Performancing Metrics

دولت در یک هفته ۴۱۱ میلیارد تومان اوراق فروخت | اتاق خبر
کد خبر: 450754
تاریخ انتشار: 3 آذر 1400 - 17:41
در بیستمین هفته عرضه اوراق مالی اسلامی ۴۱۱ میلیارد تومان اوراق به فروش رسید.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی (شادا)،  خزانه‌داری وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در ادامه اقدامات وزارت اقتصاد برای تأمین مالی و با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور در سال جاری نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری ۲۰ هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین مالی) و دو مرحله پذیره‌نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام کرد. 

بر اساس این گزارش، پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌بانکی، کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مبلغ ۴۱۱ میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی فروخته شد. 

در این حراج اوراق مرابحه عام با نماد آراد ۹۲ با سررسید آبان ۱۴۰۲ و نرخ اسمی ۱۶ درصد و نرخ بهره ۲۱.۷ درصد فروخته شد. این اوراق به متقاضیان بازار پول و سرمایه به ترتیب هر کدام ۳۲ هزار و ۴۶۹ میلیارد و ۸۶ هزار و ۲۶ میلیارد ریال بود.

براساس این گزارش، تاکنون در مجموع ۵۱.۱۸۲ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، حدود ۲۹ درصد از طریق بازار پول و ۷۱ درصد از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شده است.

علاوه بر مبالغ فوق‌الذکر مبلغ ۸۱ هزار میلیارد تومان نیز اسناد خزانه اسلامی، منتشر شده که به مرور توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار خواهد شد. با احتساب اسناد خزانه اسلامی، مجموع عملکرد انتشار (اعم از نقدی و غیر نقدی) تا تاریخ فوق‌الذکر معادل ۱۳۲ هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان است.

در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی تا ۲۹ ابان ماه به مبلغ ۵۱.۱۸۲ میلیارد تومان، مبلغ ۶۰ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور به شرح جدول ذیل برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شده است که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی است. 

مقرر شده در چهار ماه باقی‌مانده سال‌جاری، نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی (فروش نقدی) براساس مجوزهای صادره به طور ماهانه به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان در مجموع مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان اقدام شود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید