Performancing Metrics

لزوم بسترسازی برای تفکیک تولید از سوداگری/ مالیات بر عایدی سرمایه شفافیت می‌آفریند | اتاق خبر
کد خبر: 455793
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1401 - 17:03
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در نظام اقتصادی، شفافیت یکی از مولفه‌های مهم است و اگر شفافیت نباشد موضوعات اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، گفت: اجرای مالیات بر عایدی سرمایه موجب شفافیت و تفکیک سوداگری از تولید می‌شود.

 ‌به گزارش اتاق خبر به نقل از سید البرز حسینی،‌ در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه، اظهار داشت: در نظام اقتصادی، شفافیت یکی از مولفه‌های مهم است و اگر شفافیت نباشد، طبیعی است که موضوعات اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و می‌تواند اساساً ساختار اقتصادی را به‌هم بریزد و ما الان تقریباً با این موضوع مواجه هستیم. 

وی افزود: اکنون طرحی به نام مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس مطرح است که البته بهتر بود که خود دولت پیگیر این موضوع می‌شد و آن را در قالب لایحه به مجلس می‌داد، ولی این اتفاق نیفتاد و همکاران ما از ابتدای شروع مجلس پیگیر آن بوده‌اند تا پایه‌های جدید مالیاتی را در ساختار بودجه شناسایی و پایه‌گذاری کنند. 

* ساختار بودجه باید پایه مالیاتی داشته باشد

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: باید در ساختار بودجه به سمتی رفت که به حوزه نفت وابستگی کمتری داشته باشیم و به آن اکتفا نکنیم و باید به سراغ پایه‌های جدید مالیاتی برویم؛ مجلس از ابتدا در این زمینه قدم برداشته و اولین بحث، مالیات بر خانه‌های خالی بود. هر چقدر از این موارد اتفاق بیفتد و نظام مالیاتی کشور به سمت تنظیم‌گری برود تا شفافیت را در فضای اقتصادی ایجاد کند، آنگاه ساختار بودجه کشورمان از تولید به مصرف متصل شده و زنجیره سوداگری حذف می‌شود.

‌حسینی اظهار داشت: با این تفاسیر، یکی از موارد مهم بحث مالیات بر عایدی سرمایه است که نحوه‌ی داد و ستد افراد را مشخص می‌کند و هر فرد در ساختار اقتصادی از حیث درآمدی و بعد از کسر هزینه‌ها، جایگاهش مشخص و روشن می‌شود.‌

وی گفت: افرادی هستند که تا پیش از اینکه ساختار اقتصادی شفافیت پیدا کند، نظام مالی و بازار دارایی‌های کشور را به سمتی می‌برند که به جای اینکه سرمایه‌های کشور به سمت تولید برود، وارد عرصه‌ی سوداگری شده و برای افراد، اینگونه ارزش افزوده ایجاد شود. 

عضو مجمع نمایندگان استان زنجان یادآور شد: اگر فعالیت افراد شناسایی نشود، فرار مالیاتی خواهند داشت. جامعه کارمندی و اشخاصی که تحت نظر دولت هستند، به لحاظ درآمدی فعالیت شفافی دارند؛ اما در مورد کسی که معامله خانه انجام می‌دهد، چه مکانیزمی وجود دارد که بتوان فهمید که این خانه‌ها را به چه طریقی معامله می‌کند؟

حسینی افزود: بنابراین مشخص است که در ساختار، ایرادی وجود دارد و به خاطر همین است که این افرادی که تراکنش‌های خیلی بالایی دارند، شناسایی نمی‌شوند. این افراد یا موسسه‌ها بدون اینکه در چرخه تولید اثرگذار باشند، پول‌های هنگفتی به دست می‌آورند که ساختار اقتصادی ما را بهم می‌ریزد و به تولید و اقتصاد کشور نیز هیچ کمکی نمی‌کنند. 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت‌: من با کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه کاملاً موافقم و باید مسیر تصویب آن را دنبال کنیم، البته در ساختار اقتصادی غیرشفاف فعلی، چون برخی افراد هر روز به دارایی‌هایشان اضافه می‌شود، حتماً سر و صدا خواهند کرد و با انتقال این مسائل به حوزه بازار، آن‌جا را به‌هم خواهند ریخت.

وی تأکید کرد: مجلس باید این هوشمندی را داشته باشد و بداند که چه کسانی واقعاً مشغول به تولید هستند، ولی ما باید در بستر فعلی، این ابزار را ایجاد کرده و این افراد سوداگر را از تولیدکنندگان تفکیک کنیم؛ به نظرم باید مجلس با یک هوشمندی کامل به این امر بپردازد.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید