعالیت کارخانه‌های کره‌جنوبی حاکی از روند قابل‌قبول تولید در ماه‌های اخیر در این کشور است. براساس اطلاعات مؤسسه اطلاعاتی «آی‌اچ‌اس مارکیت»، شاخص مدیران خرید(PMI) در ‌ماه می‌53.7 و در آوریل 54.6 بوده است. این شاخص که رقمی بین صفرتا100 است، اگر بالاتر از 50 باشد به‌معنای رونق تولید و شکوفایی اقتصادی و درصورتی که کمتر از50  باشد، نشانه رکود است. 8‌ماه است که این رقم در کره‌جنوبی به زیر 50 نرسیده است. بورس سئول نیز به‌دنبال توسعه صنایع مهمی مانند تراشه، خودرو و محصولات پتروشیمی شاهد رشد بوده است.

 بالاترین تورم در 9سال اخیر

نرخ تورم در کره‌جنوبی در‌ ماه می ‌به 2.6درصد رسید که بالاترین میزان در 9سال گذشته است. به گزارش بلومبرگ، نرخ تورم به‌دنبال افزایش هزینه‌های تولید کالاها و خدمات در سراسر جهان رو به افزایش است. هزینه‌های حمل‌ونقل و غذا در کره‌جنوبی نسبت به سال گذشته به‌ترتیب 9.2درصد و 7.4درصد افزایش داشته است. تورم کره‌جنوبی در‌ آوریل نیز با ثبت نرخ 2.3درصدی به بالاترین میزان در 4سال گذشته رسیده بود. بانک مرکزی این کشور که قبلا پیش‌بینی کرده بود نرخ تورم در سال‌جاری میلادی به 1.3درصد برسد، هفته گذشته تخمین خود را اصلاح و رقم 1.8درصد را اعلام کرد. این بانک همچنین پیش‌بینی کرده نرخ تورم در سال آینده کاهش پیدا کند و به 1.4درصد برسد. لی اوگ ویون، معاون وزیر امور مالی کره‌جنوبی گفته که بالارفتن نرخ تورم در‌ ماه می ‌حاکی از رونق فعالیت‌های تجاری است.

 
 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید