Performancing Metrics

درخواست مجلس از رئیس جمهور/ نفت خام در بورس عرضه شود | اتاق خبر
کد خبر: 449823
تاریخ انتشار: 20 شهریور 1400 - 19:01
پورابراهیمی نامه نوشت؛
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه ای به رییس جمهور خواستار عرضه نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی در بورس انرژی شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور بر لزوم عرضه نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی صادراتی ایران از طریق بورس انرژی تاکید کرد.

محمدرضا پورابراهیمی در این نامه نوشته است: به استحضار می‌رساند براساس بندهای ۱۳ تا ۱۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبر (مدظله العالی) به منظور مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش و مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش تاکید شده است.

در ادامه این نامه آمده است: در بند ۱۹ سیاست‌های فوق، معظم له بر شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی تاکید فرموده‌اند.

پورابراهیمی در نامه خود به رئیس جمهور آورده است: همچنین ظرفیت‌های قانونی مناسبی از جمله بند (ح) ماده (۴) قانون برنامه ششم توسعه تبصره (۲) ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور و بند (۱) بخش الف ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بر توسعه ساز و کارهای مبتنی بر بازار سرمایه جهت توسعه صنعت نفت و گاز کشور تاکید دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: نگاهی به عملکرد وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن در سال‌های گذشته نشانگر آن است علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس، این وزارتخانه از ظرفیت بازار سرمایه به منظور شفافیت در معاملات نفت و فرآورده‌های نفتی به منظور جلوگیری از تضییع حقوق عمومی و کاهش زمینه‌های فسادزا و همچنین تنوع بخشی در شیوه‌های فروش و توسعه مشارکت بخش خصوصی در چارچوب مکانیزم شفاف بورس استفاده نکرده است.

وی ادامه می‌دهد: ضعف‌های عملکردی بسیاری در این زمینه قابل مشاهده است و به عنوان نمونه علی رغم پیگیری‌های مستمر مجلس شورای اسلامی و ظرفیت‌های قانونی اشاره شده، بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت نفت و شرکت‌های تابعه از عرضه منظم و مستمر نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی در بورس انرژی استنکاف ورزیده و بر مدل‌های فروش سنتی و غیرشفاف تاکید دارند، به طوری که فقط در سال ۱۳۹۹، چهار میلیون تن انواع نفت خام نفت، نفت کوره و میعانات توسط شرکت ملی نفت خارج از سیستم بورس عرضه شده است. این در حالی است که در صورت باور به شفافیت و اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر مناسب جهت استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه این امکان وجود دارد.

در نامه نماینده مردم کرمان و راور در مجلس به رئیس جمهوری آمده است: بخش زیادی از نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق مکانیزم بورس عرضه شده و ضمن کشف قیمت شفاف منابع درآمدی بیشتری را نصیب کشور نموده و ظرفیت‌های بالقوه بخش خصوصی فعال شود.

وی خطاب به رئیس جمهور می‌افزاید: براین اساس و در اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین و مقررات بالادستی و همچنین سیاست‌ها و برنامه‌های حضرتعالی در راستای مواجهه با تحریم به منظور افزایش درآمدهای نفتی دولت پیشنهاد می‌شود موارد ذیل در دستور کار دولت محترم قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد اول را اینگونه مطرح می‌کند که عرضه نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی صادراتی ایران از طریق بورس انرژی ایران به صورت منظم و مستمر و تسهیل فرایند صادرات از طریق این مکانیزم شفاف هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

در ادامه پیشنهاد دوم چنین عنوان شده است: تدوین برنامه معین زمانبندی شده عرضه نفت خام و میعانات گازی با قید اهداف کمی در خصوص اجرای بند (ح) ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه کشور و پایش مستمر آن به منظور اطمینان خریداران از استمرار عرضه بلند مدت.

پورابراهیمی پیشنهاد سوم را با عنوان پیگیری و تسریع در راه اندازی بازار آتی برای نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های هیدروکربوری و همکاری مؤثر وزارت نفت در توسعه این بازار، عنوان می‌کند.

همچنین وی پیشنهاد چهارم خود را برنامه ریزی برای جذب پس اندازهای عمومی و نقدینگی سرگردان از طریق تشکیل و پذیرش صندوق‌های بزرگ پروژه مبتنی بر پروژه‌های ملی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی عنوان کرده و از عرضه خوراک تحویلی به هر یک از پالایشگاه‌ها، پترو پالایشگاه‌ها، پالایشگاه‌های تازه تأسیس، طرح‌های توسعه‌ای ظرفیت جدید پالایشگاه‌های موجود، پالایشگاه‌های کوچک و پتروشیمی‌ها به صورت منظم و مستمر با تناوب عرضه حداقل ماهانه از طریق بورس انرژی ایران و اجرای تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به عنوان پیشنهاد پنجم یاد کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تجدید ساختار صنعت گاز کشور و شکل گیری بازار متشکل و شفاف در بورس انرژی، از انجام تهاتر نفت خام و فرآورده‌های نفتی با مطالبات طلبکاران طبق مکانیزم بورس به عنوان پیشنهاد هفتم نام برد و افزوده است: تسریع در راه اندازی بازار بهینه سازی مصرف انرژی و همکاری وزارت نفت در رونق بخشی به گواهی صرفه‌جویی انرژی به منظور مدیریت مصرف انرژی کشور از طریق بازار سرمایه کشور پیشنهاد هشتم به دولت است.

وی آورده است: استفاده از ظرفیت انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام و فرآورده‌های نفتی به منظور تأمین مالی دولت نیز پیشنهاد دیگر است.

پورابراهیمی در پایان این نامه خطاب به رئیس جمهور عنوان کرده است: امیدوارم تلاش برای رونق و توسعه روزافزون بازار انرژی کشور که منطبق با سیاست‌های کلان اقتصادی حاکم بر کشور و قوانین برنامه مصوب است، بتواند در بلندمدت علاوه بر تقویت توانمندی‌های بخش خصوصی به ارتقا شفافیت و رقابت در بازار انرژی ایران، کاهش زمینه‌های فساد و تضییع حقوق بیت المال، اصلاح نظام مالی دولت و همچنین نقش آفرینی بیشتر و مؤثرتر ایران در تجارت منطقه‌ای و بین المللی انرژی بیانجامد و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این زمینه آماده هرگونه همکاری است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید