به گزارش  اتاق خبر به نقل از اکوایران، «محموله های نفتی سرگردان در تنگه های ترکیه»، «هشدار زیرکانه پوتین»، «هشدار ناتو نسبت به جنگی تمام عیار در اروپا»، «گام نخست چین برای حذف دلار از میدان تجارت بین الملل»، «هشدار آستین درباره زرادخانه هسته ای روسیه»، «نخستین همکاری دفاعی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم»، «بیانیه آمریکا و کانادا علیه ایران»، «دور تازه تحریم های آمریکا علیه ایران» و «ادعاهای شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران» بخشی از مهم ترین سر خط مهم ترین اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

محموله های نفتی سرگردان در تنگه های ترکیه؛ آنکارا هم روسیه را دور زد؟

در حال که تعدادی از نفتکش های روس در انتظار خروج از دریای سیاه از طریق تنگه های ترکیه بودند، آنکارا به مانعی عمده در برابر درآمدهای نفتی روسیه در دوران جنگ تبدیل شده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، آژانس کشتیرانی ترابیکا اعلام کرد که در مجموع 28 نفتکش در صف خروج از تنگه بسفر و داردانل قرار دارند. این در حالی است که کشورهای ثروتمند عضو گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا توافق کردند که از ارائه خدمات کشتیرانی مانند بیمه برای کمک به صادرات نفت روسیه خودداری خواهند کرد مشروط بر آن که نفت روسیه با بهای پایین یا سقف اجباری فروخته شود. هدف این طرح محروم کردن روس ها از درامدنفتی شان در زمان جنگ است. مقام های دریانوردی ترکیه اعلام کردند که به خروج نفتکش هایی که فاقد بیمه نامناسب هستند ادامه خواهیم داد. شرکت های بیمه غربی گفتند که نمی توانند نیاز ترکیه را تامین کنند چرا که اگر معلوم شود محموله های نفتی تحت پوشش آنها با بهایی فراتر از سقف تعیین شده فروخته شده، ممکن است  آنکارا هدف تحریم قرار بگیرد.

هشدار زیرکانه پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس ی واقع در قرقیزستان تاکید کرد که مسکو می تواند در میانه تنش های روسیه و ناتو در ارتباط با اوکراین، به رویکرد پیشگیرانه متوسل شود. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، برای سال ها کرملین درباره تلاش های ایالات متحده برای توسعه به اصطلاح قابلیت حمله جهانی متعارف ابراز نگرانی کرده بود که هدف آن هدف قرار دادن اهداف استراتژیک دشمن با تسلیحات متعارف با هدایت دقیق در هر نقطه ای از جهان در عرض یک ساعت است. پوتین در این نشست با لبخندی زیرکانه ای ادامه داد در باب ایده هایی که همتایان آمریکایی به بهانه امنیت خود توسعه داده اند فکر می کنیم. او مدعی شد که روسیه پیشتر تسلیحات مافوق صلح با قابلیت چنین حمله هایی را سفارش داده است در حالی که ایالات متحده هنوز سلاح هایش را مستقر نکرده است. او همچنین گفت که روسیه اکنون مجهز به موشک های کروز است و از همتایاین امریکایی اش پیشی گرفته است.

هشدار ناتو نسبت به جنگی تمام عیار در اروپا

دبیر کل ناتو ابزار گفت که جنگ روسیه و اوکراین ممکن است از کنترل خارج شده و به جنگی میان روسیه و ناتو تبدیل شود. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، ینس استولتنبرگ، بیر کل ناتو خاطر نشان کرد که اگر همه چیز اشتباه پیش برود، ممکن است به شکل هولناکی درگیر اشتباه شویم. به گفته او این جنگ وحشتناک با اوکراین است. همچنین جنگی است که می تواند به جنگ تمام عیار تبدیل شود. دبیر کل ناتو در ادامه گفت که اجتناب از درگیری که کشورهای بیشتری را در اروپا درگیر خواهد کرد و به جنگ تمام عیار منجر خواهد شد؛ جنگی است که می تواند اروپا را برهم بریزد. کرملین بارها متحدان ناتو را متهم کرده که با ارائه سلاح به اوکراین، آموزش نیروهای این کشور و تعذیه اطلاعات نظامی برای حمله به نیروهای روس، عملا به یکی از طرفین درگیری تبدیل شده اند.

گام نخست چین برای حذف دلار از میدان تجارت بین الملل! پیامدهای سفر رهبر چین برای ریاض

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به رهبران عرب حوزه خلیج فارس گفت که چین برای خرید نفت و گاز به یوان تلاش خواهد کرد؛ اقدامی که از هدف پکن مبنی بر ایجاد واحد پولی خود در سطح بین المللی حمایت کرده و تسلط دلار بر تجارت جهانی را تضعیف می کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، شی در شرایطی در عربستان صحبت می کرد که محمد بن سلمان میزبان او در دو نشست با اهمیت عرب بود؛ رخدادی که نقطه عطفی است در روابط پکن و پادشاهی؛ نمایشی که نشان از  شراکتی دارد که به باور ناظران فراتر از روابط تاریخی نزدیک با غرب است. غول نفتی و غول اقتصادی هر دو پیام های قوی در باب عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها ارسال کردند آن هم در شرایطی که روابط ریاض با واشنگتن به واسطه مسائل حقوق بشری، سیاست انرژی و روسیه درگیر آزمونی سختی است. تلاش ریاض برای کنار گذاشتن دلار در تجارت نفت خود، اقدامی سیاسی پر لرزه است.ناظران با اشاره به اظهارات شاهزاده بن سلمان که گفته بود مرحله تازه و در عین حال تاریخی در رابطه با چین تعریف شده، گفتند که در این سفر نوع استقبال و رفتار با «شی» در قیاس با بایدن بسیار متفاوت بود و همین عامل تنش خواهد شد. با این همه شاهزاده فیصل بن فرحان ال سعود در پاسخ به سوالی در این باب گفت که عربستان خواهان تداوم تعامل با همه متحدانش است و خواهان بازی با حاصل جمع صفر و دو قطبی شدن نخواهیم بود.

