Performancing Metrics

بیش از ۱۰۰ کامیون فلفل دلمه‌ای ایران در مسیر روسیه معطل شده‌اند | اتاق خبر
کد خبر: 450943
تاریخ انتشار: 15 آذر 1400 - 17:50
با ممنوعیت جدید روسیه برای واردات از ایران
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه می‌گوید بی‌دقتی سازمان غذا و دارو وزارت جهاد کشاورزی در اعمال استانداردهای مورد نظر روسیه، موجب ممنوعیت ورود فلفل دلمه‌ای ایران به این کشور شده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه درباره ممنوعیت ایجاد شده از ۱۰ روز قبل توسط روسیه برای واردات فلفل دلمه‌ای از ایران گفت: این مشکل به دلیل عدم رعایت استانداردهای مورد نظر روسیه برای واردات مواد غذایی و کشاورزی به این کشور است. متأسفانه بیش از ۱۰۰ کامیون فلفل ایران که راهی روسیه بوده در مرزهای آذربایجان و ایران متوقف شده‌اند.

هادی تیزهوش تابان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: روسیه مدت‌هاست برنامه‌ریزی کرده که مواد کشاورزی وارداتی به این کشور از سموم مشخص و به میزان تعیین شده از سوی این کشور برخوردار باشد. این موضوع از مدت‌ها قبل به اطلاع دستگاه‌های مرتبط در ایران رسیده است.

او ادامه داد: متأسفانه دستگاه‌های متولی این موضوع دقت نکردند و حالا کامیون‌های زیادی که بار فلفل داشتند به دلیل عدم آگاهی از این بخشنامه‌ها با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند.

به گفته تیزهوش تابان، نظارت بر اجرای این پروتکل‌های تعیین شده از سوی روسیه و صدور گواهی‌های لازم برای محصولات کشاورزی صادراتی ایران به این کشور، با سازمان غذا و دارو همچنین جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط با قرنطینه است. این دستگاه‌ها باید با هماهنگی یکدیگر بررسی‌های لازم را انجام و گواهی‌های مورد نظر روسیه را برای محصولات صادراتی به این کشور صادر می‌کردند.

او با بیان اینکه هم بخش خصوصی و هم دولتی در حال پیگیری برای حل این مشکل هستند به استفاده از ظرفیت سفیر ایران در مسکو اشاره کرده و گفت: پیشنهاد اتاق مشترک ایران و روسیه این است که بار کامیون‌هایی که در حال حاضر در مسیر به روسیه متوقف شده‌اند به سرعت آزمایش شوند و اگر سم مورد نظر وجود نداشته باشد و یا میزان آن کم باشد دست‌کم از آن کامیون‌ها برای صادرات به روسیه استفاده شود. این راه حل کوتاه‌مدتی است اما در درازمدت آنچه را که غذا و داروی روسیه تدوین و به دستگاه‌های مرتبط جمهوری اسلامی ارسال کرده باید اجرا کنیم. امر پیچیده‌ای هم نیست و فقط کافی است یک سری استانداردها اجرایی شده و آزمایش‌های لازم انجام شود تا محصولات کشاورزی ما با همان گواهی‌های لازم راهی روسیه شوند.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید