Performancing Metrics

روزانه هزار میلیارد تومان بیت‌کوین در ایران معامله می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 449959
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1400 - 20:15
گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس از بازار رمزارزها
طبق برآورد کمیسیون اقتصادی مجلس در بازار ایران، روزانه ۷۰۰ بیت کوین به ارزش حدود ۴۰ میلیون دلار، معادل حدود هزار میلیارد تومان به‌صورت غیررسمی خرید و فروش می‌شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، کمیسیون اقتصادی مجلس امروز گزارش نظارتی خود را از وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن در صحن مجلس ارائه کرد. بر مبنای این گزارش ارزش کل بازار رمزارز دنیا ۱,۵ تریلیون دلار و گردش مالی روزانه آن ۱۵۰ میلیارد دلار تخمین زده شده که بیت‌کوین به تنهایی ۵۷ درصد این بازار را به خود اختصاص داده است.

همچنین میزان استخراج سالیانه رمز ارزها در دنیا  ۱۵ میلیارد دلار و در ایران ۱,۱ میلیارد دلار، البته در شرایط غیررسمی فعلی، برآورد شده است. در گزارش کمیسیون اقتصادی تاکید شده از ۳۲۴ هزار بیت کوین استخراجی سالانه دنیا ۱۹ هزار و ۵۰۰ بیت کوین (معادل ۶.۰۲ درصد کل بیت‌کوین استخراج شده) بصورت غیررسمی در ایران استخراج می‌شود.

این کمیسیون بر اساس بررسی سایت‌های صرافی آنلاین ایرانی برآورد کرده که در بازار داخلی هم روزانه ۷۰۰ بیت کوین معادل حدود ۴۰ میلیون دلار و یا معادل حدود هزار میلیارد تومان، به‌صورت غیررسمی خرید و فروش می‌شود. در این گزارش آمده که در برخی برآوردها رقم معاملات رمزارزها در بازارهای معروف داخلی تا ۲ هزار میلیارد تومان نیز برآورد شده است.

در این گزارش تاکید شده با وجود این جذابیت‌های مالی اما هنوز هیچ‌یک از بسترهای تبادل این رمزارزها در کشور دارای مجوز نبوده و هیچ سیاست‌گذاری برای اقدام قانونمند در این حوزه انجام نشده است.

نکته دیگر این گزارش این است که نسبت به رسمیت یافتن رمزارز در تبادلات داخلی هشدار داده است. از نگاه کمیسیون اقتصادی مجلس استفاده از رمز ارز در مبادلات داخلی موجب تضعیف حکمرانی ریال و کاهش اقتدار بانک مرکزی خواهد شد . به علاوه رسمیت یافتن آن باعث اقبال عمومی به استفاده از آن خواهد شد درحالی‌که حوزه رمزارز به‌دلیل ویژگی‌های غیرقابل کنترلی آن می‌تواند زمینه‌ساز خسارت شود.

با این‌همه کمیسیون اقتصادی از دولت خواسته هرچه زودتر برای استفاده از رمزارزها در تبادلات خارجی همراه، استخراج و تولید رمز ارزهای موجود، طراحی رمز ارزهای ملی یا چندجانبه و تبادل رمز ارز برنامه‌ریزی کرده و به صنایع مرتبط با رمزارزها بی توجه نباشد.

وزارت صمت متولی صنعت استخراج رمزارز می‌شود

کمیسیون اقتصادی همچنین از طرح پیشنهادی ۴ ماده‌ای خود  با عنوان «حمایت از استخراج رمز ارز و ساماندهی ایجاد، استخراج و بازار مبادلات داخلی رمز ارز» رونمایی کرد. در این طرح دولت مکلف شده ظرف سه ماه از تصویب این طرح، نسبت به ساماندهی ایجاد و استخراج و مبادلات رمزارزها اقدام کند. به علاوه در این طرح قیده شده که «به‌کارگیری رمزارزها، غیر از رمزارز ملی، به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی  ممنوع است.»

همچنین در این طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت، متولی صنعت استخراج رمزارز و مسئول صدور مجوز واحدهای استخراج آن معرفی شده است.

همچنین دولت باید برنامه هدف‌گذاری خودش برای استخراج رمزارز در طول ده سال آینده را به مجلس اعلام کند و انرژی مورد نیاز برای استخراج رمزارزها را طبق آن هدف‌گذاری، با تأکید بر سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در تولید انرژی تامین کند.

همچنین طبق این طرح، واحدهای استخراج رمزارز می‎توانند انرژی مصرفی خود را از بورس انرژی و یا از طریق عقد قراردادهای دوجانبه با تولیدکنندگان داخلی و خارجی تامین کنند. همچنین آن‌ها مجاز به ترانزیت برق مورد نیاز و یا مازاد مصرف هر دو تا سقف نیاز اسمی مزرعه، از طریق شبکه سراسری برق هستند.

به علاوه  واحدهای استخراج رمزارز مکلفند درصورت تامین برق و گاز از  طریق دولت و درخواست دولت، برق و گاز مصرفی را با رمزارز تولید شده تهاتر کنند. نرخ ارز تهاتری مورد نظر برای رمزارزها هم براساس بالاترین نرخ تهیه شده برای بانک مرکزی در بازه زمانی ۳ ماهه مشخص خواهد شد.  

در این طرح دیده شده واحدهای استخراج رمزارز با مجوز وزارت نیرو و با ظرفیت مورد نیاز به احداث یا مشارکت در ساخت نیروگاه برق اقدام و برق تولیدی مازاد بر مصرف خود را به وزارت نیرو طبق قانون برنامه ششم بفروشند.

 
 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید