Performancing Metrics

پیش بینی ارزی رئیس کل بانک مرکزی؛ در شرایط بسیار خوبی هستیم | اتاق خبر
کد خبر: 450946
تاریخ انتشار: 15 آذر 1400 - 18:45
دکتر صالح آبادی تاکید کرد: در ماه‌های آینده و با تعاملاتی که با حوزه نفت و میعانات و وزارت نفت داریم وضعیت مطلوبی را در بازار حواله و اسکناس خواهیم داشت و مشکلی را در تأمین نخواهیم داشت.
به گزارش اتاق خبر،‌ به نقل از تابناک، از ابتدای سال تا ۱۵ آذر ماه کل تأمین ارزی که در کشور و برای واردات تمام کالا‌ها صورت گرفته معادل ۳۶ میلیارد دلار است که بخشی از آن در سامانه نیما و بخشی دیگر نیز از طریق بانکی تأمین شده است؛ این مقدار به مراتب از مجموع ارز تامین شده در سال گذشته بیشتر است.
 
رییس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خوشبختانه در سال جاری دسترسی این بانک به منابع ارزی کشور بهبود داشته است، گفت: در مجموع دسترسی سیستم اقتصادی به منابع ارزی کشور بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است و از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش بینی این است که در آینده نزدیک اوضاع روبه بهبود خواهد رفت.

دکتر صالح آبادی گفت: در سال جاری بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما معادل ۲۲.۴ میلیارد دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است. همچنین در سال جاری عرضه ارز در سامانه نیما توسط صادرکنندگان معادل ۲۰ میلیارد دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به روند رو به رشد عرضه ارز در سامانه نیما، گفت: روز گذشته معادل ۴۵۶ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شده است که از این میزان ۲۳۷ میلیون دلار با متوسط نرخ ۲۳ هزار ۴۰۰ تومان معامله شده است.
 
دکتر صالح آبادی با بیان اینکه تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور جز برنامه‌های جدی بانک مرکزی است و حتما آن را با مشوق‌هایی تسهیل خواهیم کرد، به جلسه اخیر با برخی تشکل‌های اقتصادی اشاره و تصریح کرد: برخی صادرکنندگان خرد در بخش‌های کشاورزی و سایر بخش‌های صادارت وجود دارند و با برخی اتحادیه‌ها و واردکنندگانی که  نیاز به ارز آن‌ها دارند به منظور تسهیل در کار  بازگشت ارز حاصل از صادارت گفتگو شده است.

رییس شورای پول و اعتبار  افزود: بنابراین یکی از ضرورت‌ها که به صورت جدی دنبال خواهد شد تقویت عرضه ارز به واسطه مشوق هاست و همچنین تقاضا‌هایی که ممکن است خارج از بازار رسمی و نیما باشد تسهیل می‌شود که فعالان اقتصادی بتوانند از سامانه نیما ارز خود را تأمین کنند.  

وی گفت: در بازار متشکل ارزی نیز از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱.۳ میلیارد دلار معامله انجام شده است که این مقدار نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش ۳.۷ برابری داشته است.  

صالح آبادی  با تاکید بر اینکه به موجب مقررات ارزی در صورتی که صادرکننده‌ای بخواهد بخشی از منابع خود را به صورت اسکناس وارد کشور کند، مانعی ندارد خاطرنشان کرد: صادرکنندگان می‌توانند در بازار متشکل معاملات ارزی، ارز خود را عرضه کنند و در این زمینه نیز شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای هستیم.

وی با تاکید بر این نکته که  عرضه ارز در سامانه نیما همچنان تداوم دارد و مشکلی در زمینه وجود ندارد گفت: خوشبختانه دسترسی کشور به منابع ارزی، از طریق این سامانه به صورت آسان وجود دارد.  
 
رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در ماه‌های آینده و با تعاملاتی که با حوزه نفت و میعانات و وزارت نفت داریم وضعیت مطلوبی را در بازار حواله و اسکناس خواهیم داشت و مشکلی را در تأمین نخواهیم داشت.

دکتر صالح آبادی درباره تأمین ارز بابت کالا‌های اساسی یادآور شد: خوشبختانه در هشت و ماه و نیمی که از سال ابتدای گذشته است، حدود ۱۱ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی و دارو  و نیز در حدود ۱.۵ میلیارد بابت واکسن کرونا تأمین ارز صورت گرفته است. این امر حاکی از آن است که بانک مرکزی در بحث تأمین ارز کالا‌های اساسی مشکلی ندارد.  

کنترل تورم از طریق نظارت بر رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در سال گذشته تورم بالایی را تجربه کردیم، گفت: دولت جدید کار خود را در نرخ‌های تورم بالا آغاز کرد، ولی خوشبختانه در دو ماه اخیر نرخ تورم نقطه به نقطه در حال کاهش است. البته این به معنای آن نیست که تورم نداریم، بلکه به این معناست که رشد تورم کاهش یافته است. براین اساس در مهر و آبان تورم نقطه به نقطه ۱۳.۹ درصد کاهش داشته و نرخ تورم دوازده ماهه نیز نزولی شده است و ۲.۵ واحد درصد کاهش در تورم سالانه رخ داده است.

وی درخصوص رشد پایه پولی عنوان کرد: رشد پایه پولی در سال ۱۳۹۹، ۳۰.۱ درصد بوده است که سهم خالص دارایی‌های  خارجی بانک مرکزی در رشد پایه پولی ۳۴.۸ واحد درصد بوده است. به این معناکه بیش از کل رشد پایه پولی، رشد سهم خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی رخ داده است که در واقع به این معناست که بانک مرکزی ارز‌هایی را با نرخ نیمایی به دولت پرداخت می‌کرده است، در حالی که در بازار به نرخ ۴۲۰۰ یا ترجیحی عرضه می‌کرده است.  

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه افزود: در هشت ماهه سال جاری، رشد پایه پولی ۱۷.۸ درصد بوده است که سهم خالص دارایی‌های خارجی ۶.۵ واحد درصد بوده است که این امر حاکی از آن است که سهم افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نسبت به سال گذشته پایین‌تر بوده است.  

دکتر صالح آبادی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه در حال کاهش است، اظهار کرد: بانک مرکزی برنامه‌ای را در جهت کنترل تورم دارد که یکی از این موارد کنترل رشد مقداری ترازنامه‌های بانکهاست که این مهم از برنامه‌های جدی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ است. رشد ترازنامه برای بانک‌های تجاری ۲ درصد در ماه و برای بانک‌های تخصصی ۲.۵ درصد در ماه است. بانک مرکزی نیز به صورت ماهانه این امر را رصد می‌کند و بانک‌هایی که این امر را رعایت نکنند، با افزایس سپرده قانونی مواجه می‌شوند؛ لذا یکی از مواردی که باید بر آن نظارت و کنترل صورت گیرد، کنترل خلق پول توسط بانکهاست که یکی از موضوعات مهم در خصوص تورم است.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: لذا برای کنترل تورم، رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها را دنبال می‌کنیم که این امر در همان مصوبه و در همان محدوده کنترل شود توسط بانک مرکزی به جد دنبال می‌شود. در کنار آن نیز کنترل اضافه برداشت بانک‌ها نیز یکی از موضوعاتی است که آن را در ماه‌های آینده پی خواهیم گرفت تا بتوانیم کنترل تورم را نیز در اقتصاد کشورمان شاهد باشیم.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید