Performancing Metrics

ایران درمیان ۸ غرفه دیدنی اکسپو ۲۰۲۰ | اتاق خبر
کد خبر: 449981
تاریخ انتشار: 24 شهریور 1400 - 18:57
نشریه آرشیتکت دایجست معرفی کرد
نشریه architectural digest در مطلبی ۸ پاویون در اکسپو ۲۰۲۰ دبی را از نگاه معماری مهم ارزیابی کرده که یکی از آنها پاویون ایران است.

به گزارش اتاق خبر، نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ در دبی از اول اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد.نشریه architectural digest در مقاله‌ای به این رویداد پرداخته و نوشته است: با پشت سر گذاشتن چالش‌های بی‌شمار ناشی از ویروس کرونا، در نهایت نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰، در دبی قرار است در ۱ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۷ روز دیگر – ۹ مهر ماه) برای عموم آزاد شود - درست با یک سال تأخیر.

موضوع این نمایشگاه «اتصال ذهن‌ها، خلق آینده» است و بر اهمیت ایجاد راه‌حل‌های پایدار برای آسیب‌های زیست‌محیطی فعلی جهان تأکید دارد و همکاری فرهنگی را به‌عنوان ابزاری برای مقابله با مشکلات جهان و حرکت به مرحله بعدی پیشنهاد می‌دهد که در آن فناوری، پایداری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی دست در دست هم دارند.

این رسانه تخصصی معماری در ادامه به معرفی ۸ پاویون منتخب از نگاه نویسنده می‌پردازد:

پاویون ایران (عمارت شهرزاد)

با الهام از هزار و یک شب، مجموعه مشهور قصه‌های عامیانه خاورمیانه است که در دوران طلایی اسلامی گردآوری شده و همچنین یک اثر ادبی در فرهنگ ایرانی.

غرفه ایران، توسط شرکت معماری ایرانی «گروه طراحی شیفت پی Shift Process Practice طراحی شده و شامل چندین پاکت فضایی در یک محوطه به‌جای ساختمانی یکپارچه است. ساختمان (عمارت شهرزاد)، هر یک به‌عنوان عامل برای ارائه بخشی از تاریخ معاصر ایران عمل می‌کند. هر فضا ساختاری شامل یک پاکت آبی است که سپس در پرده‌ای از مهره‌های برنزی رنگ پیچیده شده است-استعاره ای که از تضاد بین آسمان و زمین حکایت می‌کند.

پاویون ایران به‌جای یک ساختار محکم، یک شبکه ریزوماتیک از ارتباطات است که روایت‌های متفاوتی از تاریخ معاصر ایران ارائه می‌دهد. بااین‌حال، روایت مبهم است، از جهاتی مانند تاریخ پرآشوب خود کشور. این بستگی به مسیر خاصی دارد که بازدیدکنندگان تصمیم می‌گیرند در پیش بگیرند که نشان‌دهنده نسخه خاص خود از تاریخ معاصر ایران است.

غرفه پایداری

با سایبانی وسیع به عرض ۱۳۰ متر و پوشیده از ۱۰۵۵ پنل خورشیدی، که در نگاه اول ممکن است شبیه بشقاب پرنده‌هایی با طراحی زیبا باشد که به‌تازگی بر روی سیاره زمین فرود آمده‌اند.

این اثر معماری امیدوار است که الگویی برای طراحی پایدار باشد که از آب و انرژی بی‌نیاز است. این اثر زیبا که توسط معماران انگلیسی گریم شاو «Grimshaw» طراحی شده می‌تواند با پنل‌های خورشیدی چهار گیگاوات انرژی جایگزین در سال تولید کند که این میزان برق برای شارژ بیش از ۹۰۰۰۰۰ تلفن همراه کافی باشد. غرفه پایداری Terra که با قیمت بالای ۲۷۲ میلیون دلار ساخته شده است، به‌اندازه‌ای که نیاز دارد انرژی تولید می‌کند. پنل‌ها، که می‌توانند به‌عنوان نخل‌های آینده‌نگر استعاری نیز تلقی شوند، از ماسه‌های بیابانی در سراسر نمایشگاه Expo ۲۰۲۰ بلند می‌شوند.

 

غرفه عربستان

عربستان سعودی می‌خواهد انگیزه بلندپروازانه خود و چشم‌انداز آینده‌نگر خود را از طریق معماری غرفه خود به نمایش بگذارد، که دارای نمای آشکاری است که مانند پنجره‌ای بزرگ به آینده باز می‌شود. این غرفه واقع در منطقه فرصت و به مساحت ۱۳۰۰۰ مترمربع - معادل دو زمین فوتبال - بعد از غرفه امارات متحده عربی دومین و بزرگ‌ترین مساحت را داراست. این پاویون توسط بوریس میکا و همکاران طراحی شده که قرار است با نمایشگرها و امکاناتش به‌نوعی گشودگی خود به جهان خارج - برای مشاغل و گردشگران - و همچنین تمایل به "همکاری با کشورها برای ایجاد آینده‌ای بهتر برای همه را القا کند.

 

غرفه شرکت اینوک

غرفه گروه ENOC، شریک یکپارچه انرژی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی، از اشکال دایره‌ای مخازن ذخیره نفت الهام گرفته است. این سازه که با استفاده از ۷۰۰ تن فولاد در جهت به حداقل رساندن ضایعات، تأثیرات زیست‌محیطی و ترویج پایداری ساخته شده و دارای پنج ساختار منحصربه‌فرد است که شامل چهار "خانه" است که هرکدام نماینده موضوعی متفاوت درباره انرژی از نحوه کشف تا مهار و آینده آن و... است.

ساختمان غرفه پیام پایداری را منتقل می‌کند که شامل نصب یک طرح کاربردی حالت مختلط برای سیستم‌های تهویه مطبوع است و مصرف انرژی آن را ۲۰,۱ درصد کمتر از استانداردهای موجود در امارات می‌کند. به گفته ENOC، استفاده از ساختار فولادی امکان استفاده مجدد از مواد و بازگشت آن به حالت اولیه را در پایان نمایشگاه در سال ۲۰۲۲ فراهم می‌کند.

 

غرفه تحرک

طراحی احساسی فاستر و همکاران پاویون تحرک دارای نمای چشمگیری از سری باله‌های فولادی ضدزنگ است که مانند یک پتو در اطراف ساختمان پیچیده شده است. سقف همچنین طیف وسیعی از صفحات داغ فتوولتائیک و خورشیدی را به نمایش می‌گذارد. یکی از سه ساختار تائید شده در نمایشگاه اکسپو بر اساس زیرمجموعه‌های تحرک، پایداری و فرصت.

داخل ساختمان نوعی نمایشگاه با مناطق نمایشی است که بازدیدکنندگان می‌توانند "غول‌های تاریخی تحرک" را کشف کنند که فناوری نوآورانه آنها به جهان کمک کرده است. پیشرفت‌های تکنولوژیکی امروز نکته قابل‌توجه پیست ۳۳۰ متری در فضای باز است که بازدیدکنندگان می‌توانند به‌طور مستقیم از دستگاه‌های جدید تحرک استفاده کنند.

 

غرفه فرانسوی

فرانسه سابقه طولانی در نمایشگاه‌های موفق جهانی دارد. به‌عنوان‌مثال، برج ایفل به‌عنوان ورودی نمایشگاه جهانی ۱۸۸۹ پاریس ساخته شد. برای نمایشگاه دبی ۲۰۲۰، فرانسه غرفه خود را"Lumière، Lumières" - به معنی "نور، روشنایی" نام‌گذاری کرده است. این پاویون از خلاقیت، دانش و وسایل ارتباطی الهام گرفته است. این غرفه که توسط شرکت‌های معماری Atelier du Prado و Celnikier & Grabli طراحی شده و در منطقه «تحرک» واقع شده است، در ساختار مستطیلی دارای سه‌طبقه است و بر اساس سه اصل زیست‌اقلیمی ساخته شده که شامل کنترل دستاوردهای خورشیدی، محدود کردن استفاده از سوخت‌های فسیلی، و ارائه نمای بیرونی عایق ضد آب است. طراحان این غرفه وعده داده‌اند که بازدیدکنندگان آن هرگز از صف ورودی خسته نخواهند شد. افراد در هر سنی در معرض نمایش‌های نوری قرار می‌گیرند که در داخل ساختمان ادامه خواهد داشت.

خود غرفه طوری طراحی شده است که معانی متنوع نور را منعکس می‌کند: به‌عنوان نوعی فرار و منبع بازتاب. جهت ساختمان رو به شمال است، با ساختار شامل یک منطقه بزرگ و سایه‌دار برای محافظت از بازدیدکنندگان در برابر نور خورشید و گرما. غرفه با ۲۱ متر ارتفاع، هشتمین غرفه بزرگ نمایشگاه Expo است. نما و سقف آن دارای ۲۵۰۰ مترمربع پنل خورشیدی است درحالی‌که گردشگاه آن دارای ۱۱۶۰ مترمربع باغ است که ساختار معماری را نشان می‌دهد و زیبایی طبیعت را جلوه می‌دهد بااین‌حال تعهد خود را نسبت به انرژی پایدار حفظ کرده است. بازدیدکنندگان از پشت‌بام می‌توانند نمای وسیعی از محوطه نمایشگاه در جبل علی را مشاهده کنند.

 

غرفه سنگاپور

تصور کنید که وارد یک ساختمان بزرگ پوشیده از باغ می‌شوید. این دقیقاً همان تجربه‌ای است که غرفه سنگاپور برای نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ در نظر گرفته است. پاویونی که توسط ووها WOHA طراحی شده است. در این غرفه افراد به سمت اهمیت سازه‌های قابل سکونتی هدایت می‌شوند که در همکاری با طبیعت طراحی آنها الزامی است و می‌تواند به‌عنوان نوعی تاب‌آوری در برابر اثرات وحشتناک تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته شود. این غرفه همچنین شهرت سنگاپور را به‌عنوان باغشهر نشان می‌دهد و خود را در قالب فضایی سه‌بعدی در کنار درختان جنگلی همیشه‌سبز معرفی می‌کند.

همان‌طور که بازدیدکنندگان در فضا پیچ می‌خورند، از کنار باغچه مخروطی به طول نه متر عبور می‌کنند -اشاره دیگری به چشم‌انداز سبز سنگاپور- که در فضای سبز پوشانده شده و قطعات اصلی پاویون را تشکیل می‌دهند. در داخل نیز شمت با مجموعه‌ای از نمایشگاه‌های میراث طبیعی سنگاپور، راه‌حل‌های شهری و گونه‌های بی‌شمار ارکیده آن مواجه خواهید شد. هنگامی‌که بازدیدکنندگان بر روی مخروط‌های باغ حرکت می‌کنند، یک عرشه چندمنظوره را می‌بینند که در زیر سایه‌بان خورشیدی با مه غلیظ خنک می‌شوند. (توضیح مترجم: چیزی شبیه باغ ارکیده سنگاپور)

 

پاویون ژاپن

سازه‌ای نفس‌گیر که نور را با استفاده از فناوری‌های برتر به شکل سه‌بعدی پرتاب می‌کند. رفه ژاپن ترکیبی از الگوهای سنتی عربی و آسانوآ است-اشکال سنتی اوریگامی ژاپنی که نمادی از احترام به دیگران از طریق بسته‌بندی هدیه هنر ژاپنی است.

این ساختمان واقع در منطقه «فرصت»، توسط یوکو ناگایاما «Yuko Nagayama» طراحی و توسط Obayashi Middle East ساخته شده است. نمای چشمگیر آن از بسیاری جهات به پیچیدگی معماری سنتی در هنر اسلامی، اشاره می‌کند که شاخصه آن تصاویر مشبک است که برای چندین قرن محافظت مؤثری در برابر نور شدید خورشید در خاورمیانه بوده است. غرفه همچنین دارای سیستم خنک‌کننده طبیعی است که از تکنیک‌های سنتی عربی و ژاپنی استفاده می‌کند و دارای آب گسترده‌ای در جلوی پاویون است که محیط را خنک می‌کند و نمای سه‌بعدی خود را منعکس می‌کند.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید