Performancing Metrics

پاسخ مثبت بازار ارز به خبر‌های برجامی/ سلطانی‌زاده: منتظر ریزش بیشتر قیمت دلار باشید | اتاق خبر
کد خبر: 454053
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1401 - 10:27
به دنبال انتشار خبر‌های خوش برجامی، دیروز دلار در بازار به عقب‌نشینی خود ادامه داد و وارد کانال ۲۹ هزار تومان شد.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از رویداد۲۴، در حالی قیمت دلار در روز یک‌شنبه هفته جاری در بازار به ۳۰ هزار و ۱۷۰ تومان رسید و دیروز با کاهش ۲۷۰ تومانی، در نهایت ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت پیدا کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از روز چهارشنبه هفته گذشته که بازار ارز روندی ریزشی به خود گرفته است، نرخ دلار در حدود یک هزار تومان کاهش داشته است. از ابتدای هفته تاکنون نیز شاهد ریزش ۹۷۰ تومانی قیمت دلار در بازار هستیم.

واکنش بازار به خبر‌های خوش برجامی

فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که خبر‌های خوش برجامی بازار ارز را تجت‌تاثیر قرار داده است. سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست خبری اعلام کرد: پیشرفت‌های جدی در مذاکرات وین را شاهد بودیم و بخشی از انتظارات ما در مذاکرات تامین شد.

در این میان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان نیز گفت: ما در حال حاضر در مرحله ابتدای پایان مذاکرات هستیم و اگر طرف آمریکایی خطوط قرمز و منافع کامل اقتصادی ما را متعهد شود، امکان حصول توافق وجود دارد.

این در شرایطی است که روزنامه کیهان نیز در تحلیلی درباره برجام نوشته بود که از گوشه و کنار زمزمه توافق به گوش می‌رسد.

اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام نیز اخیرا گفته است در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی بر سر احیای برجام احتمالا تا هفته آینده حاصل شود.


بیشتر بخوانید: مذاکرات احیای برجام چه تاثیری بر بازار‌های ایران گذاشته است؟


تداوم کاهش قیمت دلار در بازار

در این میان، دبیرکل کانون صرافان از کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و افزایش فروشنده‌ها در این بازار خبر داد و گفت: قیمت دلار در معاملات غیررسمی به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشته است.

کامران سلطانی‌زاده درباره وضعیت بازار ارز در روز جاری، اظهار داشت: هم اکنون در معاملات غیررسمی قیمت دلار به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشته است. همانطور که در روز‌های قبل پیش بینی کرده بودیم، دلار در بازار غیررسمی به کانال ۲۹ وارد شد، با توجه به وضعیت آرام سیاسی و جو روانی مثبت در بازار ارز این روند قیمتی در روز‌های آینده نیز ادامه دار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعداد فروشنده‌ها در بازار ارز زیاد شده است، به تسنیم گفت: در این شرایط مردم بیشتر فروشنده ارز هستند و این روند باعث کاهشی شدن نرخ‌ها شده است.

به گفته سلطانی‌زاده، با ادامه جو مثبت روانی در جامعه و اخبار مثبت بین المللی و سیاسی و همچنین کاهش انتظارات تورمی، پیش بینی می‌شود شاهد تداوم روند کاهشی قیمت ارز در روز‌های آتی باشیم

پیش‌بینی وضعیت بازار ارز

در شرایط کنونی کارشناسان اعتقاد دارند که در صورت حصول توافق برجام، ریزش قیمت دلار در بازار ادامه خواهد داشت. گروهی از کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت دلار تا حدود ۲۵ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند و در مقابل، برخی از کارشناسان از دلار ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان صحبت می‌کنند.

با این وجود، اجماع نظری که بین کارشناسان بازار‌های مالی درباره نرخ ارز وجود دارد، بیشتر از کاهش کم‌دامنه قیمت در صورت احیای برجام حکایت دارد. به عبارتی می‌توان گفت مدافعان نظر دلار ۱۵ هزار تومانی در اقلیت هستند.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید