به گزارش اتاق خبر، به نقل از فارس، وزارت خارجه فرانسه امروز (جمعه) بدون اشاره به بدعهدی کشورهای اروپایی در عدم اجرای کامل توافق هسته‌ای و خروج یکجانبه آمریکا از برجام، اتهام‌زنی‌ها علیه جمهوری اسلامی را تکرار کرد.

شبکه «اسکای نیوز» به نقل از وزارت خارجه فرانسه گزارش داد: «ایران باید به همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد».

بر اساس این گزارش، این وزارتخانه در ادامه اتهام‌های نخ‌نما شده و بی‌اساس ضد تهران افزود: «ایران باید تمام نقض‌های توافق هست‌های ۲۰۱۵ (برجام) را متوقف کند و تمایل خود را برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای را در عمل نشان دهد».

روز گذشته نیز «آنه کلایر لجاندر» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه مدعی شده بود: «ایران همچنان که از مذاکره سر باز می‌زند، واقعیت‌هایی را در حوزه میدانی ایجاد می‌کند که بازگشت به برجام را پیچیده‌تر می‌کند. بنابراین، [برجام] در زمینه‌ای از بحران قرار دارد و سفر مورا به تهران در لحظه‌ای حیاتی برای آینده توافق هسته‌ای رخ می‌دهد».

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای رایزنی درباره روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای از جمله تحولات در افغانستان و یمن و نیز مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه به تهران سفر کرده، روز پنجشنبه با «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

باقری با اشاره به این‌که برای ایران دستیابی به نتایج ملموس موضوعیت دارد، تصریح کرد: ایران برای مذاکرات جدی که نتیجه آن توافق عملی و نه توافق کاغذی باشد، همواره آماده است.

این در حالی است که پیشتر وبگاه اماراتی «نشنال» مدعی شده بود ایران و اتحادیه اروپا بر سر زمان آغاز مذاکرات وین در خصوص برجام اختلاف‌نظر دارند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

پیش از این نیز یک دیپلمات اروپایی با بیان اینکه ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مرحله نهایی جمع‌بندی قرار دارد، گفت تهران به معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اطمینان داده که به وین باز می‌گردد.