هشدار آستین درباره زرادخانه هسته ای روسیه

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که روسیه در حال توسعه و نوسازی زرادخانه هسته ای اش است. به نوشته خبرگزاری رویترز، اظهارات آستین با سند سیاست اخیر پنتاگون در ارتباط با تسلیحات هسته ای مسکو مطابقت دارد. به گفته کارشناسان، روسیه با نزدیک به 6 هزار کلاهک، بزرگ ترین انبار تسلیحات هسته ای در جهان را دارد. روسیه و ایالات متحده با هم در حدود 90 درصد از کلاهک های هسته ای جهان را در اختیار دارند، میزان سلاحی که چندین مرتبه برای از میان بردن و نابودی این سیاره کافی است. آستین در مراسمی برای فرماندهی استراتژیک ایالات متحده که بر زرادخانه هسته ای ایلات متحده نظارت دارد گفت، روسیه همچنین در حال مدرن سازی و گسترش زرادخانه هسته ای اش است.

نخستین همکاری دفاعی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم؛ تهدید چین، فرصتی برای شکل گیری ائتلاف های تازه

ژاپن، بریتانیا و ایتالیا در حال ادغام پروژه های نسل بعدی جت های جنگده شان درگیر مشارکت پیش گامانه ای در اروپا و آسیا هستند، اولین همکاری بزرگ دفاعی صنعتی ژاپن در خارج از ایالات متحده بعد از جنگ جهانی دوم. این قرارداد که رویترز ماه زوئیه مفاد آن را بررسی کرده با هدف قرار دادن یک جنگده پیشرفته در خط مقدم تا سال 2035 است. با توجه به حمله روسیه به اوکراین و تشدید فعالیت های نظامی چین در اظراف ژاپن و تایوان، این توافق ممکن است به ژاپن کمک کند تا با قدرت نظامی رو به رشد همسایه بزرگ تر خود مقابله کرده و به بریتانیا نقش امنیتی بیشتری در منطقه دهد که محرکی است برای اقتصاد جهانی. در بیانیه مشترک سه رهبر آمده است که متعهد به حفظ نظم بین الملل مبتنی بر قوانین باز و آزاد هستند آن هم در شرایطی که این اصول مورد مناقشه قرار گرفته و تهدیدها و تجاوزها در حال افزایش است.

بیانیه آمریکا و کانادا علیه ایران، بلینکن مدعی شد: هزینه های بیشتری به ایران تحمیل می کنیم

ایسنا نوشت: دولت‌های آمریکا و کانادا در بیانیه‌ای مشترک، آنچه را که نقض حقوق بشردر ایران را عنوان کرده‌اند، محکوم کردند.در بیانیه مشترک آمریکا و کانادا که در وبسایت کاخ سفید منتشر شده، ادعا شده است: کانادا و ایالات متحده در محکوم اقدامات خشونت‌آمیز ایران در قبال معترضان مسالمت‌آمیز و سرکوب مردم ایران متحد هستند. ما سرکوب و خشونت ایران علیه زنان را محکوم می‌کنیم. تشدید خشونت علیه مردم توسط مقامات ایرانی پس از مرگ مهسا امینی باید با پاسخ نتیجه‌بخش از همه نقاط جهان مواجه شود.در ادامه این بیانیه آمده است: امروز ما تحریم‌های هماهنگ‌شده‌ای علیه مقامات ایرانی که در نقض حقوق بشر نقش داشتند، اعمال کردیم. همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در توییتی نوشت: ما به همراه شریک‌مان کانادا به اعمال هزینه‌های بیشتر علیه عاملان نقض حقوق بشر علیه ایرانیان متعهد خواهیم ماند. همگی در ایران حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز را دارند.

دور تازه تحریم های آمریکا علیه ایران

ایسنا نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که علی‌اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار و الله‌کرم عزیزی، رئیس زندان رجایی‌شهر را به اتهام "نقض حقوق بشر" در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

ادعاهای واهی شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

ایسنا به نقل از الجزیره نوشت: سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی چهل و سومین نشست خود در ریاض ادعاهای بی اساسی علیه ایران مطرح کردند.آن ها مدعی حمایت ایران از مجموعه های تروریستی و شبه نظامیان در عراق، لبنان، سوریه و یمن شدند.در این بیانیه آمده است که شورای همکاری تداوم حمایت های ایران از این گروه ها را محکوم می کند.کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواستار احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها شدند.سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه خود تاکید کردند که این کشورها آماده تعامل جدی با پرونده هسته ای ایران در راستای تحقق اهداف و منافع مشترک هستند.این ادعاها در حالی مطرح می شود که ایران همواره خواستار ریشه کن کردن تروریسم در جهان بوده و هیچ گونه دخالت غیرقانونی در امور داخلی دیگر کشورها ندارد.