Performancing Metrics

تمرکز را به سمت صادرات غیرنفتی تغییر دهیم | اتاق خبر
کد خبر: 450937
تاریخ انتشار: 15 آذر 1400 - 17:35
فریال مستوفی
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: اگرچه برخی معتقدند با برداشته شدن تحریم‌ها شاهد سرمایه‌گذاری خارجی خواهیم بود ولی تا زمانی ‌که ریسک اقتصادی داخلی مدیریت نشود، این ممکن نیست.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایلنا، فریال مستوفی در مورد اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر هدف‌گذاری رشد ۸ درصدی در اقتصاد طی سال آینده اظهار کرد: متاسفانه همیشه ما هدف‌گذاری‌های خود را بر مبنای برنامه‌های غیر قابل تحقق می‌گذاریم. هدف‌گذاری رشد ۸ درصدی اقتصادی، در برنامه ششم هم انجام شده بود ولی در عمل هیچ وقت به آن نرسیدیم.

با وضعیت فعلی اقتصاد کشور که با مشکلات عدیده‌ای از جمله تحریم‌های خارجی و داخلی، مشکل ارز، قیمت‌گذاری‌های دستوری و غیره رو به روست، همچنین با در نظر داشتن این موضوع که در سال‌های گذشته رشد منفی داشتیم چگونه می‌خواهیم به یکباره به رشد ۸ درصدی در اقتصاد برسیم؟

او افزود: بعد از برجام از رشد ۱۲ درصدی صحبت شد، این ۱۲ درصد با درنظر گرفتن افزایش تولید و صادرات نفت بود. از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه فروش نفت به فروش ۲,۵ میلیون بشکه نفت رسیدیم که باعث رشد شد اما این رشد تنها مبتنی بر فروش نفت بود و در سال بعد از آن به دلیل نوسانات نرخ ارز و میزان فروش نفت، دوباره رشد منفی را تجربه کردیم. در سال‌های گذشته هم رشد اقتصاد ما منفی بود. باید دید که پیش بینی رشد ۸ درصدی بر چه اساسی صورت گرفته؟ آیا مبنای کارشناسی شده‌ای دارد؟ آیا محاسبات مالی از جمله بودجه و اهداف برنامه‌های توسعه ای برای نیل به این هدف کافی است؟ آیا برنامه مشخصی برای رسیدن به رشد ۸ درصدی داریم؟ چراکه رسیدن به این نرخ رشد حتی در اقتصادهایی که با موانع رو به رو نیستند چندان کار ساده‌ای نیست.

رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت:‌ با این اقتصاد بیمار و با این حجم از تورم و نقدینگی چگونه می‌خواهیم رشد ۸ درصدی داشته باشیم. جز اینکه صرفاً هدفی زیبا روی کاغذ باشد نتیجه عملی و کاربردی در بر ندارد چراکه اصولاً هدف بر اساس واقعیات موجود تعیین نشده و لذا دور از دسترس می‌نماید. امیدوارم که مسئولین نگاه واقع‌بینانه به برنامه‌های اقتصادی داشته باشند. این کار هم به نفع خودشان و هم به نفع کشور و مردم است.

او با اشاره به مذاکرات برجام تصریح کرد: اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد و تولید نفت و صادرات آن افزایش یابد، ممکن است رشد ۸ درصدی در حوزه نفت داشته باشیم ولی برای چنین رشدی در کل اقتصاد باید کل بخش‌های اقتصاد رشد کنند.

مستوفی بیان کرد: اگر صادرات نفت ما حتی به ۳ میلیون بشکه هم برسد، بالطبع رشد افزایش می‌یابد اما به دلیل وابستگی به نفت باز هم پایدار نخواهد بود لذا باید تمرکز را به سمت صادرات غیرنفتی تغییر دهیم تا رشد اقتصادی با نواسانات فروش نفت دچار نواسان عمده نشود.  

او افزود: در این راستا نکته قابل توجه این است که تا زیرساخت‌های کشور اصلاح نشود امکان رشد ۸ درصدی عملی در زمان کوتاه عملیاتی نخواهد بود. در بلندمدت و با اصلاح زیرساخت‌ها امکان چنین رشدی وجود دارد اما اینکه فکر کنیم صرفاً با رفع تحریم‌ها ما به این رقم رشد می‌رسیم درست نیست و امکان ندارد.

مستوفی در ادامه خاطرنشان کرد: تأثیر سرمایه‌گذاری خارجی بر رشد اقتصادی بسیار زیاد است. هر کشوری که توانسته پیشرفت کند، مدیون سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. سرمایه‌گذاری خارجی علاوه بر تأمین مالی با خود انتقال تکنولوژی و مدیریت و... را در پی دارد. بنابراین ما نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در ادامه خاطرنشان ساخت: این درحالی است که سالانه مقدار زیادی خروج سرمایه از ایران را شاهد هستیم، اگر ما بتوانیم حتی همین سرمایه‌ها را حفظ کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم. سرمایه معنوی ما تحصیل‌کرده‌های ما هستند که ایران را ترک کرده و مهاجرت می‌کنند. میزان ورودی سرمایه‌گذاری نسبت به پتانسیل کشور، بسیار ناچیز است؛ در چهل سال گذشته نیز جذب سرمایه‌گذاری بسیار ناچیز بوده است.

 او متذکر شد: با این حال باید توجه داشت که علی رغم آنکه امیدها بر این است که با برداشته شدن تحریم‌ها شاهد سرمایه‌گذاری خارجی خواهیم بود ولی این اتفاق تا زمانی که زیرساخت‌ها آماده نشود و ریسک اقتصادی داخلی مدیریت نشود و امنیت سرمایه گذار تأمین نشود اتفاق نخواهد افتاد.

 
 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید