Performancing Metrics

اف ای تی اف و سوئیفت موانع تحقق توسعه تجارت ایران شده‌اند | اتاق خبر
کد خبر: 449077
تاریخ انتشار: 21 تیر 1400 - 21:12
گفت و گو با مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی
زمانی که می توانستیم از ظرفیت تجارت با کشورهای عضو اکو استفاده کنیم این کار صورت نگرفت، یعنی در آن زمان از فضای ایجاد شده برای معاملات تهاتری موجود به درستی استفاده نکردیم، اکنون نیز که اکو به دلیل مسائل مختلفی که در منطقه و در بین کشورهای همسایه...
 
به گزارش اتاق خبر، عضو اتاق بازرگانی گفت: زمانی که می توانستیم از ظرفیت تجارت با کشورهای عضو اکو استفاده کنیم این کار صورت نگرفت، یعنی در آن زمان از فضای ایجاد شده برای معاملات تهاتری موجود به درستی استفاده نکردیم، اکنون نیز که اکو به دلیل مسائل مختلفی که در منطقه و در بین کشورهای همسایه وجود دارد به نوعی از هم گسیخته است نمی توانیم معاملات تهاتری خاصی با این کشورها داشته باشیم.
به گزارش اخبار صنعت، رئیس جمهور منتخب مردم در دولت سیزدهم قول افزایش رفاه واصلاحات اقتصادی را به مردم داده است که یکی از مصادیق آن وعده دو برابر شدن صادرات کشور به کشورهای مختلف منطقه و فرامنطقه است. اخبار صنعت درگفت و گو با مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی به این موضوع مهم پرداخته که در این مسیر چه موانعی ممکن است دولت و اقتصاد را از رسیدن به مقصد و اهداف توسعه تجارت بازدارد؟
مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت  و گو با اخبار صنعت در خصوص مشکلات اساسی که دولت آقای رئیسی در چهار سال آینده برای نجات اقتصاد ایران از گرداب های مختلف در دستور کار خود قرار دهد گفت: دولت آقای رئیسی برای نجات اقتصاد ایران باید نگاه ویژه ای به توسعه تجارت و حل چالش های این حوزه داشته باشد. یکی از مهمترین چالش هایی که سدهای بزرگ و موانع غیر قابل عبوری را در پیش راه ما قرار داده عدم تصویب و الحاق  به اف ای تی اف است.
وی در این باره خاطر نشان شد: در مرحله دوم تنش زدایی با کشورها و قدرت های بزرگ جهان، دولت سیزدهم باید تلاش لازم را برای رفع تحریم های بانکی و فعال سازی شبکه سوئیفت را در دستور کار خود قرار دهد. 
عضو اتاق بازرگانی دراین باره خاطر نشان کرد: بی تردید اگر این دو موضوع اول در گام های نخست مدیریت اقتصادی دولت آتی حل شود، تجارت و صادرات در مسیر مطلوب و مورد نظر می افتد یا به عبارت دیگر، صادرات  شکل منطقی و قانونی به خود می گیرد. دولت آینده برای تسهیل تجارت باید به این موارد مهم در عرصه تجارت خارجی توجه کند در غیر این صورت با از دست رفتن صادرات و کاهش درآمدهای ارزی نمی توان به رشد و توسعه اقتصاد ایران چندان امیدوار بود.
مسعود دانشمند دراین باره خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم کالای خود را به کشورهای مختلف و حتی کشورهای همسایه صادر کنیم، به جای اینکه پول نقد بدهیم، می توانیم اعتبار اسنادی بگیریم، یعنی تولیدکننده و صادرکننده ما می تواند طبق قوانین موجود در قبال اعتبار اسنادی صادراتی تا ۹۰ درصد تسهیلات مورد نیاز خود را از نظام بانکی کشور را  قبل از صدور بگیرد. در این فرآیند ارز حاصل از صادرات به صورت رسمی بدون کمترین دخل و تصرفی در آن وارد   نظام بانکی می‌شود بنابراین همه چیز در چرخه منطقی و درست خود قرار می گیرد، تمام این موارد به شرط برقراری ارتباط با نظام بانکی جهانی است.
عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: اگر دولت آینده وعده اصلاحات اقتصادی و رشد و توسعه اقتصاد ایران را به مردم داده است چاره ای جز پذیرش و تصویب کنوانسیون اف ‌ای ‌تی ‌اف ندارد. در حال حاضر دو کشور ایران و کره شمالی عضو اف ای تی اف نیستند، به همین دلیل هم هیچ بنگاه و شرکت اقتصادی در دنیا به صورت رسمی مجاز به مبادلات اقتصادی و ارزی با ما نیست.
 مسعود دانشمند دراین باره توضیح داد: توسعه تجارت خارجی و دو برابر کردن صادرات کشور وابسته به حل موضوعات توضیح داده شده است. حتی در منطقه هم دچار مشکلات اساسی هستیم و آنگونه که برخی می گویند به راحتی قادر به تجارت با کشورهای همسایه نیستیم. 
وی در این باره تصریح کرد: زمانی که می توانستیم از ظرفیت تجارت با کشورهای عضو اکو استفاده کنیم این کار صورت نگرفت، یعنی در آن زمان از فضای ایجاد شده برای معاملات تهاتری موجود به درستی استفاده نکردیم، اکنون نیز که اکو به دلیل مسائل مختلفی که در منطقه و در بین کشورهای همسایه وجود دارد به نوعی از هم گسیخته است نمی توانیم معاملات تهاتری خاصی با این کشورها داشته باشیم.
مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی دراین باره توضیح داد: مثلا ما با کشور جنگ زده افغانستان چه تهاتری می توانیم داشته باشیم؟ کشورهایی مثل آذربایجان یا ترکمنستان و حتی ترکیه یا پاکستان چه کالاهایی به ما می توانند بدهند؟ به هر حال با این کشورها نمی توان تبادلات بازرگانی قابل توجهی داشت چرا که ظرفیت های زیادی برای تهاتر کالا با ایران ندارند. ضمن اینکه به دلیل تحریم ها و سوئیفت ومسائلی از این دست حتی اگر از ما کالایی بگیرند هم قادر به اعطای ارز به ما نیستند.
کارشناس تجارت خارجی خاطر نشان کرد: به هر حال تحریم ها دست شرکت های کشورهای منطقه را برای تجارت و تعامل با ما بسته است. مثلا اگر شرکتی در امارات بزنیم یا شرکتی درامارات با ما مبادله تجاری و ارزی داشته باشد به سرعت مورد پیگرد آمریکا قرار می گیرد، شرکت و مدیرانش تحریم می شوند، بنابراین تحریم ها دشواری ها و سنگلاخ های زیادی را در مسیر پییش روی تجارت خارجی ایران قرار داده است.
مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال تجاری دراین باره خاطر نشان کرد: قطعا در صورت تداوم تحریمهای بانکی و عدم پیوستن به اف ای تی اف و عدم وصل شدن به شبکه بانکی جهانی نمی توانیم با دنیا و کشورهای همسایه به صورت روتین و منظم تعامل و تجارت داشته باشیم، ضمن اینکه همین الان بیش از 20 درصد بابت همین تحریم ها در تجارت متحمل هزینه های مختلف می شویم. کشورهای حوزه خلیج فارس نیز اگر بخواهند جنسی از ما خریداری کنند یا به ما بفروشند آنها نیز تحت تاثیر تحریمهای آمریکا دست بسته ای دارند و نمی توانند زمینه های تسهیل تجارت را با ایران فراهم کنند از این منظر برای کاهش چالش های اقتصادی باید به سراغ تنش زدایی با جهان حرکت کرد.
نظرات
ADS
ADS
پربازدید